دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1395 - 13:44
در نوزدهمین همایش معاونان عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی:

دکتر میرزاده: تاثیر راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه ایران انکارناپذیر است/ دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان صدقه جاریه آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی در تاریخ جاودان است

نوزدهمین همایش معاونان عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه و مهندس محسن‌ هاشمی معاون عمرانی برگزار شد.
کد خبر : 89357

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم عمران و آبادانی را یک بحث فرهنگی هم توصیف کرد که حامل مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی است. او گفت: «خداوند وقتی انسان را آفرید، زمین را در اختیارش قرار داد و آبادانی زمین را به انسان محول کرد. به عبارتی، یکی از اساسی‌ترین ماموریت‌های انسان پس از ‌آفرینش او، آبادانی زمین است.»


او افزود: «خوشبختانه از زمانی که دکتر جاسبی از طرف بنیانگذار دانشگاه برای راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی ماموریت پیدا کرد، فعالیت آبادانی، عمران و ساخت و ساز جزو امهات برنامه‌های دانشگاه بوده که دستاورد بزرگی است.»


توسعه شهری و ارتقای استانداردهای زندگی در شهرهای ایران با راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی


میرزاده گفت: «استراتژی درست عمرانی و ساخت‌وساز دانشگاه آزاد اسلامی باعث شده است با راه‌اندازی دانشگاه در شهرهای ایران، توسعه شهری و ارتقای استانداردهای زندگی رخ دهد. در سال‌های اخیر با راه‌اندازی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های دیگر، ساخت‌وساز و توسعه عمرانی در مناطق هم‌افزایی داشته است. براین‌اساس تاثیر راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه ایران روشن و انکارناپذیر است.»


او به تغییر استرتژی‌های دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به گذشته اشاره کرد و گفت: «از زمانی که مهندس‌ محسن هاشمی مسئولیت معاونت عمرانی دانشگاه را برعهده گرفت، با تصمیم جمعی مقرر شد کارهای ناتمام عمرانی دانشگاه تمام شود. بر همین اساس در دو سال و نیم گذشته، اصل بر اتمام کارهای عمرانی نیمه‌تمام بوده است. خوشبختانه معاونت عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در کمتر از سه سال گذشته بیشترین و بهترین عملکرد را داشته و توانسته است، یک میلیون و 800هزار مترمربع از دومیلیون مترمربع فضای عمرانی ناتمام را به اتمام برساند. امیدواریم تا پایان سال 96 هیچ طرح ناتمام عمرانی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود نداشته باشد.»


معاونت عمرانی دانشگاه از موفق‌ترین معاونت‌های دانشگاه آزاد اسلامی است


میرزاده گفت: «معاونت عمرانی دانشگاه از موفق‌ترین معاونت‌ها به حساب می‌آید. مسئولیت‌پذیری و تواضع مهندس‌ هاشمی در این زمینه مثال‌زدنی است.»


او به راه‌اندازی شورای معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: ‌«این شورا با عضویت افراد صاحب‌نظر کار خود را آغاز کرد و ما منتظریم تأثیر تصمیمات این شورا را در سبک معماری دانشگاه آزاد اسلامی ببینیم. واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به فرهنگ غنی اسلامی، معماری ایرانی-اسلامی را در ساخت‌وسازهای خود به کار ببرند، چرا که این معماری چشم‌نواز است و می‌تواند برای دانشگاه جاذبه ایجاد کند.»


میرزاده به طرح شفای دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «بحمدالله این برنامه به خوبی اجرایی می‌شود. ما برای اینکه بتوانیم اقتصاد مقاومتی را نهادینه کنیم، چاره‌ای جز اصلاح زیرساخت‌ها نداشتیم و طرح شفا یکی از طرح‌های دانشگاه برای توسعه اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان است. طرح شفا یک طرح 10ساله است. تاکنون کار اجرایی 15 شهرک شفا شروع شده و انشاءالله تا پایان سال، هر استان یک شهرک شفا داشته باشد. این شهرک‌ها، شهرک‌های علمی، پژوهشی، فناوری، صنفی، صنعتی، مسکونی و خدماتی هستند و باید از درآمدی که از سوی خود شهرک‌ها به دست می‌آید، برای توسعه آن‌ها استفاده شود.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به کاهش جمعیت جوانان در ایران اشاره کرد و گفت: «علاوه بر کاهش جمعیت، دانشگاه آزاد اسلامی دارای 2هزار و 300 رقیب است و به این منظور دانشگاه به سمت توسعه تحصیلات تکمیلی پیش رفت. به طوری که امروز در دانشگاه آزاد اسلامی، تحصیلات تکمیلی رونق گرفته و این از دستاوردهای بزرگ دانشگاه است.»


استفاده از فضاهای راکد موجود در واحدها برای توسعه گردشگری


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «براساس تصمیمات گرفته شده در جلسات دانشگاه، مقرر شده است تا فضاسازی مازاد واحدهای دانشگاه تبدیل به احسن شده و برای امور گردشگری به کار گرفته شود. از معاونان عمرانی واحدها می‌خواهیم از فضاهای راکد موجود در واحدها برای توسعه گردشگری استفاده کنند.»


میرزاده گفت: «مقرر شده است تا پایان برنامه پنج‌ساله ششم دانشگاه، 40درصد درآمدها از محل فعالیت‌های اقتصادی و اقتصاد دانش‌بنیان به دست آید. معاونت‌های عمرانی واحدها باید برای تحقق این موضوع و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد غیرشهریه‌ای، در کنار روسای واحدها، تمام تلاش خود را به کار بگیرند، امکانات دانشگاه را نقد کنند و اراضی را آباد و درآمدهای بیشتری برای دانشگاه کسب کنند.»


او افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر دارای 85 مرکز رشد است که 37درصد مراکز رشد ایران را شامل می‌شود. 712 واحد و هسته فن‌آور نیز در دانشگاه مشغول به فعالیت هستند که خوشبختانه 60درصد این تعداد در کمتر از 3 سال گذشته راه‌اندازی شده است. واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به این نتیجه رسیده‌اند که باید مشارکت جدی در تولید ثروت از علم داشته باشند، به این ترتیب اثربخشی دانشگاه افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند به جامعه کمک زیادی کند.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «حوزه معاونت عمرانی دانشگاه از مهمترین حوزه‌ها در پایداری و قوام‌بخشی عمر بابرکت دانشگاه آزاد اسلامی است. فضاهای دانشگاه که آوازه علمی، فرهنگی، پژوهشی، فناوری و کارآفرینی هستند، مرهون زحمات این حوزه است.»


میرزاده افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان صدقه جاریه آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه برای همیشه در تاریخ ایران جاودان و ماندگار است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته