دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1395 - 14:16

نخستین تذکرات نمایندگان در مجلس دهم چه بود؟

امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولین تذکرهای شفاهی مجلس دهم، از هیأت رئیسه سنی انتقاد کردند، از مرکز پژوهش‌های مجلس انتقاد داشتند، به نام کوچه‌ای در تهران اعتراض کردند و به نحوه برگزاری جلسات شعب مجلس دهم ایراد گرفتند.
کد خبر : 89377

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در جلسه علنی امروز ـ یکشنبه ـ مجلس که دومین جلسه علنی مجلس دهم محسوب می‌شد، هادی قوامی نماینده مردم اسفراین، تذکری داشت که لاریجانی از آن تذکر انتقاد کرد و با این حال، گفت که چون روز اول است این بار می‌گذریم.


انتقاد از تغییر نام کوچه‌ اسفراین به نام مهران دوستی


هادی قوامی منتخب مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در تذکری در نشست علنی امروز نسبت به تغییر نام کوچه اسفراین به مرحوم مهران دوستی انتقاد کرد و این اقدام را خلاف قانون دانست.


وی خواستار اصلاح این امر از سوی شورای شهر تهران شد.


لاریجانی پس از استماع تذکر قوامی اظهار داشت: تذکرات برای این است که اگر نماینده‌ای اقدام هیأت رئیسه را خلاف آیین‌نامه می‌داند نطقش را بیان کند.


وی اضافه کرد: تذکری که آقای قوامی اکنون مطرح کردند مربوط به انتهای جلسات است و از جلسات بعدی توسط قرعه‌کشی مشخص خواهد شد.


محجوب خطاب به هیأت رئیسه سنی: جوگیر نشوید، هیچ‌کس نماینده‌تر نیست


علیرضا محجوب منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی صبح امروز ـ یکشنبه ـ پارلمان در تذکری با استناد به ماده 197 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: بنده از ابتدای جلسه علنی امروز تقاضای تذکر داشتم، اما هیأت رئیسه سنی تشخیص داد که در حال حاضر نمی‌توان تذکر داد، در حالی که نص صریح آیین‌نامه این است که قبل از ورود به رأی‌گیری، باید به منتخبان اجازه تذکر داده شود.


وی افزود: حق نماینده بیان اخطار و تذکر است که باید این حق به رسمیت شناخته شود؛ کسی نماینده‌تر نیست و نباید جوگیر شویم و به نمایندگان اجازه تذکر ندهیم. لذا کسی که جلسه را اداره می‌کند باید بداند نمایندگان حق برابر دارند و این حق بیان تذکر و اخطار است که باید از سوی هیأت رئیسه مجلس شنیده شود.


در ادامه علی لاریجانی رئیس موقت مجلس نیز در پاسخ به این تذکر توضیح داد: بیان تذکرات باید از سوی هیأت رئیسه سنی هم استماع شوند، اما آقای هاشم‌زایی به شوخی گفتند چون مدت ریاست ما کوتاه است، تذکر ندهید، اما در هر حال تذکر شما درست است و قبل از رأی‌گیری باید تذکرات استماع می‌شد.


لاهوتی: آقای لاریجانی! ما نمایندگان از عملکرد مرکز پژوهش‌ها راضی نیستیم


در ادامه این جلسه، مهرداد لاهوتی منتخب مردم لنگرود در مجلس دهم نیز در تذکر کوتاهی گفت: باید همه ما به فهم مشترک برسیم؛ برجام یک تمرین برای رسیدن به هدف مشترک بود و چون به فهم مشترک در این زمینه رسیدیم، مردم دیدند که چه کار بزرگی انجام شد.


وی افزود: مجلس باید از روزمرگی خارج شود و بداند زمان با سرعت می‌گذرد؛ دیروز در تابلو اولین روز جلسه علنی مجلس دهم را زده بود و امروز در تابلو سومین روز را زده لذا زمان با سرعت می‌گذرد و ما باید حواسمان به این موضوع باشد.


لاهوتی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به علی لاریجانی گفت: ما نمایندگان از عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس راضی نیستیم، چرا که این مرکز باید به عنوان مغز متفکر عمل کند، لذا انتظار داریم با تأکید شما این کار تحقق یابد.


در ادامه، علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر لاهوتی توضیح داد: بله! آقای لاهوتی نیز توصیه‌هایی برای آینده داشتند.


اعتراض به نحوه برگزاری جلسات شعبات


منتخب مردم اردکان در مجلس هم به نحوه برگزاری جلسات شعبات و زمان اختصاص یافته به آنها انتقاد کرد و خواستار تغییر رویه فعلی شد.


محمدرضا تابش منتخب مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز ـ یکشنبه ـ پارلمان طی تذکری با استناد به ماده 33 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که به موضوع اعتبارنامه‌ها اختصاص دارد، گفت: طبق قانون ما نمی‌توانیم دوشنبه جلسات شعب را برگزار کنیم.


وی اضافه کرد: زمانی برای بررسی اعتبارنامه‌ها تعیین شده و پس از آن باید گزارش اعتبارنامه‌ها به صحن ارائه شود اما به نظر می آید این روال طبق آیین‌نامه مجلس نیست.


علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر تابش اظهار داشت: اگر طی روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه نمایندگان جلسات شعب را برگزار کنند قانون رعایت شده و آنگاه می‌توانیم سه‌شنبه جلسه علنی را برگزار کنیم.


وی همچنین خواستار تشکیل جلسات شعبات و کمیسیون تحقیق شد.


تابش پیش از بیان تذکرش ضمن تبریک به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، اقدام محمدرضا عارف در تبریک به رئیس موقت مجلس دهم را اخلاقی خواند و از این اقدام تقدیر کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته