هدف از سامانه فرنما، ارتقای حکمرانی فرهنگی آموزش عالی است
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دومین روز اجلاس رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: امروز گام نهادی در مسیر حکمرانی هوشمند، زیست بوم فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و همچنین سامانه فرنما که به نوعی ۲۷ زیرسامانه در حوزههای مختلف را در بر میگیرد یک تصویر نسبتاً دقیقی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی به دانشگاهها ارائه میدهد.
وی افزود: هدف از سامانه فرنما، ارتقای حکمرانی فرهنگی آموزش عالی است یعنی میتوان به حکمرانی هوشمند و مبتنی بر داده و شواهد حکمرانی بر خط گفت. این سامانه علاوه بر اینکه تصویری از وضعیت فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی کشور و برشهای دانشگاهی، انجمنهای علمی، کانونی، نشریات و تمام مجموعههای دانشجویی را ارائه میدهد، یک اتفاق بزرگ را نیز رقم میزند که امروز با حمایت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد که آن هم رتبهبندی دانشگاهها مبتنی بر دادهها است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اضافه کرد: موضوع رتبهبندی دانشگاهها یکی از کارکردهای مهم سامانه فرنما است که سامانهای تعاملی، افقی و مشارکتی است. دسترسی این سامانه به تمام دبیران انجمنها و کانونها داده شده و ثبت اولیه اطلاعات و مستندات لازم توسط آنها صورت میگیرد و تأیید نهایی مستندات نیز توسط کارشناسان انجام میشود.
وی تأکید کرد: عملا حجم عظیمی از بارها و کارها روی دوش مجموعههای دانشجویی است که مجوز دسترسی به آنها داده شده است و امروز ۷۴ هزار و ۶۰۲ نفر دانشجو کاربر این سامانه هستند.
کلانتری گفت: در سطح اول سعی کردیم فقط به مسؤولان مجموعههای دانشگاهی دسترسی بدهیم و یک لایه پایینتر که شوراها را در برمیگیرد. در حال حاضر وارد عامه دانشجویان نشدهایم و که بزودی دانشجویان هم امکان ثبت و دسترسی دادهها را در سطح خودشان خواهند داشت. این نکاتی است که فراهم شده و طبیعتاً در این مسیر بهگونهای برنامهریزی شده که گلوگاهها در دست معاونین فرهنگی و رؤسای دانشگاهها قرار گرفته است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اضافه کرد: یکی از کارهای بسیار خوب این سامانه تقویم رویدادها است. به عنوان مثال میتوانیم متوجه شویم در ۵ روز گذشته یا ۵ روز آینده در دانشگاهها چه رویدادهایی برگزار شده یا برگزار خواهند شد.
وی یادآور شد: اولین روزی که چنین کاری را شروع کردیم ۳ هزار برنامه ثبت در این سامانه ثبت شد و امروز و تا این لحظه ۸۴ هزار و ۴۲۲ برنامه در این سامانه ثبت شده است.
کلانتری به تعداد مجموعههای دانشجویی که به صورت برخط برگزار شده اشاره کرد و گفت: هزار و ۲۱۳ برنامه در حوزه بسیج، ۲ هزار و ۸۲۵ برنامه در حوزه فعالیتهای ستادی، ۶ هزار و ۷۷۵ برنامه در کانونها و ۶ هزار و ۸۹۲ برنامه برخط در انجمنها برگزار شدهاند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اضافه کرد: کارنامه فرهنگی دانشگاهها استخراج شده و فعلاً مقایسهای به صورت علنی انجام ندادهایم و رؤسای دانشگاهها میتوانند رتبههای خودشان را مشاهده کنند. تمام تلاشمان را کردهایم تا همه دادهها را به سمت سرانه ببریم. معتقدیم تعداد دانشجویان برخی دانشگاهها بیشتر است و فعالیت زیادی دارند و بعضی از دانشگاهها هم دانشجویان کمتری دارند، اما سرانه فعالیت بالایی دارند.
وی گفت: افق کلان نهاییمان این است که تصدیگری در برنامههای فرهنگی و اجتماعی توسط ستاد دانشگاهها کمتر شود و کار به خود دانشجویان و مجموعههایی دانشگاهی واگذار شود.
کلانتری یادآور شد: تولید فرنامه دانشجویی یکی دیگر از افقهایی بوده که زیرساخت آن فراهم شده و میتوانیم برای هر دانشجو یک روزمه فرهنگی فراهم کنیم. در روزهای اخیر این امکان فراهم شده تا تمام دانشجویان بتوانند عملکردشان را ثبت کنند تا به تأیید معاون فرهنگی در رزومه فرهنگی دانشجویان ثبت و تایید شود. همچنین هر زمان که دانشجویان تمایل داشته باشند میتوانند از جزئیات فعالیتهای فرهنگی خود خروجی بگیرند و بعد از به تأیید رسیدن دانشگاه به جایی که قابلیت ارائه داشته باشد، ارائه دهند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: فرنامه دانشجویی یکی از اتفاقات بزرگی است و از ابتدای اردیبهشت تا الان نزدیک به ۶ هزار برنامه در سامانه رونمایی کردهایم و در حال حاضر دانشگاهها نزدیک به ۸۵ هزار برنامه در این سامانه ثبت کردهاند.
وی افزود: ثبت این دادهها امکان رتبهبندی در برخی شاخصها را فراهم کرده است. امیدواریم صددرصد این شاخصها را پوشش داده شوند. تفاهمنامه خوبی با مؤسسه ISC داشتهایم و امیدواریم بتوانیم به نوعی از این سامانه استفاده کنیم. رؤسای دانشگاهها میتوانند از این سامانه برای رتبهبندی کلان دانشگاهها استفاده کنند.
کلانتری گفت: تصور میکنیم بتوانیم در آینده شاخصهای کیفی را هم در آینده اضافه کنیم که یک پیچیدگی خاصی دارد و به نوعی باید قابل اعتماد باشد.
وی به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: تمام تحقیقاتی که در حوزه انتخابات انجام شده نشان داده که دانشگاهیان مهمترین گروه مرجع در انتخابات هستند. طبیعتاً این مسئولیت کار ما را مضاعف و بیبدیل میکند که یکی از جلوههای اساسی مسئولیت اجتماعی عرصه انتخابات است.
انتهای پیام/