دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1395 - 12:30
تحلیل جلال چراغپور از فینال لیگ قهرمانان اروپا

رئال برتری نسبت به اتلتیکو نداشت/ تیم سیمئونه فوتبال نوع دوم را به خوبی اجرا می‌کند

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: هر دو تیم رئال و اتلتیکو مستحق قهرمانی بودند.
کد خبر : 89244

جلال چراغپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در خصوص قهرمانی رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا گفت: «بازی دیشب را باید از نوع نگرش سرمربیان دو تیم نگاه کرد. مربیانی که در بالاترین سطح فوتبال جهان کار می‌کنند و به رغم دشواری‌های زیادی که وجود دارد، موفق شده‌اند بهترین نتیجه را بگیرند.»


وی ادامه داد: «در ابتدا در مورد تیم پیروز صحبت می‌کنم. رئال‌مادرید به خاطر نوع تماشاچی خاصی که دارد و به واسطه ثروت و فرهنگی که بر روی تیم خود حاکم می‌بیند، یکی از پیشرفته‌ترین فوتبال‌های روز دنیا را همیشه در دستور کارش دارد. مربی که در این تیم کار می‌کند با توجه به نگاه هواداران ثروتمندی که این تیم دارد باید بهترین شیوه فوتبالی را در تیم خود پیاده کند و اگر غیر از این عمل کند خیلی زود جای خود را به مربی دیگری می‌دهد.»


کارشناس فوتبال ایران افزود: «رئال مادرید همواره با خرید بهترین بازیکنان دنیا ترکیبی از ستاره‌ها را در تیم خود جمع می‌کند و به همین دلیل همه دوست دارند که بازی‌های این تیم را تماشا کنند. این بخش اول تیم رئال مادرید است. قسمت دوم رئال نگرش نوین فوتبالی است که باید در این تیم حاکم باشد. این قسمت برعهده سرمربی است و او باید برای رضایت خاطر هواداران بهترین نوع فوتبال را ارائه کند. مربی رئال‌ مادرید اجازه پیدا نمی‌کند که فوتبال سنتی و کهنه بازی کند. باید مدرن و برتر از استانداردهای روز دنیا شاگردانش در زمین عمل کنند. حال گاها این اتفاق می‌افتد که سرمربی نمی‌تواند عملکرد قابل قبولی داشته باشد و به راحتی کنار گذاشته می‌شود تا اشتباه صورت‌گرفته تداوم پیدا نکند.»


او یادآور شد: «به نظر می‌رسد زین‌الدین زیدان مربی است که می‌تواند در رئال چندین فصل موفق باشد. او در زمان خودش فوتبال روز دنیا را بازی می‌کرد و یکی از بهترین فوتبالیست‌های جهان بود و حالا پتانسیل آن را دارد که سرمربی بسیار خوبی نیز بشود کما اینکه او نشان داده اصول مربیگری را به خوبی آموخته است. او تیمی درست کرده که کاملا متفاوت نسبت به ابتدای فصل که «بنیتس» آن را هدایت می‌کرد،‌ بازی می‌کند. شرح وظایفی که زیدان به بازیکنانش داده باعث شده تا تیمش نتیجه بگیرد. با دقت در بازی «گرت بیل»، «تونی کروس» و «لوکا مودریچ» کاملا متوجه می‌شویم که وظایف این بازیکنان درون زمین بیشتر شده است و مثمرثمرتر در خدمت تیم هستند. حتی «مارسلو» هم مسیر ورودش به درون زمین تغییر کرده است. او فوتبال روان و همه جانبه‌ای بازی می‌کند.»


چراغپور همچنین با اشاره به نحوه بازی اتلتیکو مادرید،‌ بیان داشت: «سیمئونه و تیمش با وجود اینکه قدمت رئال را ندارند اما در نتیجه‌گیری موفق عمل کردند. نوع بازی که سیمئونه برای تیمش اتخاذ کرده فوتبال دوم است. چرا فوتبال دوم؟ چون سیمئونه همیشه اجازه می‌دهد که تیم مقابل بازی خودش را انجام دهد و بعد بدل آن را در زمین پیاده می‌کند. این تیم هیچ‌گاه در ابتدای بازی ابتکار عمل را در اختیار نمی‌گیرد و منتظر می‌شود تا نسبت به بازی تیم مقابل از ضد حملات استفاده کند و البته که در اکثر مواقع هم به نتیجه رسیده است.»


وی یادآور شد: «نوع بازی تیم سیمئونه عمل و عکس‌العمل است و نباید گفت این تیم ضد فوتبال بازی می کند. آنها به جای عمل و عمل متقابل در برابر بازی حریف عکس‌العمل‌های مناسبی دارند و البته که سیمئونه به خوبی این شیوه بازی را به بازیکنانش دیکته کرده است. سرمربی آرژانتینی اتلتیکو روی بازی حریف سوار می‌شود و با ارائه بازی متفاوتی که سرمربی تیم حریف در جریان بازی نمی‌تواند آن را درک کند، موفق می‌شود که نتیجه بگیرد.»


او خاطرنشان کرد: «این شیوه بازی همه ابزار را با خود دارد. شاگردان سیمئونه برخلاف آنکه می‌گویند ضد فوتبال بازی می‌کنند و به عنوان مثال همانند «گاتوسو» بازی تیم مقابل را خراب می‌کنند، به شیوه‌ای برابر تیم حریف قرار می‌گیرند که اختیار عمل را در جریان بازی از حریف می‌گیرند. «سیمونه» در هربازی تمامی بازیکنان تیم حریف را آنالیز می‌کند و بازیکنانش را به خوبی توجیه می‌کند که چگونه برابر حریف دفاع کنند و از چه راه‌هایی به گل برسند. کاری منطقی که در چند سال اخیر به خوبی جواب داده است. با نگاهی به بازی‌های اتلتیکو به این نتیجه می‌رسیم که بازیکنان این تیم برابر «مسی»،‌«نیمار» یا «رونالدو» که هر کدام به گونه‌ای متفاوت بازی می‌کنند به نحوی بازی می کنند که آن بازیکن را به خوبی کنترل کنند.»


این کارشناس فوتبال ادامه داد: «کارلوس کی‌روش هم بیشتر تمایل دارد تا تیمش فوتبال دوم را بازی کند و دیدیم که با این شیوه بارها به نتیجه هم رسیده است. آن جایی که تیم ملی فوتبال اول را بازی کرده نتایج قابل قبول کمتر رقم خورده است و بارزترین نمونه آن در جام ملت‌های آسیا بود که تیم ملی حذف شد. حذف برابر عراق نشان داد که تیم ملی فوتبال ایران برتری خاصی در ارائه بازی اول ندارد و کی‌روش باید با همان شیوه فوتبال دوم بازی کند تا تیمش نتیجه بگیرد.»


چراغپور در خصوص اینکه به نظرش در بازی دیشب کدام تیم مستحق قهرمانی بود، عنوان کرد: «هر دو تیم مستحق قهرمانی بودند و این موضوع در بازی پایاپایی که ارائه شد به طور کامل مشخص بود. مطابق انتظار تیم سیمئونه اجازه داد که حریف حمله کند و البته این اجازه باعث شد رئال به گل برسد. بعد بازی در شرایط مساوی جلو رفت. در نیمه دوم اتلتیکو بهتر شروع کرد و صاحب پنالتی هم شد. آن را از دست داد اما چون یک تیم تمام حرفه‌ای بود خود را در بازی نگه داشت و بالاخره به گل تساوی رسید. بعد از آن هر دو تیم صاحب موقعیت بودند اما چون دو تیم شناخت کافی از همدیگر داشتند حملات‌شان نتیجه نداد. در پنالتی هم عدم دقت یکی از بازیکنان اتلتیکو حکم به برتری رئال داد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته