دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1402 - 08:52

نقدی بر انتصاب‌های قابل تامل وزارت ورزش و جوانان/ سکانداری ورزش متحول می‌شود؟

نقدی بر انتصاب‌های قابل تامل وزارت ورزش و جوانان  سکانداری ورزش متحول می‌شود؟
وزیر ورزش و جوانان، بالاخره بعد از ماه‌ها حضور در وزارت ورزش و جوانان، گزینه جدید معاونت قهرمانی و حرفه‌ای را معرفی کرد تا انتظارها برای این سمت به سر آید
کد خبر : 893333

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، کیومرث هاشمی، بالاخره بعد از ماه‌ها حضور در وزارت ورزش و جوانان، گزینه جدید معاونت قهرمانی و حرفه‌ای را معرفی کرد. در حالی که انتظار می‌رفت، شخص اول ورزش کشور با دقت نظر بیشتری نسبت به انتصاب مهمترین معاونت این وزارتخانه اقدام کند اما، در حرکتی قابل تامل، فردی را برای این مسئولیت گمارد که دور از تصور خیلی‌ها بود. بر اساس حکمی که وزیر ورزش و جوانان صادر کرده، سید محمد شروین اسبقیان به عنوان معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای منصوب شده است.

این که چه عاملی باعث شده تا کیومرث هاشمی بعد از مدت‌ها کشمکش بر سر انتخاب این معاونت حساس به محمد شروین اسبقیان رسیده، از آن دست اتفاقاتی است که تا کنون مشابه آن زیاد در عرصه مدیریتی ورزش دیده شده است. نمونه بارز این انتصاب‌های پر سرو صدا را می‌توان در دوره وزارت حمید سجادی دید. فردی که پیش از این وزیر ورزش و جوانان بود، اما مجبور به استعفا شد. این وزارتخانه در ابتدای تصدی او، با انتصاب‌هایی رو به رو بود که یکی از دیگری عجیب‌تر بودند.

حالا این بار نوبت به کیومرث هاشمی رسیده که با عزل و نصب‌هایی سوال برانگیز ورزشی‌ها را غافلگیر کند. سید محمد شروین اسبقیان در بین اهالی ورزش بیشتر به عنوان یک مدیر سازمانی شناخته شده است تا مدیری اجرایی و فنی. او که جز کارمندان و پرسنل وزارت ورزش و جوانان است، تا کنون در بخش‌های مختلف این مجموعه فعالیت کرده است. مدیر کلی دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی، سرپرستی موقت برخی فدراسیون ها، سرپرستی اداره ورزش تهران، مدیرکل اداره ورزش استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی از دیگر سوابق مدیریتی اوست که همگی در مقاطع زمانی کوتاه بوده است. نکته در خورتوجه در مورد روزمه کاری اسبقیان اینجاست که او هر گز مدیریت با ثباتی در نهاد‌های مذکور نداشته و خیلی زود تصمیم به استعفا و کناره گیری گرفته است. اسبقیان این اواخر رییس فدراسیون‌های ورزشی جانبازان و معلولین بود که به دلیل حضور در حوزه وزارتی از آن سمت کناره گیری کرد.

اتفاق شگفت آور در خصوص حضور ناگهانی اسبقیان در وزارت ورزش و جوانان این بود که وزیر ابتدا او را به عنوان مشاور و مدیر کلی حوزه وزراتی منصوب کرد. او این حکم را هشتم آبان از هاشمی گرفت ولی خیلی زود روی صندلی معاونت قهرمانی نشست! به هر حال این که وزیر ورزش در فاصله سه ماه دو پست چشمگیر را به سید محمد شروین اسبقیان داده، برای خیلی‌ها جای سوال دارد. آن هم در شرایطی که اهالی ورزش معتقدند او پتانسیل بالایی به لحاظ سابقه فنی و اجرایی در حوزه معاونت حرفه‌ای و قهرمانی ندارد.

کیومرث هاشمی در شرایطی بعد از شش ماه حضور در راس وزارت ورزش و جوانان این انتصاب را انجام داد که پیش‌تر از مدیرانی چون مهدی علی نژاد، مهرزاد حمیدی، علی رغبتی و مهر علی باران چشمه به عنوان گزینه‌های احتمالی معاونت قهرمانی نام برده می‌شد.

معاونت قهرمانی پیشین این وزارتخانه محمد پولادگر بود. فردی که سابقه بیش از بیست سال حضور در فدراسیون تکواندو را داشت و این رشته با او به موفقیت‌های زیادی رسید. پولادگر پس از شکست در انتخابات اخیر فدراسیون تکواندو، همراه حمید سجادی به وزارت ورزش آمد و معاونت قهرمانی را عهده دار شد. با استعفای سجادی واضح بود که پولادگر نیز شانسی برای ادامه حضور در این معاونت ندارد. البته که او همزمان پست تشریفاتی کمیته ملی پارالمپیک را هم دارد و همچنان در این عرصه ورزش حاضر خواهد بود.

انتصاب دیگری که کیومرث هاشمی روز گذشته انجام داد، معرفی معاونت جوانان بود. او در حکمی سینا کلهر را برای تصدی این مسئولیت منصوب کرد. کلهر پیش از این معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی را داشت. جا به جایی کلهر از یک معاونت به معاونت دیگر هم در نوع خود انتقاد‌های زیادی را برانگیخته است. سینا کلهر با حمید سجادی به وزارت ورزش و جوانان آمد. سجادی برای انتصاب‌هایی که در آن دوره انجام داد، دست روی افراد غیرورزشی گذاشت. افرادی که عموما از بین سیاسیون بودند و گفته می‌شد از بیرون به او تحمیل شده اند.

یکی از همین نفرات سینا کلهر بود. او اگرچه دکترای سیاست‌گذاری فرهنگی از دانشگاه باقرالعلوم دارد، اما سوابق مدیریتی‌اش بی‌ارتباط با حوزه ورزش است؛ مهم‌تر از همه اینکه منتقدانش بر این باورند شناخت چندانی از توسعه ورزش همگانی ندارد. کلهر زمان احمد توکلی وارد مرکز پژوهش‌های مجلس شد. او در دوره قبل نامزد انتخابات مجلس نیز بود اما نامش در فهرست نهایی قرار نگرفت.

دیروز بعد از احکام جدیدی که وزیر ورزش و جوانان صادر کرد، زمزمه‌های دیگری به گوش رسید مبنی بر این که تغییرات دیگری در راه است. در این رابطه شنیده می‌شود، کمال جوانمرد دبیرکمیته ملی پارالمپیک (کمیته ورزش معلولین) از گزینه‌های احتمالی مدیر کل حوزه وزارتی است. هر چند از رسول منعم یکی دیگر از مدیران وزارتخانه برای این پست نام برده می‌شود.

در این بین صحبت‌هایی هم در خصوص معاونت امور فرهنگی و توسعه ورزش‌های همگانی به میان آمد. نام مهرزاد حمیدی و غلامرضا جعفری نیز برای این معاونت بر سر زبان هاست.

این در حالی است که پیگیری خبرنگار آنا گویای این است که برنا فیروزی مدیر منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان نیز باید صندلی اش را به سیروس احمدی بدهد. احمدی در حال حاضر مدیر کل امور باشگاه‌ها در وزارتخانه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته