دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر علوم در اولین اجلاس بهره‌وری در علوم، تحقیقات و فناوری:

یکی از وظایف وزارت علوم فرهنگ‌سازی برای افزایش بهره‌وری است/ قانون ارائه گواهی قبل از انتصاب مسئولیت افراد تصویب شود

یکی از وظایف وزارت علوم فرهنگ‌سازی برای افزایش بهره‌وری است  قانون ارائه گواهی قبل از انتصاب مسئولیت افراد تصویب شود
وزیر علوم گفت: مدیران باید قبل از اینکه هر مسئولیتی را بر عهده می‌گیرند حتما مجوز و گواهی لازم را داشته باشند و درخواست دارم تا این موضوع در قالب قانون اجرایی‌سازی شود.
کد خبر : 891186

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اولین اجلاس بهره‌وری در علوم، تحقیقات و فناوری که هم اکنون در دانشگاه علامه طباطبائی در حال برگزاری است، اظهار کرد: بحث بهره‌وری در کل مورد عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی و ریاست جمهوری در عرصه‌های مختلف است.

وی افزود: وزارت علوم مکلف و موظف است تا بهره‌وری را در آموزش عالی مورد توجه ویژه قرار دهد.

زلفی گل تصریح کرد: آموزش عالی ۲ وظیفه درون سازمانی و برون سازمانی در راستای ارتقای بهره‌وری دارد.

وزیر علوم ادامه داد: در دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پارک علم و فناوری ظرف بالایی در حوزه نوآوری و فناوری به واسطه دانشمندان و اندیشمندان متفکر وجود دارد که آن‌ها می‌توانند آسیب شناسی کنند و بحث نوآوری و بهره‌وری داشته باشند که وزارت علوم از حیث بهره‌وری محور و مدار است.

وی گفت: در بحث بهره‌وری رویکرد‌هایی را در وزارت علوم داریم که سعی می‌کنیم تولید ثروت و خلقت و نوآوری و فناوری را در برنامه‌های خود قرار دهیم.

بهره‌وری باید در دستور کار دانشگاه ها قرار بگیرد 

زلفی گل بیان کرد: بهره‌وری باید در دستور کار دانشگاه‌ها قرار بگیرد و دانشگاه‌ها باید برنامه راهبردی خود را مصوب کنند و اگر مصوب کرده اند حتما بروز رسانی کنند.

وی ادامه داد: در طراحی، تدوین و تصویب قوانین و مقررات سعی می‌کنیم مباحث حقوقی و قانونی که توسط هیئت امنا مصوب می‌شود حتما توجه به شاخص‌های بهره‌وری و مفهوم بهره‌وری مدنظر قرار گیرد.

زلفی گل با بیان اینکه فرهنگ سازی هم از طریق قوانین و مقررات مصوب می‌شود؛ تاکید کرد: خروجی قوانین و مقررات منجر به بهره‌وری خواهد شد.

وزیر علوم ادامه داد: بهره‌وری در امور اقتصادی شاخص‌ها و قوانین خاص خود را دارد، در بحث آموزش عالی هم معنا و مفهوم خاص خود را دارد و بخش عمده برنامه دانشگاه‌ها نقش تربیتی است که روی دانشجویان اعمال می‌شود و با ایجاد بستری رویکرد تربیت را در نظر داریم.

خام فروشی در آموزش عالی در کشف نشدن استعدادهاست 

زلفی گل تاکید کرد: بهره‌وری در اقتصاد شاخص‌های خاص خود را دارد و از رازینی و تیم همراه می‌خواهیم از ظرفیت پژوهشگران پسا دکتری و استادان استفاده کنند تا‌ شاخص‌های بهره‌وری در آموزش عالی را مشخص کنند. برای مثال، یکی از شاخص‌های بهره‌وری در اقتصاد جلوگیری از خام فروشی است، خام فروشی در اقتصاد و آموزش عالی موضوعات جداگانه است و اگر استعداد‌ها مخفی بمانند و کشف نشوند خام فروشی در آموزش عالی صورت گرفته است؛ بنابراین باید در این زمینه تفکر اندیشمندانه‌ای داشته باشیم.

بهره‌وری در آموزش عالی لازمه تعریف نیازهاست 

وزیر علوم تأکید کرد: بحث بهره‌وری در آموزش عالی پیچیده است و نیازمند تعریف نیاز‌های خود در سامانه نان هستیم. اقدامات در زمینه بهره‌وری می‌تواند ترویجی، اجرایی و مدیریتی باشد، یکی از وظایف دیگر وزارت علوم فرهنگ سازی برای افزایش بهره‌وری است.

زلفی گل افزود: وزارت علوم افزایش ترویج علم و دانش برعهده دارد تا بتواند ارتقای رتبه تولید علم را شکوفا کند، اما فقط تولید علم ملاک نیست بلکه باید اقدامات ترویجی را جهت استفاده از بهره‌وری مدنظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه بحث دیگر در بهره‌وری مدیریت است که اگر وجود نداشته باشد، بهره‌وری به صفر خواهد رسید؛ تاکید کرد: آموزش یکی از راه‌های مدیریت بهره‌وری است.

لزوم طراحی سیستم نظام بهره‌وری برای حفظ شتاب بهره‌وری 

وزیر علوم گفت: در یک نظام بهره‌وری باید سیستمی طراحی کنیم تا با جابه جایی آدم‌ها شتاب بهره‌وری حفظ شود. خروجی شیوه مدیریتی فعلی منجر به بهره‌وری نمی شود. 

زلفی گل افزود: اولین شاخص بهره‌وری برای انتصاب‌ها و مدیریت‌ها آموزش درست است حتی اگر برای تکمیل خانواده سواد نداشته باشیم نمی‌توانیم موفق عمل کنیم.

وی گفت: مدیران باید قبل از اینکه هر مسئولیتی را بر عهده می‌گیرند حتما مجوز و گواهی لازم را داشته باشند و درخواست دارم تا این موضوع در قالب قانون اجرایی سازی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب