دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1402 - 10:37
بهادری جهرمی در پاسخ به آنا:

افزایش ۴ برابری استفاده از پهپاد‌های کشاورزی/ ۱۰ دهکده علم و فناوری ایجاد شد

افزایش ۴ برابری استفاده از پهپاد‌های کشاورزی  ۱۰ دهکده علم و فناوری ایجاد شد
سخنگوی دولت با بیان اینکه شاهد افزایش ۴ برابری تعداد پهپاد‌های کشاورزی در حال بهربرداری بودیم، گفت: ۱۰ دهکده در این حوزه ایجاد شد و ۷۸ درصد افزایش شرکت‌های دانش بنیان حوزه کشاورزی را داشتیم  یعنی این شرکت‌ها از ۲۸۰ شرکت به بیش از ۵۰۰ شرکت رسیده است.
کد خبر : 892421

به گزارش خبرنگار گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با تسلیت شهادت مستشاران نظامی ایران توسط رژیم صیونیستی، حمله شب گذشته به یمن و نسل‌کشی در غزه را محکوم و تأکید کرد: باید کشور‌های عربی نسبت به این اتفاقات واکنش مناسب نشان دهند.

بهادری جهرمی گفت: در آستانه سفر رئیس جمهور به ترکیه هستیم و هیئت بلند پایه‌ای ایشان را همراهی می‌کنند. اسناد همکاری مختلف و متعدد در حوزه‌های فرهنگی علمی و رسانه و حمل و نقل و تجارت و اقتصاد به امضا خواهد رسید. مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه در دولت سیزدهم افزایش داشته است. حجم تجارت با ترکیه به ۹/۵ میلیارد دلار رسیده است یعنی قریب به ۴۰ درصد افزایش یافته است.

سخنگوی دولت درباره بودجه ۱۴۰۳ نیز گفت: افزایش هزینه‌های جاری بدون پیش‌بینی منابع موجب خلق تورم می‌شود. امیدواریم همکاری قوای سه‌گانه در راستای کنترل تورم باشد.

وی بیان کرد: بیش از ۱۶ هزار دانشجوی آقا و ۲۰ هزار دانشجوی خانم برای شرکت در اعتکاف ثبت نام کردند و این نشان از استقبال پرشکوه و گرم مردمی از این مراسم دارد.  

افزایش ۴ برابری استفاده از پهپادهای کشاورزی

بهادری جهرمی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری آنا درمورد فعایت‌های فناورانه دولت در حوزه کشاورزی اظهار کرد: در حوزه کشاورزی برنامه توسعه ماشین‌سازی و صنایع تبدیلی به ویژه با اتکا به فناوری‌های دانش‌بنیان داخل کشور و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان کشور در دولت و سند تحول دستور کار قرار داشته است.

وی افزود: در این دو سال، رشد ۳۱ درصدی در تولید و تحویل انواع ماشین‌‌های کشاورزی به کشاورزان بودیم و با بهره‌گیری از فناوری پهپادهای کشاورزی شاهد افزایش ۴ برابری تعداد پهپاد‌های کشاورزی در حال بهره‌برداری بودیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: فعالیت دانش‌بنیان با نوآوری که صورت گرفت، برای اولین بار دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی پیش بینی شد که مشابه پارک‌های علم و فناوری است. ۱۰ دهکده در این حوزه ایجاد شد و ۷۸ درصد افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی را داشتیم  یعنی این شرکت‌ها از ۲۸۰ شرکت به بیش از ۵۰۰ شرکت رسیده است.

بهادری جهرمی اظهار کرد: تعداد هنرستان‌های کشاورزی که بتواند فارق التحصیلان مناسب برای تامین نیروی انسانی را آموزش دهد از ۱۶ هنرستان در ابتدای دولت به ۴۲ رسیده است. یعنی افزایش ۱۶۰ درصدی را شاهد بودیم.

افزایش هزینه‌ها بدون پیش بینی منابع اثری جز تورم ندارد

بهادری جهرمی بیان کرد: دولت تلاش خود را برای کنترل هزینه‌های جاری و افزایش منابع واقعی و سوق دادن منابع به سرمایه گذرای‌های مولد بکار گرفت تا یک بودجه غیر تورم زا با فراهم کردن امکان رشد اقتصادی ارائه  کند و تا جلوی هر گونه افزایش هزینه جاری بدون پیش بینی منابع را بگیرد.

سخنگوی دولت گفت: آنچه شنیدیم ۳۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش هزینه‌ها در بودجه صورت گرفته و حتی تا دو برابر این رقم هم تخمین زده شده است. اما تلاش  دولت و مجلس در جهت کنترل و مهار عوامل خلق تورم است و انتظار می‌رود همکاری متقابلی بین مجلس و دولت و کمیسیون‌ها در پیش بینی منابع و هدفگذاری در سقف منابع واقعی صورت بگیرید. افزایش هزینه‌ها بدون پیش بینی منابع چیزی جز اثر تورم ندارد.

گلایه عمومی مردم نبود عدالت در پرداخت‌ها است

بهادری جهرمی درباره اختلاف دولت و مجلس بر سر افزایش حقوق کارکنان، خاطر نشان کرد: حمایت واقعی از حفظ قدرت خرید مردم این است که هم تورم را مهار کنیم و هم افزایش دستمزد‌ها را شاهد باشیم.

سخنگوی دولت تأکید کرد: دولت درنظر دارد، افزایش حقوق با تاکید بر افزایش حقوق افرادی باشد که حقوق پایین‌تری دریافت می‌کنند. به عنوان مثال کسی که ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند افزایش ۳۰ درصدی داشته باشد این در حالی است که کسی که ۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد باید معادل به عنوان مثال ۱۰ درصدی را داشته باشد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: گلایه عمومی مردم نبود عدالت در پرداخت‌هاست و نگاه دولت نیز عدالت پرداخت و افزایش پلکانی حقوق کارکنان است.

بهادری جهرمی گفت: در تجارت خارجی کسب رکورد ۱۱۲ میلیارد دلار حجم تجارت نفتی در سال ۱۴۰۱ را شاهد بودیم. پابه‌پای مذاکره برای رفع تحریم مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها را نیز پیش بردیم؛ عضویت در اجلاس‌ها و مجموعه‌هایی همچون بریکس و شانگهای، تقویت دیپلماسی همسایگی و تمرکز بر توسعه روابط اقتصادی از جمله اقدامات دولت بود.

وی ادامه داد: اخیرا آقای باقری با مورا در ژنو در راستای مذاکرات رفع تحریم‌ها دیدار و رایزنی داشته و این گفتگو‌ها و مذاکرات و رفت و آمد‌ها استمرار دارد.

بیش از ۶۰ مدیر ناکارآمد برکنار شدند 

بهادری جهرمی درپاسخ به سؤالی درباره آمار مدیران ناکارآمد تصریح کرد: همانطور که اعلام شد بیش از ۶۰ مدیر ناکارآمد برکنار شدند و این اقدام بر اساس ارزیابی‌های انجام شده از درون و بیرون قوه مجریه بوده است.به عنوان نمونه در یکی از سفر‌های استانی رئیس جمهور ۱۲ مدیر جابجا شدند و بیش از ۲۰۰ مدیر جوان و شایسته در بخش‌های مختلف دولت در سطح کلان و ملی و محلی بکار گرفته شدند.

سخنگوی دولت بیان کرد:اتفاق جدیدی نیفتاده در سال ۹۷ خرید هواپیما لغو شد. دولت هم سرمایه گذاری و تأمین نقدینگی در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی داشته و هم سرمایه گذاری برای تولید هواپیما‌های داخلی و توسعه فناوری آن در کشور را انجام داده ئ همچنین افزایش تاب آوری این حوزه و نهضت تعمیر قطعات را پیگیری کرده است.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم ۶۰ فروند هواپیما و بالگرد به حمل و نقل هوایی اضافه شد و عمر متوسط ناوگان هوایی کشور به نسبت سال ۱۴۰۰، دو سال کاهش یافته است. اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ افزایش نرخ بلیط هواپیما اعمال شده است.

افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت سردخانه‌های کشاورزی

بهادری جهرمی در تشریح کرد: سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی، ارتقای فناوری‌های کشاورزی و برنامه‌ریزی برای خرید تضمینی با نرخ‌های عادلانه از جمله اقدامات دولت در حوزه  کشاورزی است؛ به عنوان مثال در حوزه خرید تضمینی گندم که کالایی راهبردی است، سال ۱۳۹۹ نرخ خرید تضمینی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب شد، بدین معنا که طی چهار سال نرخ خرید گندم چهار برابر شده است و ظرفیت سردخانه‌های کشاورزی از حدود ۴ میلیون تن به حدود ۶ میلیون تن در طول فعالیت دولت سیزدهم افزایش داشته است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته