دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 دی 1402 - 13:00
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

داروهایی که مصرفشان مانع اهدای خون است

داروهایی که مصرفشان مانع اهدای خون است
معاون فنی اداره انتقال خون استان تهران درباره معافیت‌های دارویی در زمان اهدای خون توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر : 891415

امیرمسعود ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره منع مصرف دارویی در زمان اهدای خون اظهار کرد: معافیت‌های دارویی در زمان اهدای خون دارای فهرستی طولانی است. 

وی افزود: دارو‌هایی که در زمان اهدای خون منع مصرف دارند برخی‌ یک‌روزه و بعضی‌ دیگر دائم هستند، در موارد معافیت دائم یعنی اگر فردی دارویی در طول عمر خود مصرف کرده باشد حتی با وجود اینکه مدت زمان طولانی از استفاده آن گذشته است، نمی‌تواند تحت هیچ شرایطی به فرد دیگری خون اهدا کند و به صورت دائم از انجام این کار تا پایان عمر خود معاف خواهد بود. 

علت معافیت از اهدای خون به دلیل مصرف دارو

ناظمی در پاسخ به این سوال که علت معاف شدن از اهدای خون به دلیل مصرف دارو چیست، اظهار کرد: معافیت‌های دارویی به دو دوسته تقسیم می‌شوند، دسته اول موارد و دارو‌هایی هستند که به دلیل بیماری زمینه‌ای فرد، معافیت ایجاد می‌کنند و اهدای خون ممکن است سلامت خود اهداکننده را به خطر بیندازند.

معاون فنی اداره انتقال خون استان تهران ادامه داد: گروه دوم دارو‌هایی هستند که ممکن است در زمان اهدای خون در داخل خون بدن اهداکننده وجود داشته باشد و برای سلامت گیرنده خون خطرناک باشد.

وی گفت: اگر فردی داروی آنتی‌بیوتیک خوراکی مصرف کند باید حداقل سه روز صبر کند و سپس به مراکز انتقال خون مراجعه کند و اگر آنتی‌بیوتیک تزریقی مصرف کرده باشد پس از گذشت هفت روز منعی برای اهدای خون نخواهد داشت. 

هر دارویی مانع اهدای خون می‌شود؟

معاون فنی اداره انتقال خون استان تهران اضافه کرد: برخی از اهداکنندگان خون ممکن است فکر کنند هر دارویی که مصرف کنند از اهدای خون معاف خواهند شد؛ اما این طور نیست و بهتر است باید قبل از اهدای خون حتما با پزشک مربوط در سازمان اهدای خون مشورت کنند و حتما بپرسند که آیا این دارو‌ها باعث معافیت ازاهدای خون می شوند یا خیر؟

مصرف داروی فشار خون را در زمان اهدای خون فراموش نکنید

ناظمی افزود: فردی که داروی فشار خون مصرف می‌کند به هیچ عنوان معافیتی برای اهدای خون ندارد و توصیه می‌کنیم در روز اهدای خون حتما داروی خود را مصرف کند؛ در غیر این صورت ممکن است فشار خونشان بالا برود که در این صورت فشار خون بالا یکی از دلایل منع اهدای خون است. 

مصرف داروی متفورمین در زمان انتقال خون منع است؟

معاون فنی اداره انتقال خون استان تهران اظهار کرد: مثلا افرادی که داروی متفورمین را به منظور کاهش قند خون مصرف می‌کنند در صورتی که در زمان اهدای خون تنها این دارو را مصرف کرده باشند و قند خود کنترل شده داشته باشند و هیچ عارضه بیماری دیابت برای آن‌ها به وجود نیامده باشد، می‌توانند خون خود را به فرد دیگری اهدا کنند.

به گزارش آنا، اهدای خون زمانی رخ می‌دهد که یک فرد سالم به صورت داوطلبانه تصمیم می‌گیرد به فرد دیگری خون اهدا کند.

اهدای خون پس از انجام آزمایش‌های غربالگری و تأیید سلامتی فرد در مراکز انتقال خون اتفاق می‌افتد که به منظور تهیه فرآورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرایط اهدای خون به این صورت است که سن افراد باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال (اهدا کنندگان مستمر تا ۶۵ سال)، وزن حداقل ۵۰ کیلوگرم، دارا بودن شرایط متعادل جسمی و روحی، فشارخون متعادل، مبتلا نبودن به کم‌خونی، داشتن تابعیت کشور محل اهدای خون (به دلایل بهداشتی و شناسایی)، نداشتن پیشینه هپاتیت ویروسی، برخی دیگر از بیماری‌های عفونی و بیماری‌های مهم و جدی قلبی و ریوی و نداشتن اعتیاد به مواد مخدر تزریقی و الکلی و گذشت حداقل ۸ هفته از آخرین مرتبه اهدای خون است. در طب بالینی انتقال خون، گروه‌های خونی ABO در حال حاضر مهم ترینِ گروه‌ها بوده و در تزریق گلبول قرمز نمی‌توان نقش آن را انکار کرد.

سلول‌های قرمز از چهار گروه اصل A، AB، O و B تشکیل شده‌اند. فردی با گروه خونی A دارای آنتی‌بادی علیه گروه B است. فردی با گروه خونی B دارای آنتی‌بادی علیه گروه A است.  فردی با گروه خونی O دارای آنتی‌بادی علیه گروه B و A است. فردی با گروه خونی AB فاقد آنتی‌بادی علیه گروه B و A است. در ترانسفوزیون گلبول قرمز، باید بین گلبول‌های قرمزِ اهداکننده و پلاسمای گیرنده، از نظر ABO و Rh سازگاری وجود داشته باشد. افراد گروه خون O فقط از دارندگان گروه O می‌توانند خون دریافت کنند. افراد گروه خونی A تنها از دارندگان گروه A و O می‌توانند خون دریافت کنند. افراد گروه خونی B از دارندگان گروه B و O می‌توانند خون دریافت کنند. افراد گروه خونی AB از دارندگان گروه AB و همچنین از دارندگان گروه‌های B , A , O مجاز به دریافت خون هستند.

بررسی فشار خون، نبض و دمای بدن، بررسی تطابق گروه خونی اهدایی با گروه خونی دریافت کنند ضروری است. همچنین مطمئن شوید خون همانی باشد که پزشک سفارش داده است و اسم شما روی آن نوشته شده باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته