دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 بهمن 1402 - 09:29

تحول در آموزش ادبیات فارسی نیازمند رویکرد «مهارت‌محور» است

تحول در آموزش ادبیات فارسی نیازمند رویکرد «مهارت‌محور» است
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان تحول در آموزش ادبیات فارسی در دانشگاه را نیازمند رویکرد «مهارت‌محور» عنوان کرد.
کد خبر : 894254

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالرضا مدرس‌زاده، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در نخستین نشست سراسری مدیران گروه زبان و ادبیات فارسی که به میزبانی این واحد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: تحول در آموزش ادبیات فارسی در دانشگاه نیازمند رویکرد «مهارت‌محور» بوده و تغییرات محتوایی در سرفصل دروس منوط به تصمیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. 

وی افزود: این تحولات، در مرحله کنونی بیش‌تر معطوف به ساختارهاست؛ نمی‌شود سرفصل‌های دانشگاهی را به سادگی تغییر داد. تحول محتوایی در آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه، نیازمند گذراندن روال قانونی ویژه‌ای است که در نهایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی برنامه‌ریزی درسی، در این زمینه تصمیم‌گیرنده خواهند بود؛ البته در چارچوب اختیاراتی که دانشگاه آزاد اسلامی طبق سرفصل‌های مصوب دارد، درس زبان و ادبیات فارسی را (افزون بر فارسی عمومی)به صورت یک درس اختیاری نیز (با محتوای مخصوص به خود)ارائه خواهیم کرد.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های زبان فارسی، ایجاد هویتی مستقل، پویا، سرزنده و فرهنگ‌پرور برای ایرانیان و فارسی‌زبانان است. ایرانیانی که در سراسر دنیا با گویش مادری خویش نشانه‌هایی از حماسه فردوسی، عشق مولانا و اندیشه لسان الغیب را بر دوش می‌کشند، گاه ممکن است از رسالت خود برای پاسداشتِ این گنجینه ارزشمند ادبی مغفول باشند.

مدرس‌زاده با تأکید بر ارتباط دائمی هر یک از فارسی‌زبانان با ادبیات فارسی، نقش اجتماعی متخصصان این رشته را تشریح و خواستار توجه جدی دولت به «پرداخت یارانه نشر کتاب و جراید» برای مواجه با نیاز‌ها و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی شد. 

وی گفت: یکی از تأکیدات فرهنگی همیشگی رهبر معظم انقلاب، پاسداشت زبان فارسی بوده به همین دلیل، ظرف یک سال اخیر مسئله توجه به زبان فارسی و آموزش آن در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان به شکل پررنگ‌تری دنبال شده است.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان ادامه داد: از خرداد امسال، ۴۴ مدیر گروه کشوری ذیل ۱۸ دانشکده در گروه‌های علوم انسانی و هنر فعالیت خود را آغاز کردند؛ برای تحقق همگرایی و تلاشِ سامان‌یافته میان گروه‌های آموزشی زبان و ادبیات فارسی در سراسر کشور، برنامه‌های مختلفی را دنبال کرده و نخستین نشست سراسری مدیران گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی را با همکاری همه برگزار کردیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته