دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 فروردين 1394 - 09:42

همه هواپیماهایی که سال گذشته در ایران خبرساز شدند

اگرچه در سال 93 تنها یک فروند هواپیمای مسافربری سقوط کرد و تلفات جانی بر جای گذاشت، اما آمار سوانح هواپیماهای شخصی، ‌نظامی و آموزشی نیز در سال گذشته قابل تامل است.
کد خبر : 8918

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در سال گذشته 10 مورد سانحه هوایی در کشور رخ داد. عمده این سوانح مربوط به هواپیماهای سبک و فوق سبک آموزشی و نظامی بود. با این حال مهمترین حادثه هوایی سال گذشته مربوط به سقوط آنتونف 140 مسافربری با بیش از 40 نفر سرنشین بود که همه آنها کشته شدند.


20 اردیبهشت / فرود اضطراری فوکر 100


یک فروند هواپیمای فوکر 100 متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که 20 اردیبهشت ماه از مشهد عازم زاهدان بود به علت نقص فنی و با وجود بسته بودن یکی از چرخ‌ها ناچار به فرود اضطراری شد.


در این سانحه هواپیما به علت ترکیدگی لاستیک از باند پرواز خارج شد، اما با مهارت خلبان در هدایت هواپیما همه 113 سرنشین جان سالم به در بردند.


6 خرداد / آتش‌سوزی یک فروند هواپیمای آنتونف


در این تاریخ هواپیمای آنتونف متعلق به نیروی هوافضای سپاه در پرواز آموزشی خود در فرودگاه یزد به علت نقص فنی دچار حریق شد. البته در این سانحه هیچ یک از کادر پروزای هواپیما آسیب ندیدند.


24 تیر/ سقوط هواپیمای اف-4 در دریاچه بختگان


یک فروند هواپیمای جنگنده اف-4 نیروی هوایی ارتش پس از پرواز از پایگاه هوایی شهید دوران در شیراز در دریاچه بختگان سقوط کرد. در این سانحه هر دو سرنشین هواپیما جان خود را از دست دادند.


19 مرداد ماه / سقوط آنتونف 140 و کشته شدن بیش از 40 نفر


در 19 مردادماه سال گذشته یک فروند هواپیمای آنتونف 140 متعلق به شرکت سپاهان ایر با 48 سرنشین تهران را به مقصد طبس ترک کرد، اما لحظاتی پس از بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد در بلوار شیشه مینا واقع در غرب تهران دچار سانحه شد و سقوط کرد.


در جریان سقوط این هواپیما بیش از 40 نفر از سرنشینان، خلبان و کادر پروازی جان باختند. با وجود گمانه زنی‌ها و اظهارنظرهای مختلف و حتی پیگیری کمیسیون عمران مجلس نهم، هنوز علت وقوع این سانحه به طور رسمی اعلام نشده است.


31 مرداد ماه / سقوط یک فروند هواپیمای شخصی خراسان


در جریان سقوط یک فروند هواپیمای شخصی از نوع یورو فکس تک موتوره آموزشی در منطقه چناران خراسان، خلبان و یک سرنشین آن مجروح شدند. این هواپیما از نوشهر عازم فرودگاه آموزشی-تفریحی گلبهار بود که در مسیر دچار سانحه شد.


19 مهرماه / سقوط هواپیما توربو


یک فروند هواپیما توربو متعلق به ناجا 19 مهرماه سال گذشته برای انجام عملیات ستادی عازم منطقه مرزی شرق و استان سیستان و بلوچستان شده بود که در اثر نقص فنی، تلاش‌های خلبان برای فرود اضطراری بی‌نتیجه ماند و در نهایت همه 7 سرنشین هواپیما جان باختند.


13 بهمن ماه / سقوط و کشته شدن دو سرنشین هواپیمای فوق سبک در رامسر


یک فروند هواپیمای شخصی و تفریحی فوق سبک پس از برخاستن از فرودگاه رامسر از رادار خارج و سرانجام لاشه آن در دریای خزر پیدا شد.


در جریان سقوط این هواپیمای فوق سبک که فاقد جعبه سیاه بود، هر دو سرنشین کشته شدند.


به گفته محمدعلی ایلخانی مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه ها، تعداد هواپیماهای فوق‌سبک در کشور زیاد و متاسفانه آمار سقوط این نوع هواپیماها هم بالاست.


3 اسفندماه / سقوط یک فروند هواپیمای آموزشی بر روی باند فرودگاه کرمان


یک فروند هواپیمای آموزشی از نوع دایموند متعلق به یکی از شرکت‌های آموزش خلبانی در هنگام فرود بر روی باند فرودگاه بین‌المللی کرمان سقوط کرد که خوشبختانه خلبان آن از این حادثه جان سالم به در برد.


5 اسفندماه / سقوط هواپیمای آموزشی در فرودگاه پیام


یک فروند هواپیمای آموزشی از نوع TB و متعلق به شرکت پارسیس در فرودگاه پیام کرج به دلیل از دست دادن موتور دچار سانحه شد و سقوط کرد. این هواپیما پس از سقوط دچار آتش‌سوزی شد.


7 اسفندماه / کشته شدن 3 نفر در اثر سقوط بالگرد نیروی هوایی ارتش


در جریان سقوط یک فروند بالگرد نیروی هوایی ارتش متعلق به شرکت پهنا هر 3 سرنشین و کادر پروازی جان خود را از دست دادند. این هواپیما برای امدادرسانی در ارتفاعات دربند به پرواز درآمده بود که به علت نامساعد بودن شرایط جوی و برخورد با دیواره کوه سقوط کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته