دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جام ملت‌های آسیا

آتشی که مربی اسبق سپاهان به دل قطری‌ها انداخت؛ آیا میزبان جام ملت‌ها هیچ بازیکن بومی ندارد؟+تصاویر

آتشی که مربی اسبق سپاهان به دل قطری‌ها انداخت؛ آیا میزبان جام ملت‌ها هیچ بازیکن بومی ندارد؟+تصاویر
ایگور استیماچ، سرمربی سال‌های دور تیم سپاهان اصفهان در شرایطی دست خالی و کاملا ناموفق در مقام سرمربی تیم ملی هند از جام ملت‌های ۲۰۲۳ بیرون رفت که ادعایی جنجالی در مورد میزبان جام مطرح کرده است.
کد خبر : 892984

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دور گروهی رقابت‌های جام ملت‌های فوتبال آسیا (قطر ۲۰۲۳) با انجام ۴ بازی باقیمانده از گروه‌های E و F به پایان رسید. تا قبل از این دیدار‌های هیجان انگیز، تکلیف تیم‌های صعود کننده گروه‌های A، B، C و D مشخص شده بو. در این گروه‌ها، قطر، ایران و عراق، صدرنشین‌های بوده اند که حداکثر امتیاز ممکن (۹) را گرفتند.

بین ۳ تیم اول گروه‌های A، C و D، قطری‌ها تا همین چند هفته قبل، با چالش‌های دست به گریبان بودند که مهمترین آن، بحث «کوچینگ» تیم کشورشان بود. تیم قطر که به «شیر‌های بنفش»، «العنابی» و «مارون‌ها» معروف است، چهار سال قبل با درخشش بسیار در جام ملت‌های ۲۰۱۹ که در امارات برگزارشد، تحت هدایت فلیکس سانچز اسپانیایی برای اولین بار به مقام قهرمانی رسید.

آتشی که مربی اسبق سپاهان به دل قطری‌ها انداخت؛ آیا میزبان جام ملت‌ها هیچ بازیکن بومی ندارد؟

فدراسیون فوتبال این کشور بعد از ناکامی مطلق تیمش در پیکار‌های جام جهانی ۲۰۲۲ که خود میزبانش بود، سکان هدایت را به «کارلوس کی‌روش»، مربی کاملا نام آشنا سپرد. اما مرد پرتغالی نتوانست نتایج درخشانی بگیرد. او که قبلا ۸ سال سرمربیگری تیم ملی ایران را برعهده داشت، در چند ماه اخیر، در راه هدایت «العنابی» ناموفق بود. در آن موقع همه رسانه‌ها و کارشناسان محلی هشدار‌های لازم را داده و عنوان کردند مردم کشور ۲ میلیون و ۷۰۰د هزار نفری سخت نگران وضعیت متزلزل تیم ملی در جام ملت‌های ۲۰۲۳ هستند.

در واقع این موضوع، مهمترین دغدغه و دلواپسی آنها بود. تا این که در ۲ دسامبر ۲۰۲۳ (۱۱ آذر ۱۴۰۲) بعد از ۱۲ بازی حضور روی نیمکت تیم ملی، پیرمرد خوشتیپ پرتغالی‌ها اخراج شد و «تینتین مارکز» اسپانیایی و مربی ۶۲ ساله الوکره جانشین شد. تحت هدایت مربی تازه وارد که با فضای کار در سرزمین عربی آشنا بود، شیر‌های بنفش هرچند در دیداری دوستانه ۲ بر یک از اردن شکست خوردند، اما در سه بازی مرحله گروهی جام، موفق شدند ۳ بر صفر لبنان، یک بر صفر تاجیکستان و یک بر صفر چین را مغلوب کنند. به این ترتیب با کسب ۳ برد و ۳ کلین شیت همینطور ارائه بازی‌های قابل توجه، دل نگرانی هواداران این تیم تا حدود زیادی برطرف شد و در فاصله‌ای کم، اوضاع آنقدر فرق کرد که بیشتر مردم و رسانه‌ها حتی امیدوار به تکرار مقام قهرمانی شدند.

آتشی که مربی اسبق سپاهان به دل قطری‌ها انداخت؛ آیا میزبان جام ملت‌ها هیچ بازیکن بومی ندارد؟

ناراحتی به خاطر یک ادعا

حالا با کسب ۳ برد، به نظر می‌آید مردم قطر با روحیه بالا به ورزشگاه برای حمایت تیم ملی کشورشان می‌آیند تا امکان قهرمانی دیگری را پیدا کنند. اما آنها از حرفی که اخیرا زده شده، حسابی کلافه هستند و به زعم یک گزارشگر محلی، گویی آتشی به جان شان افتاده است. قضیه از این قرار است که «ایگور استیماچ»، سرمربی کروات تیم ملی هند، به تازگی اظهارنظری در مورد تیم قطر کرده که باعث ناراحتی فوتبالدوستان کشور میزبان جام ملت‌ها شده است. این مربی ۵۶ ساله که تیمش در گروه B بعد از استرالیا (۷ امتیاز)، ازبکستان (۵ امتیاز) و سوریه (۴ امتیاز) بدون امتیاز با ۶ گل خورده و بدون حتی یک گل زده (!) از جام هجدهم حذف شد، حرف‌های زده که به زعم مردم و رسانه ها، نوعی توهین به حساب می‌آید.

سرمربی اسبق سپاهان چه گفت؟

استیماچ که چهره‌ای کاملا نام آشنا برای فوتبال ایران است، ۹ سال قبل به عنوان گزینه سرمربیگری تیم فوتبال استقلال به ایران آمد، اما بعد از آنکه به توافق نرسید، در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ هدایت سپاهان، دیگر تیم قدرتمند کشورمان را در اختیارگرفت. در آن موقع با برانکو ایوانکوویچ، همکار و هموطنش در تیم پرسپولیس رقابت داشت. او در ۲۱ بازی با «نصف جهانی ها» به ۲ برد، ۱۱ تساوی و ۸ باخت رسید که به عنوان مربی ناموفق اصفهان را ترک کرد و بعد سر از الشحانیه قطر درآورد. استیماچ همچنین از سال ۲۰۱۹ به عنوان سرمربی هند مشغول به کار شد و در جام ملت‌های کنونی همین تیم ملی را به بازی‌ها آورد. همین چهره در مورد العنابی به تازگی اظهارنظری کرد که روزنامه‌ها آن را «تفرقه آمیز» خواندند.

آتشی که مربی اسبق سپاهان به دل قطری‌ها انداخت؛ آیا میزبان جام ملت‌ها هیچ بازیکن بومی ندارد؟

مربی ناموفق کروات مدعی شد قطری‌ها برای جام ملت‌های که خود میزبانش هستند، تیمی دارند که حتی یک بازیکن «بومی» و دارای ریشه قطری ندارد. او افزود تیم در عوض پر از بازیکنانی است که به این کشور کوچک، اما ثروتمند عربی مهاجرت کرده یا از پدر و مادری مهاجر متولد شده اند.

واکنش به یک نظر

وقتی چنین نظری توسط استیماچ داده شد، مطبوعات محلی واکنش نشان دادند. آنان در گزارش‌های مختلف نوشتند تیم مارون‌ها با کسب نتایج خوب در مرحله گروهی، شروعی عالی و حتی باورنکردنی داشته که حتی یک گل هم دریافت نکرده است. پس از شانس زیادی برای حفظ قهرمانی خود در جام ملت‌ها برخوردار است. به باور مطبوعات محلی سرمربی خارجی هند با آن نظر خواسته چنین موفقیت اولیه ایی را «کمرنگ» جلوه دهد!

آتشی که مربی اسبق سپاهان به دل قطری‌ها انداخت؛ آیا میزبان جام ملت‌ها هیچ بازیکن بومی ندارد؟

باوری واقعی یا جنجالی؟

این که استیماچ از بیان چنین اظهار نظری چه هدفی در ذهن خود داشته، مشخص نیست. اما با یک بررسی کوتاه هم مشخص می‌شود که اوضاع العنابی آنگونه هم نیست که حتی یک بازیکن بومی نداشته باشد! در این مورد روزنامه الرایه نوشت از ۲۶ بازیکنی که نام شان برای حضور در مسابقات کنونی رد شده، ۱۶ بازیکن در خاک قطر به دنیا آمده و شهروندان قانونی آن هستند.

حسن الهیدوس که اواخر بازی با چین به میدان آمد و روی کرنر اکرم عفیف، با شوت والی بسیار زیبایی دروازه حریف را به زیباترین شکل ممکن بازکرد، یکی از ۱۶ بازیکن کاملا بومی کشور به شمار می‌رود.

آتشی که مربی اسبق سپاهان به دل قطری‌ها انداخت؛ آیا میزبان جام ملت‌ها هیچ بازیکن بومی ندارد؟

غلو در بیان یک نکته

آنچه سرمربی ۹ سال قبل سپاهان اصفهان و مسئول فنی کنونی تیم ملی هند درباره قطر عنوان کرده، ظاهری اغراق آمیزی داشته چرا که دست کم ۱۰ بازیکن این تیم، بومی هستند و این مساله شامل همه نفرات نمی‌شود. هرچند «العمز علی»، مهاجمی که در دوره قبل جام ملت‌ها خوش درخشید، ۹ گل زد، آقای گل و بهترین بازیکن تورنمنت شد، در واقع در شهر خارطوم سودان و در سال ۱۹۹۶ به دنیا آمد و بعد به قطر مهاجرت کرده است. همینطور اکرم عفیف مهاجمی است که پدر و مادرش، اهل سومالی و یمن بوده اند. حتی چهره‌های مثل پدرو میگل و بوالم خوخی که در خط دفاع به میدان می‌روند، به ترتیب در پرتغال و الجزایر متولد شده اند.

آتشی که مربی اسبق سپاهان به دل قطری‌ها انداخت؛ آیا میزبان جام ملت‌ها هیچ بازیکن بومی ندارد؟

برد مقابل لبنان با بازیکنان بومی و غیربومی

حالا که موضوع اظهار نظر جنجالی استیماچ به میان آمد، بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که ۷ بازیکن از ۱۱ نفری که در بازی افتتاحیه جام (۲۲ دی ۱۴۰۲) مقابل لبنان برای العنابی در ترکیب اولیه به میدان رفتند، چهره‌های بودند که خود یا والدین شان در کشور‌های دیگر به دنیا آمده اند. به همین خاطر بر کسی این موضوع پوشیده نیست که قطر به خاطر جمعیت اندکی که دارد، برای تقویت بنیه فوتبالش و پیشرفت در آن، از چنین بازیکنانی به عنوان راهکاری استفاده می‌کند. به خصوص که انگیزه زیادی برای ماندن در سطح اول آسیا و رقابت با عربستان پس از موج نویی که این کشور همسایه در تابستان اخیر راه انداخت، هم دارد.

شاید در نظرگرفتن همین نکته، سیگنالی برای فوتبال ایران باشد تا پس از بازی ها، با ایجاد ساختار‌های جدید در فوتبال باشگاهی و ملی، توان مضاعفی در رقابت با قطر و عربستان به عنوان دیگر قدرت‌های غرب آسیا پیداکند.

آتشی که مربی اسبق سپاهان به دل قطری‌ها انداخت؛ آیا میزبان جام ملت‌ها هیچ بازیکن بومی ندارد؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته