دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نوید ادهم: به‌دنبال ایجاد مدارس تربیت‌محور هستیم

نوید ادهم: به‌دنبال ایجاد مدارس تربیت‌محور هستیم
سرپرست دبیرخانه هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مدرسه نقطه‌ای کانونی است و همه فعل و انفعالات مدرسه تربیت‌محور باید متجلی شود، به‌دنبال این هستیم که مدرسه تربیت‌محور ایجاد کنیم.
کد خبر : 892285

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوید ادهم، سرپرست دبیرخانه هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی در گردهمایی معاونان امور مدارس سما که امروز دوشنبه، دوم بهمن در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد ضمن تبریک تولد امام جواد (ع)، گفت: برمبنای سند تحول بنیادین شش ساحت تربیتی در نظر گرفته شده که باید به فرهنگ سازمانی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه حرکت نزولی مدارس و دانشگاه با یکدیگر ارتباط دارد، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بازوی علمی کشور است و مدارس سما یک مدرسه غیردولتی در کنار هزاران مدرسه غیردولتی دیگر نیست و با همان شاخص‌ها نمی‌توان آن را ارزیابی کرد.

سرپرست دبیرخانه هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تامین نیروی انسانی از آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی است، ادامه داد: ارزیابی موفقیت بر اساس فلسفه وجودی است. رسالت مدارس، تربیت نیروی انسانی است. این امر یک اتفاق پیچیده، زمان‌بر و تخصصی است.

ادهم اضافه کرد: مراجع سیاست‌گذاری هر فردی را شایسته معلمی در مدارس می‌دانند؛ اما برخی از معلمان حتی حداقل ویژگی‌ها را ندارند. افت جدی امتحانات پایانی خرداد تاثیر ورود افراد غیرمتخصص است. اصلی‌ترین مولفه مدارس، معلمان هستند که باید دارای شایستگی باشند.

وی با اشاره به تفاوت مدارس سما با دیگر مدارس غیردولتی، عنوان کرد: اگر معلم باصلاحیت نداریم، شما باید در مدارس سما داشته باشید. به آموزش و تحصیل می‌توان در کوتاه‌مدت رسید؛ اما تربیت نیاز به زمان و برنامه بلند‌مدت دارد.

سرپرست دبیرخانه هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ساخت مجتمع تاکیده شده است، اظهار کرد: مجتمع یک فضای آموزشی است که دانش‌آموزان از دبستان و پیش از دبستان وارد مجتمع شوند و در پایان دبیرستان با یک مدیریت واحد از آن خارج شوند. ما به دنبال این هستیم که زمان تربیت‌پذیری را طولانی کنیم و دانشگاه آزاد اسلامی این اتفاق را تحقق بخشیده است.

ادهم با بیان اینکه مدارس باید برنامه بلندمدت داشته باشند، عنوان کرد: هر فعل و انفعالی که انجام می‌شود، باید به مدرسه توجه داشته باشیم. بایستی بخشی از اسناد از جمله سند تحول تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند سیاست‌ها و مدیریتی در استان‌ها برای رسیدن به برنامه بلند‌مدت در دستور کار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: برنامه‌های بلندمدت مدارس باید حاوی مفاهیم و ارزش‌های سه سند باشد و باید بین این سه سند هم‌سویی، هم‌افزایی و هماهنگی برقرار شود. برنامه‌های مدارس استان‌ها باید مبتنی‌بر مفاد این سه سند و برنامه‌های آمایشی استانی خودشان باشد.

سرپرست دبیرخانه هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه به‌موازات آمایش اقتصادی، به آمایش فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیاز داریم، اظهار کرد: بین این مولفه‌ها تفاوت‌های معناداری وجود دارد که باید در برنامه‌ریزی‌ها تلقی شود. درواقع، محور اصلی فلسفه وجودی است.

ادهم ادامه داد: تربیت چندساحتی یکی از پیام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که ضروری است تمام معاونان امور مدارس سما به عنوان یک الگو تصویری اجمالی از سند را داشته باشند. مدرسه نقطه کانونی است و همه فعل و انفعالات مدرسه تربیت‌محور باید متجلی شود. درواقع، به‌دنبال این هستیم که مدرسه تربیت‌محور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش کشور به یک نهاد فرهنگی‌اجتماعی تبدیل شده است، اظهار کرد: مدرسه باید به یک مدرسه تربیت‌محور تبدیل شود و تربیت در ساحت‌های شش‌گانه رخ می‌دهد.

سرپرست دبیرخانه هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به واژگان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ادامه داد: در مفاهیم سند تحول بنیادین واژه‌های نوظهور مانند حیات طیبه داریم که از افتخارات سند تحول بنیادین است؛ اما واژگانی نیز وجود دارد که از قبل بودند، هنوز هم هستند؛ اما معنای آن‌ها تغییر پیدا کرده است. برای مثال، معنای کلمه معلم قبل از سند و بعد از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با یکدیگر تغییر کرده است.

ادهم با بیان اینکه مدارس سما تفاوت معنایی، کارکردی و اهدافی دارد، ادامه داد: رویکرد حاکم بر این مدرسه باید رویکرد فرهنگی‌تربیتی باشد. این رویکرد باید زمینه تربیت‌پذیری دانش‌آموزان را متناسب با فرهنگ اسلامی فراهم کند، شوق یادگیری را باید در دانش‌آموزان ایجاد کنیم. همچنین تربیت در مقابل تعلیم قرار ندارد و این موضوع مورد تایید سند نیست. همه فعل و انفعالات در مدارس باید شامل شش ساحت سند باشد. این شش ساحت شامل ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت اقتصاد و حرفه‌ای، تربیت علمی و فناوری، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی و زیبایی‌شناختی و هنری می‌شود. باید بین این ساحت‌ها در مدارس تعامل و توافق برقرار شود.

وی افزود: باور من این است که تربیت باید در بستر فرهنگ جامعه شکل بگیرد. درواقع، بدون اقتضائات فرهنگی کار تربیتی نمی‌توانیم انجام دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته