دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
متخصص تغذیه در گفت‌وگو با آنا:

وضعیت تغذیه در مدارس مطلوب نیست/ الزام کارت سلامت برای متصدی بوفه‌ها

وضعیت تغذیه در مدارس مطلوب نیست  الزام کارت سلامت برای متصدی بوفه‌ها
متخصص تغذیه گفت: فروشنده و متصدی بوفه مدارس حتماً باید کارت سلامت داشته باشد و زمان کار دستکش مناسب و روپوش سفید بپوشد.
کد خبر : 891816

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا – مریم قاسمی؛ بوفه مدارس از دیروز تا امروز جایگاه خویش را بین دانش آموزان داشته و دارد؛ اما آیا بوفه‌های مدارس ساز و کار یکسان و یکنواختی برای خدمت به قشر در حال تحصیل دارند و شرایط بهداشت و سلامت در همه بوفه‌ها رعایت می‌شود؟

فاطمه قهرمانی، متخصص تغذیه در این باره گفت: دانش‌آموزان برای علم‌آموزی و کسب دانش ساعات زیادی از عمرشان را در مدارس می‌گذرانند و به همین دلیل از امکانات متنوع آن از جمله بوفه‌ها برای رفع نیازشان به خوراکی و غذا استفاده می‌کنند، اینجاست که پای مسائل دیگری از جمله بهداشت و سلامت به میان می‌آید؛ به طور خلاصه باید گفت که حال سلامت برخی بوفه‌ها آنچنان که باید خوب نیست.

وی اضافه کرد: متاسفانه دربازدید میدانی از چند مدرسه درنقاط مختلف شهر تهران مشخص شد که در برخی مدارس به دلیل کمبود نظارت‌ کافی برعملکرد بوفه‌ها، شاهد کاهش ایمنی و بهداشت درعرضه مواد غذایی و درنتیجه به خطر افتادن سلامت دانش‌آموزان هستیم. طبق تحقیقات به عمل آمده بیش از95 درصد از بوفه داران مدارس، حتی لباس مخصوص کار از جمله روپوش سفید ندارند و کمتر از دستکش و کلاه در حین کار استفاده می‌‌کنند. اغلب بوفه داران مدارس، از سرایداران و نیروهای خدماتی مدارس هستند که در زنگ‌های تفریح‌ در بوفه‌ها حاضر می‌شوند و در دیگر زمان‌ها به امور دیگر مدارس می‌پردازند، هرچند شاید در نگاه اول ایرادی به آن وارد نباشد، اما مسئله چندکاره بودن این افراد باعث خواهد شد تا حدودی مسئله بهداشت فردی زیر سوال برود و اهمیت پیدا کند. 

قهرمانی با بیان اینکه تغذیه سالم در هر سنی اهمیت دارد، افزود: اما مسئله تغذیه سالم برای کودکان و نوجونان در حال رشد حیاتی‌تر است؛ چراکه بلوغ و رشد هوش و استعداد آنان ارتباط مستقیمی با تغذیه دارد. طبق تحقیقات نوع تغذیه نوجوانان حتی بر یادگیری آنها تاثیر می گذارد؛ به همین دلیل بحث تغذیه سالم دانش‌آموزان بیش از گروه‌های دیگر مهم است. در بحث اصلاح الگوی تغذیه دانش آموزان بیشترین نگاه به سمت وضعیت و کارکرد بوفه مدارس و آشپزخانه منازل است؛ چراکه منبع غذایی این قشر از کودکان در سنین رشد را تامین می‌کند و  هر آنچه که از خوراکی ها و غذاهای پختنی در این بوفه مدارس عرضه می شود، تاثیر مستقیمی در شکل‌گیری الگوی تغذیه ای و وضعیت سلامت این اقشار دارد. 

باید و نبایدهای بوفه‌های مدارس

متخصص تغذیه توضیح داد: یک بوفه استاندارد و بهداشتی در مدرسه حتماً باید لوله کشی آب برای شست‌وشو و پاکیزگی داشته باشد، فضای آن سنگ شده، از نم دور باشد و به میزان کافی هم نور داشته باشد که این حداقل شرایط لازم برای محیط‌های بهداشتی عرضه مواد غذایی است. درکنار این مسئله، باید حتما فروشنده و متصدی بوفه کارت سلامت داشته باشد و در زمان کار دستکش مناسب و روپوش سفید بپوشند، مواد خوارکی بوفه ها هم باید شامل خوراکی های خشک که ارزش غذایی دارند و انواع غذاهای سالم و مغذی باشد و عرضه تنقلات مضر و بدون ارزش غذایی در آن کاملا منع شده باشد. غذاهایی هم که در فضای بوفه مدارس پخته می‌شود باید متناسب با شرایط هوایی و فصل باشد و نوع غذاها در هوای سرد و گرم فرق می کند. به طور مثال، در این روزها که هوا سرد است تهیه و عرضه غذاهای گرم و سبک مثل عدسی در فضایی کاملا بهداشتی و استاندارد ارزش غذایی بالایی برای دانش آموزان دارد و می‌تواند جایگزین غذاهای ناسالم و مضر مثل انواع ساندویچ‌ها و فست فودها شود. 

ساده‌انگاری در زمینه فعالیت بوفه مدارس

قهرمانی یادآور شد: فعالیت برخی از بوفه‌های مدارس در عرضه مواد غذایی به دانش‌آموزان آنچنان که باید طبق استانداردهای بهداشتی نیست و در این زمینه ساده انگاری شده است. متصدی و مسئول بوفه مدارس باید حتما «کارت سلامت» داشته باشند و دوره‌های آموزشی بهداشت و سلامت محیط کسب و کار را گذرانده باشند. به نظر بنده نوع کسب و شرایط کاری بوفه داخل مدارس با اغذیه فروشی بیرون از مدارس تفاوتی ندارد و همان استانداردها و ضوابط باید رعایت شود ضمن اینکه ما در مدارس با اقشاری مواجه هستیم که آینده ساز میهن و کشور هستند و درآینده باید از پس وظایف و مسئولیت‌های مهم برآیند، بنابراین باید افرادی تربیت کنیم که دارای جسم قوی و روح سالم باشند؛ مدرسه خانه دوم بچه هاست و باید فضایی در آن حکم‌فرما باشد که بهداشت و سلامت دانش آموزان در همه حال تضمین شده باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته