دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با نایب‌رئیس انجمن داروسازان عنوان شد؛

سکوت وزارت بهداشت در برابر رویه‌های غلط/ مشکل دارو با تعیین ضرب‌الاجل حل نمی‌شود

سکوت وزارت بهداشت در برابر رویه‌های غلط  مشکل دارو با تعیین ضرب‌الاجل حل نمی‌شود
نایب‌رئیس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه مسئله دارو و درمان با تعیین ضرب‌الاجل حل نمی‌شود، نسبت به سکوت و عدم ایستادگی وزارت بهداشت در برابر رویه‌های غلط و سیاست‌های نادرست انتقاد کرد.
کد خبر : 892739

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ بهمن صبور، نایب‌رئیس انجمن داروسازان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری آنا، در رابطه با اولتیماتوم دوماهه رئیس مجلس شورای اسلامی به وزارت بهداشت برای حل مشکل دارو و درمان اظهار کرد: این ضرب‌الاجل در اصل باید به نمایندگان مجلس وارد می‌شد چرا که زمانی موضوع دارویار و یارانه دارو مطرح بود و کارشناسان حدود 180 هزار میلیارد تومان را برای آن پیشنهاد دادند و حتی در کمیسیون تلفیق عدد 105 هزار میلیارد تومان تصویب شد؛ اما عدد با یک فرایند عجیب و غریب در روزهای پایانی بررسی بودجه به 69 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. اگرچه وعده رئیس مجلس این بود که چنانچه بودجه کفایت لازم را برای دارویار نداشت، بر این عدد افزوده ‌شود اما چنین امری محقق نشد.

کمبود نقدینگی در چرخه تأمین دارو

وی افزود: از سوی دیگر هیچ ضمانت اجرایی برای پرداخت 69 هزار میلیارد تومان بودجه مصوب نیز دیده نشد و به همین علت هنوز به صورت کامل این پول واریز نشده است. به طور مثال در بخش داروخانه‌های سرپایی تا امروز حدود 24 هزار میلیارد تومان واریز شده است. اگر 69 همت را بر دوازده تقسیم کنیم باید ماهی 5.75 همت پول واریز می‌شد و تا دی‌ماه می‌بایست عددی حول و حوش 57.5 همت واریز می‌شد که این امر نه تنها محقق نشده بلکه تنها 24 همت واریز شده و همین امر موجب شده تا زنجیر تأمین دارو به دلیل عدم نقدینگی دچار چالش شود.

صبور ادامه داد: به همین دلیل به نظر می‌رسد که مجلس شورای اسلامی با توجه به اختیارات خود و ابزارهای نظارتی سازمان‌هایی مانند برنامه و بودجه و بانک مرکزی را به خط کرده تا بودجه مصوب شده را واریز کند اما متأسفانه نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد که حتی کمیسیون‌ها غیر مرتبط با بهداشت و درمان و دارو در حوزه‌هایی مانند پوشش و توزیع اینترنتی دارو دخالت می‌کنند.

او تأکید کرد: این هشدارها به نظر می‌رسد با توجه به در پیش بودن انتخابات عملا نتیجه‌ای  در حوزه دارو و درمان نداشته و صرفا جنبه تبلیغاتی داشته باشد. تعیین ضرب‌الاجل دردی را دوا نمی‌کند. باید با کار کارشناسی ساختارها را اصلاح کرد. 

وی ادامه داد: در طی سال‌های گذشته شاهد بودیم که وزرای بهداشت با مقوله درمان رأی اعتماد اخذ کرده و مسأله دارو آنها را به استیضاح می‌کشاند. این نشان می‌دهد که قانون‌گذار دارو را به عنوان یک کالای استراتژیک نمی‌شناسد و الا بهتر این می‌توانستند قوانین را تدوین و مصوب کرده و با پیگیری خود آن را اجرا می‌کردند. اگر مجلس و نهادهای نظارتی بر موضوع بودجه دارو بر اساس قانون بودجه بند(ل) تبصره 17 ورود می‌کردند و پیگیر مطالبات و پرداخت آن ظرف یک ماه بودند اکنون با موضوع مشکل نقدینگی در زنجیره تأمین دارو روبه‌رو نبودیم و این چرخه به راحتی کار خود را انجام می‌داد.

سیاست‌های ارزی و ریالی دارو تغییر کند

نایب‌رئیس انجمن داروسازان تهران با تأکید بر اینکه مشکل دارو با تعیین ضرب‌الاجل حل نمی‌شود، گفت: ما باید در سیاست‌های ارزی و ریالی خود تجدید نظر کرده و ضمانت لازم برای اجرای این سیاست‌ها نیز تعیین می‌‌شد. تعیین ضرب‌الاجل با روحیه کنونی مجلس شورای اسلامی سنخیت ندارد.

وی همچنین با بیان اینکه خواسته‌های غیر کارشناسی در بین برخی نمایندگان مجلس مشاهده می‌شود، گفت: این یک رویه بسیار بدی است و امیدواریم منافع عمومی و ملی جایگزین برنامه‌های محل شود. متأسفانه وزارت بهداشت گاه با این خواسته‌ها همراه شده یا سکوت کرده است و این رویه‌ای بسیار غلط و ضعف است. نباید به دلیل ترس از استیضاح سکوت کرد و باید در برابر رویه‌های غلط ایستادگی و یا آنها را بازگو کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته