دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 بهمن 1402 - 15:10
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه مطرح کرد؛

تأکید بر فناوری‌های نو و دانش‌بنیان از مهمترین اهداف سفر رئیس جمهور به ترکیه

تأکید بر فناوری‌های نو و دانش‌بنیان از مهمترین اهداف سفر رئیس جمهور به ترکیه
صفری درباره مهمترین اهداف سفر رئیس جمهور به ترکیه گفت: سندهایی از سرمایه‌گذاری در منابع انرژی ایران تا اتصال شبکه برق دو کشور و همچنین سندی به منظور همکاری‌ها بین مناطق آزاد و پارک‌های علم‌وفناوری ایران و ترکیه آماده شده است.
کد خبر : 892798

به گزارش گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اهداف سفر حجت‌الاسلام رئیسی به ترکیه که به دعوت اردوغان همتای ترکیه‌ای وی انجام‌شده، اظهار کرد: سفر رئیس‌جمهور به ترکیه با محوریت تقویت همکاری‌ درزمینهٔ انرژی است. تمدید قرارداد بلندمدت گاز بین دو کشور در این سفر انجام خواهد شد. 

وی افزود: اجرای طرح سرمایه‌گذاری ترکیه در منابع گازی ایران در این سفر پیگیری می‌شود. قرار است از طریق شهر خوی و شهر وان، شبکه برق ایران به شبکه برق ترکیه متصل شود.

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه ادامه داد: کریدور غرب به شرق مسیر مهمی است که کشورهای آسیای مرکزی و خاور دور را به اروپا وصل می‌‌کند. پیش‌بینی می‌شود در سفر رئیس‌جمهور به ترکیه، احداث خط دوم راه‌‌آهن تبریز_خوی به چشمه ثریا به نتیجه برسد.

صفری همچنین گفت: در مورد تقویت بازارچه‌ها و تقویت تجارت مرزی هم تصمیماتی گرفته می‌شود؛ افزودن بازارچه‌های مرزی جدید برای بهبود تجارت بین دو کشور نیز موردبحث قرار خواهد گرفت

وی با تأکید بر اینکه همچنین سندی به‌منظور همکاری‌ها بین مناطق آزاد و پارک‌های علم‌وفناوری ایران و ترکیه آماده‌شده و به امضای طرفین می‌رسد، اظهار کرد: در سفر رئیس‌جمهور به ترکیه علاوه بر مسائل اقتصادی، بر موضوع‌ فناوری‌های نو و دانش‌بنیان نیز تأکید خواهد شد.

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه ادامه افزود: امسال صادرات دانش‌بنیان‌ها بین ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار شده ‎است. این رقم نشان از توجه ویژه رئیس‌جمهور به اقتصاد دانش‌بنیان در سفرهای خارجی دو سال گذشته دارد.

صفری همچنین تأکید کرد: نقش خانه‌های فناوری جهت تبادل اقتصاد دانش‌بنیان بسیار مهم است. شرکت‌های دانش‌بنیان درزمینهٔ تجهیزات پزشکی، آی‌تی و صنعت هوافضا دستاوردهای خوبی برای کشور داشته‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب