دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 بهمن 1402 - 18:50

نحوه برخورد با اعتیاد نوجوان چگونه است ؟

نحوه برخورد با اعتیاد نوجوان چگونه است ؟
برخورد با اعتیاد نوجوان شامل طیف وسیعی از اقدامات می‌شود که خانوادها و همچنین اطرفیان باید در این مورد انجام دهند.
کد خبر : 892854

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، برخورد با اعتیاد نوجوان شامل طیف وسیعی از اقدامات می‌شود که خانوادها و همچنین اطرفیان باید در این مورد انجام دهند. نوجوانان به دلایل زیادی به اعتیاد گرایش پیدا کرده و در این شرایط مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. متاسفانه امرزه آمار اعتیاد در میان نوجوانان بسیار شایع شده و همین موضوع هم آنان و هم جوامع را در معرض خطرات زیادی قرار می‌دهد. خانواده ها و محیطی که نوجوان در آن رشد کرده تاثیر زیادی بر احتمال گرایش به اعتیاد او دارد. آموزش ها و دادن اطلاعات در زمینه اعتیاد به نوجوانان و خانواده ها در کاهش این مساله موثر است. اما در صورت بروز اعتیاد حتما باید در مورد نحوه برخورد با اعتیاد نوجوان از متخصصین کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تخصصی ترک اعتیاد کلیک کنید.

برخورد با اعتیاد نوجوان

بسیاری از خانواده ها در مورد نحوه برخورد با اعتیاد نوجوان دچار سردرگمی می‌شوند. چرا که این موضوع یکی از شرایط حساس و بحرانی در خانواده محسوب شده و طبیعی است که افراد عملکرد درستی در این مورد نداشته باشند. در چنین شرایطی نیاز اساسی به روانشناس مشخص می‌شود. در واقع اگر خانواده و یا حتی اطرافیان این موضوع را نادیده بگیرند و به آن اهمیت ندهند؛ نوجوان در اعتیاد پیشروی می‌کند. از طرف دیگر اگر برخورد شدید و افراطی داشته باشند؛ بازهم شاهد مشکلات بیشتری خواهند بود. به همین دلیل افراد باید خود را برای چنین شرایطی آماده کرده و بهترین واکنش را نشان دهند.

روش های برخورد با اعتیاد نوجوان

در مورد برخورد با اعتیاد نوجوان، روش های مختلفی وجود دارد که افراد باید با توجه به شرایط از آنها استفاده نمایند. از طرفی حتما قبل از هر چیزی با یک مشاور مشورت کرده و اینکار را به صورت اصولی انجام دهند. برخی از این راهکارها شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از راه های تضمینی برای ترک متادون کلیک کنید.

✨صحبت کردن به طور مستقیم در این مورد

در ابتدا برای برخورد با اعتیاد نوجوان، می‌توانید به طور مستقیم با خود او صحبت کنید. گرچه بسیار احتمال دارد که او این موضوع را انکار کرده و سعی در پنهان کردن آن داشته باشد. اما به هر حال بهتر است به او اطلاع دهید که از این موضوع باخبر هستید و حتی می‌توانید به او کمک کنید. فراموش نکنید که این موضوع را به آرامی بیان کرده و همچنین به حرف های نوجوان نیز گوش دهید.

✨ از روانشناس کمک بگیرد

بهترین و موثرترین راه برای برخورد با اعتیاد نوجوان، کمک گرفتن از روانشناس است. در چنین شرایطی برای نوجوان صحبت کردن با یک مشاور راحت تر از خانواده است. البته احتمالا او راضی به حضور در جلسات مشاوره نشود. اما باید او را قانع کرده و در این مورد با او صحبت کنید. روانشناس در ابتدا علت این موضوع را شناسایی کرده و در قدم بعدی به او برای درمان کمک می‌کند.

✨ برخورد با اعتیاد نوجوان با همکاری والدین با یکدیگر

یکی دیگر از راه هایی که برای برخورد با اعتیاد نوجوان باید استفاده کرد؛ همکاری والدین با یکدیگر است. در چنین شرایطی نوجوان به هر دو والد نیاز داشته و باید هر دو مداخلات لازم را انجام دهند. در غیر این صورت تلاش های یک نفر در این زمینه مموثر واقع نخواهد شد.

✨از برخورد تند و افراطی پرهیز کنید

همانطور که قبلا هم به آن اشاره شد؛ معمولا والدین در چنین شرایطی بسیار ناراحت و عصبانی شده و واکنش های تندی از خود بروز می‌دهند. این موضوع می‌تواند شرایط را پیچیده تر کند. به همین دلیل آنان باید خونسردی خود را حفظ کرده و در عین حال قاطعانه رفتار کنند. حفظ احترام و ادب نیز در چنین شرایطی بسیار مهم است.

✨کنترل عوامل محیطی

از طرفی افراد باید برای برخورد با اعتیاد نوجوان و پیشگیری یا درمان آن، به عوامل محیطی نیز توجه کنند. در بسیاری از موارد اعتیاد به دلیل محیط نامناسبی است که فرد در آن قرار دارد. به همین دلیل باید در ابتدا محرک های محیطی را کنترل کرد و در قدم بعدی از نوجوان انتظار داشت که برای ترک اقدام کند. برای مثال خانواده معتاد یکی از عوامل محیطی است که نوجوان را در معرض چنین چیزی قرار می‌دهد. از این رو در ابتدا باید اعضای خانواده فرایند ترک را آغاز کنند.

نشانه های اعتیاد نوجوان

برای برخورد با اعتیاد نوجوان در ابتدا باید از اعتیاد او مطمئن شد. برای اینکار اطرافیان باید نشانه ها را در نظر گرفته و همچنین از یک متخصص کمک بگیرند. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از روش های ترک ترامادول کلیک کنید.

افت تحصیلی

قرمز شدن چشم ها به صورت مداوم

گوشه گیری و انزوا

تحریک پذیری

گرسنگی مکرر و تشنگی غیرطبیعی

خستگی مداوم

بوی دود

بی توجهی به بهداشت شخصی

دلایل تمایل نوجوان به نوجوان

باید دلیل تمایل نوجوان به مصرف مواد مخدر و یا اعتیاد را هنگام برخورد با اعتیاد نوجوان نیز در نظر گرفت. در واقع در بسیاری از موارد کنترل و از بین بردن این عوامل می‌تواند منجر به ترک اعتیاد در نوجوان گردد. اعتیاد اعضای خانواده، داشتن دوستانی معتاد، هیجان طلبی نوجوان، ابتلا به برخی از مشکلات روانی، دسترسی آسان به مواد مخدر و... همگی از دلایل اعتیاد نوجوانان هستند.

پیشگیری خطرات اعتیاد نوجوان

نحوه برخورد و پیشگیری از اعتیاد نوجوان

اعتیاد در نوجوانی می‌تواند تاثیرات بسیار بدی بر سلامت جسمانی و روانی نوجوان داشته باشد. از آنجایی که نوجوانان در حال رشد هستند مصرف مواد مخدر می‌تواند تاثیرات مخربی بر روند بلوغ آنها داشته باشد. این موضوع برای آنها مشکلات ارتباطی، یکنواخت شدن فرایند زندگی، ابتلا به افسردگی، کاهش وزن، اختلال در فرایندهای شناختی و حتی فکر کردن به خودکشی و بروز رفتارهای خودجرحی را شامل می‌شود. در واقع عوارض ناشی از اعتیاد در میان نوجوانان بیشتر گروه های دیگر سنی است.

با روش هایی مثل بالا بردن آگاهی، افزایش اعتماد به نفس، برقراری ارتباط موثر با والدین، حمایت و همراهی با نوجوان در زمان سختی و همچنین آموزش نه گفتن می توانی از اعتیاد نوجوانان پیشگیری کرد.

اهمیت برخورد با اعتیاد نوجوان در زمان و روش درست

برخورد با اعتیاد نوجوان با روش و زمان صحیح از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر این اقدام به موقع و به روش درستی صورت نگیرد؛ می‌تواند زمینه ساز مشکلات رفتاری و شناختی پیچیده ای برای نوجوانان باشد. اطرافیان باید بدانند در چه زمانی در این مورد مداخله کنند. اعتیاد نوجوان بعد از مدتی می‌تواند به طور کلی کانون خانواده را از بین ببرد. در بیشتر موارد به دلیل اینکه والدین دیر از این موضوع مطلع می‌شوند و یا به موقع در این مورد اقدام نمی‌کنند نوجوان را در معرض آسیب های زیادی می‌گذارند. پس حتما در این مورد از مشاورین نوجوان و خانواده مشورت بگیرید.

سخن پایانی

برخورد با اعتیاد نوجوان علاوه بر اینکه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ بلکه نیاز به تخصص و آموزش نیز دارد. بسیاری از خانواده ها به دلیل اینکه رفتار صحیحی در این مورد ندارند؛ نوجوانان خود را در معرض مشکلات زیادی قرار می‌دهند. بهتر است در این مورد سنجیده عمل کرده و احساسات خود را کنترل کنید. طبیعی است که مواجهه با این موضوع دشوار است. اما بهتر است بعد از مطلع شدن و قبل از انجام هر اقدامی از متخصص کمک گرفته و به یک روانشناس مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد در مورد هر یک از اعضای خانواده با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس بگیرید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته