بازتعریف رشتههای دانشگاهی، نیاز جامعه امروز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدهادی همایون، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در یکصد و نود و نهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: باید به نظامنامه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی توجه ویژهای داشت و با چالشهایی که در این مسیر قرار دارد به بهترین شکل برخورد کنیم؛ زیرا اگر قرار باشد رشتههای خود را مورد بازنگری قرار داده و آنان را مبتنی بر آموزههای دینی و اسلامی قرار دهیم، باید نظام آموزشی نیز دچار تغییر و تحول شود و با بحث روز جامعه حرکت کند.
وی با اشاره به تأکید سند تحول و تعالی دانشگاه به موضوع نیازهای روز جامعه افزود: در سند توسعه و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی نیز بر سه محور اصلی دانشگاه پرورشگر قوه عاقله، کارآمدی دورههای تحصیلی و پاسخگویی دانشگاه نسبت به موضوعات روز تأکید شده که این خود بیانگر اهمیت این موضوع و حساسیت مجموعه مدیریت دانشگاه درباره اقتضائات زمانی است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: در این راستا، واحدهای دانشگاهی باید یک طراحی نقشه شناختی داشته باشند تا در باب موضوعات دانشگاه به لحاظ آموزشی و بررسی چالشهای روز و برنامهریزی بر اساس آن نقشه برای آموزش دانشجویان تصمیمگیری و اقدام کنند. شاید سرفصلهای قدیم با تغییرات و تحولات سریع امروز منطبق نباشد و از اینرو موظفیم که در دانشگاهها با ایجاد اندیشکدهها و با کمک اعضای هیئت علمی در گروههای مختلف نسبت به تدوین رشتههای میانرشتهای جدید اقدام کنیم.
همایون بیان کرد: باید در دانشگاهها از حافظه محوری به سمت یادگیری عمیق پیش برویم از اینرو نیاز است در دانشگاهها با کمک اعضای هیئت علمی و رفع مشکلات و چالشها بتوانیم بهترین روشها را برنامهریزی کنیم.
وی با اشاره به اینکه طراحی و راهاندازی دانشکدهها و دانشکدگان موضوعی بهصورت هدفمند و متناسب با اهداف و نیازهای جامعه میتواند در برآوردن نیازهای جامعه مؤثر و تسریعگر است، تشریح کرد: دانشکدههای موضوع محور، نوعی پاسخ به همین نیازهاست؛ زیرا دیگر نمیتوان بهصورت کلی و با تأکید بر حافظه و علوم حفظی پیش رفت. از اینرو باید با تمرکز بر تخصصی و تجربی کردن مطالب و موضوعات، آنها را به بهترین نحو انتقال داده و به کار بندیم.
انتهای پیام/