دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
صالحی در گفت‌وگو با آنا تاکید کرد؛

ضرورت توقف سیاست‌های نادرست مدیریت آب

ضرورت توقف سیاست‌های نادرست مدیریت آب
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: راهکار اساسی برای مدیریت آب در کشور توقف سیاست‌های نادرست گذشته است؛ سیاست‌هایی که موجب شده ۴۰۰ سفره زیرزمینی در کشور خشک شود.
کد خبر : 891427

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: برای مدیریت بحران آب باید به این باور رسید که ایران کشوری خشکسال است و شرایطی که امروز بر ایران در بحث منابع آبی و آب‌های زیرزمینی حاکم شده به دلیل سیاست‌های نادرست در سال‌های گذشته بوده و حدود ۴۰۰ سفره زیرزمینی در کشور خشک شده است.

وی افزود: آب‌هایی شیرین که به مدت ۱۰۰ سال طی فرآیند‌هایی ذخیره می‌شد، امروز از بین رفته است. یکی از راهکار‌ها این است که سیاست‌های گذشته ادامه پیدا نکند.

صالحی گفت: با وجود آنکه می‌دانستیم که ایران در چه شرایطی است و تاثیرات این شیوه‌ها، بر نسل‌های آینده چیست این سیاست‌ها ادامه پیدا می‌کرد.

تجدیدنظر در شیوه مصرف آب در بخش خانگی

مدیریت آب

وی با بیان اینکه تجدیدنظر در شیوه‌های مصرف آب در بخش خانگی یکی از راهکار‌ها برای کنترل منابع آبی است، اظهار کرد: با وجود آنکه صنایع نباید از آب شیرین و متعارف استفاده می‌کردند، سالیان زیادی صنایع آب‌بر از آب‌های متعارف استفاده کردند و به جای استقرار صنایع فولادی در کنار دریا‌ها در مناطق مرکزی ایران مستقر شدند و شرایطی حاصل شده که به طور مثال در شهر اصفهان دیگر زاینده‌رودی وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: در حوزه کشاورزی نیز حفر چاه‌های متعدد از جمله در استان فارس که رکورددار حفر چاه است، بیشتر چاه‌های گازوئیلی برقی شده‌اند که سرعت مکش و بهره‌برداری بیشتری از آب زیرزمینی دارد.

وی افزود: سیاست‌های حوزه آب در گذشته سیاست‌های ناصحیحی بوده است و اکنون این نتیجه حاصل شده که باید طرحی نو درانداخته شود و از منابع باقی‌مانده استفاده شود. ایران کشوری خشکسال است و تغییرات اقلیمی موجب گرم‌شدن کره زمین شده است شرایطی که تغییر در رویه‌ها و شیوه‌های گذشته را ضروری کرده است و در بسیاری از کنفرانس‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی در حوزه آب بر این موضوع تاکید می‌شود.

حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد اتلاف در خطوط انتقال آب وجود دارد

مدیریت آب

صالحی خاطرنشان کرد: در مورد آب خانگی، شرب، صنعتی و کشاورزی باید سیاست‌ها و راهکار‌های دیگری در پیش گرفت. در بخش خانگی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد اتلاف در خطوط انتقال آب وجود دارد و باید با تعریف پروژه‌هایی در وزارت نیرو از اتلاف این میزان از آب جلوگیری کرد.

وی افزود: دولت در حال حاضر سرمایه‌گذاری لازم را برای هزینه در این پروژه‌ها ندارد و باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد.

قیمت آب توجیه سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی خطوط انتقال آب را از بین برده است

وی به موضوع قیمت آب به‌عنوان موضوعی مهم اشاره کرد و افزود: اکنون قیمت یک متر مکعب آب ۵۰۰ تومان است، اما ارزش واقعی آب شیرین بسیار بیش از این است و هر بطری آب یک لیتری حدود ۱۰ هزار تومان است. یعنی ارزش واقعی آب خیلی خیلی بیشتر از ارقامی است که از مردم دریافت می‌شود. حالا اگر قرار باشد سرمایه‌گذاری وارد پروژه بهینه‌سازی انتقال آب شود، قیمت آب باید واقعی باشد تا انگیزه وجود داشته باشد و این در حالی است که دولت نیز پول لازم را برای سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها ندارد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: سال به سال باید به سمت واقعی‌سازی قیمت انرژی حرکت کرد و باید قیمت  آب واقعی شود تا مصرف مردم نیز کم شود. در گذشته در برنامه‌های توسعه‌ای پیش‌بینی شده بود تا قیمت انرژی به قیمت‌های واقعی نزدیک شود، اما در مجلس هفتم با طرح تثبیت قیمت‌ها در زمان ریاست حدادعادل در مجلس جلوی آن گرفته شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته