دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هوش مصنوعی پول‌دارها را پول‌دارتر می‌کند!

هوش مصنوعی پول‌دارها را پول‌دارتر می‌کند!
بر اساس نظرسنجی مجمع جهانی اقتصاد، مزایای فناوری هوش مصنوعی برای تولید در اقتصادهای با درآمد بالا بیشتر خواهد بود.
کد خبر : 892028

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، راشاتودی در گزارشی نوشت: نتایج نظرسنجی که از اقتصاددانان برجسته توسط مجمع جهانی اقتصاد صورت گرفت تصریح کرد که این اقتصاد دانان نسبت به بهره مندی از مزایای اقتصادی فناوری هوش مصنوعی در کشورهای توسعه یافته امیدوارتر هستند. به زبان ساده تر این اقتصاد دانان اعتقاد دارند که در کشورهای توسعه یافته هوش مصنوعی باعث بالاتر رفتن درآمدها خواهد شد.

از آنجایی که اقتصاد جهانی با جریان های سرکوب کننده اقتصادی ناشی از شرایط سخت مالی و شکاف‌های ژئوپلیتیکی دست و پنجه نرم می‌کند و در عین حال با پیشرفت‌های سریع در هوش مصنوعی پول‌ساز مواجه است، اقتصاددانان انتظار دارند که تقسیم‌بندی ژئواکونومیک در سال جاری شتاب بیشتری بگیرد. 

اکثر افراد مورد بررسی انتظار دارند که در پنج سال آینده، بهره‌وری حاصل از هوش مصنوعی در کشور‌های ثروتمند قابل توجه باشد. دیدگاه‌ها در مورد احتمال ایجاد هوش مصنوعی که منجر به کاهش اعتماد در اقتصاد‌های پردرآمد و کم درآمد در سال جاری می‌شود، متفاوت است.

این مزایای هوش مصنوعی مورد انتظار اقتصاددانان شامل بهبود کارایی تولید و نوآوری است. با این حال، هنگامی که صحبت از تأثیر بر استاندارد‌های زندگی می‌شود، تصویر متفاوت‌تر است.

این نظرسنجی تفاوتی را در نتایج احتمالی در میان گروه‌های درآمدی مختلف در رابطه با تأثیر هوش مصنوعی مولد بر بهره‌وری در سال آینده نشان داد: ۷۹ درصد انتظار دارند بازده تولید در اقتصاد‌های پردرآمد با استفاده از هوش مصنوعی افزایش یابد، در مقابل تنها ۳۸ درصد از اقتصاد دانان مورد بررسی چنین انتظاری برای اقتصادهای کم درآمد داشتند.

در این گزارش آمده است: هیچ اقتصاددانی نگفته است که مزایای بهره وری هرگز محقق نخواهد شد، که منعکس کننده این انتظار است که هوش مصنوعی تاثیری پایدار و گسترده بر اقتصاد جهانی خواهد داشت.  بر اساس خوش بینانه‌ترین سناریوی بررسی شده در نظرسنجی WEF، استقرار گسترده هوش مصنوعی می‌تواند به افزایش تولید جهانی تا پایان قرن تا ۳۰ درصد کمک کند.

هنگامی که از اقتصاددانان در مورد مناطقی که با استفاده از هوش مصنوعی بالاترین بهره وری را خواهند داشت، پرسیدند، گفتند که انتظار دارند ایالات متحده، چین، اروپا و شرق آسیا و اقیانوسیه در سه سال آینده بیشترین سود را ببرند.

چشم انداز افزایش احتمالی درآمد سالانه در صنعت بانکداری و داروسازی تا ۵ درصد را پیش بینی شده است. همچنین انتظار می‌رود که نزدیک به سه چهارم افزایش بهره‌وری مبتنی بر هوش مصنوعی در سراسر صنایع با بهبود در تحقیق و توسعه، خدمات مشتری، بازاریابی و فروش، و مهندسی نرم‌افزار حاصل شود. 

پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه درباره دستاورد‌های اقتصادی ناشی از هوش مصنوعی با نگرانی گسترده در مورد پیامد‌های احتمالی این فناوری برای مشاغل و افزایش کلی نابرابری‌های اجتماعی همراه بوده است. پاسخ دهندگان نگرانی خود را در مورد خطرات توسعه اتوماسیون، نابودی مشاغل ابراز کردند. تقریباً سه چهارم اقتصاددانان ارشد مورد بررسی پیش بینی می‌کنند که هوش مصنوعی تاثیر مثبت چندانی در اقتصاد‌های کم درآمد ندارد، ۱۷ درصد دیگر نیز در این مورد مطمئن نیستند.

در حالی که شواهد تأثیر گسترده‌تر هوش مصنوعی بر نیروی کار هنوز در حال تغییر است، نشانه‌هایی وجود دارد که هوش مصنوعی احتمالاً به جای تخریب کار در کوتاه‌مدت، با تأثیر بالقوه مضر بر کیفیت شغل، بسیاری از شغل‌ها را نابود می‌کند. WEF در این مورد نوشت: نابودی شغل‌ها باعث تاثیر گسترده در مصرف کنندگان محصولات تولیدی خواهد شد و احتمالاً رشد اقتصادی را در سراسر جهان کاهش می‌دهد؛ اگرچه مشخص نیست که آیا بهره وری که از طریق استفاده از هوش مصنوعی بدست می‌آید، می‌تواند چنین آسیبی را جبران کند یا خیر.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته