خسروپناه: تعامل خانواده با مدرسه صرفا در موضوعات مالی و اقتصادی نباشد
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نخستین همایش بینالمللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالشها، الگوها و راهبردها با تبریک ایام رجبیه و میلاد با سعادت امیرالمؤمنین (ع)، اظهار کرد: در ضرورت تعامل خانواده و مدرسه تردیدی نیست و بدیهی است، اگر کسی مدرسه و خانواده تصور کند، تعامل این دو نهاد را تصدیق میکند و نیازی به استدلال ندارد.
وی ادامه داد: تعامل خانواده و مدرسه کارکردهای مؤثری دارد، چون باعث رشد خانواده و مدرسه میشود. مدرسه با کمک و مشارکت خانواده تعالی مییابد و خانواده هم از وضعیت تحصیلی فرزندان اطلاع پیدا میکند و فرزندان از تعامل و رشد دو سویه این دو نهاد رشد میکنند و اعتمادبهنفس تحصیلی پیدا میکنند، افزایش بهرهوری دانش آموزان به ارمغان میآید، همچنین مشکلات دانشآموزان در ایجاد این تعاملات برطرف میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه گستره تعامل خانواده و مدرسه تربیتی، مدیریتی و اقتصادی است، گفت: وقتی گفته میشود تعامل مدرسه و خانواده، برخی تصور میکنند که، چون مدرسه مشکل اقتصادی دارد، در تعامل با خانوادهها میخواهد این مشکلات را حل کند، این نگاه حداقلی است باید گستره تعامل مدیریتی و تربیتی هم باشد.
خسروپناه در پاسخ به اینکه چرا مشارکت خانواده در مدرسه کم است؟ بیان کرد: یکی از علتها این است که الگوی حکمرانی تعامل مدرسه و خانواده یا حکمرانی اداره مدرسه تدوین نشده است. حکمرانی فرایند ناگسستنی سیاستگذاری، تنظیمگری و تصدیگری است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اینکه چالش تعامل ارتباط خانواده با مدرسه را مورد توجه قرار دهیم و الگو و سیاست و راهبرد داشته باشیم رویکرد درستی است، اما وقتی بعد از این مراحل تعامل شکل نمیگیرد بخشی از آن به این دلیل است که در حکمرانی تعامل خانواده و مدرسه، تنظیمگری صورت نگرفته است چراکه قوانین ساختار و ضوابط تعامل در مدرسه اجازه این تعامل را نمیدهد.
حجتالاسلاموالمسلمین خسروپناه با بیان اینکه تعامل خانواده با مدرسه صرفاً در موضوعات مالی و اقتصادی نباید باشد تأکید کرد: این تعامل یک تعامل حداقلی است و باید کاری کنیم که خانوادهها در تربیت هم امکان بیشتری در تعاملات خانواده و مدرسه داشته باشند.
وی اضافه کرد: در تعالی تعامل خانواده و مدرسه؛ سیاستها، راهبردها، الگوها و چالشها کافی نیست، مهمتر از آن تنظیمگری شامل قوانین، ساختارها، گفتمانسازی، نظارت و ارزیابی است، البته مهمترین هدف تعامل ایجاد مشارکت حداکثری میان خانواده و مدرسه است تا مهارتهای زندگی را به دانشآموزان بیاموزیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حکمرانی حافظه محور در مدارس باید به حکمرانی تفکرمحور تبدیل شود، به جای محتویات حافظه محور، آموزشها با مهارتهای عملی ترکیب شود، این مربوط به حکمرانی تعلیم و تربیت است که بخش از آن بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
خسروپناه با اشاره به کتاب «چگونه غرب خدا را واقعاً از دست داد؟» گفت: وقتی این کتاب را مطالعه کردم تصویری که بیش از بیست سال در ذهنم بود تغییر کرد چراکه نویسنده کتاب میگوید در غرب ابتدا خانواده متزلزل شد سپس خدا کنار رفت؛ بنابراین خانواده محوری نقش مهمی در باورهای اعتقادی هم دارد.
انتهای پیام/