دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کلانتری: نامزدهای انتخابات از سکو‌های دانشگاه برای انتخابات پرشور و عقلانی استفاده کنند

کلانتری: نامزدهای انتخابات از سکو‌های دانشگاه برای انتخابات پرشور و عقلانی استفاده کنند
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: هیچ سلیقه سیاسی برای دانشگاهیان ارجحیت ندارد و نامزد‌هایی که صلاحیت آن‌ها تأیید شده، می‌توانند از امکانات دانشگاه استفاده کنند تا باور‌ها و‌ اندیشه‌های خود را ارائه دهند و از سکو‌های دانشگاه برای انتخابات پرشور و عقلانی استفاده کنند.
کد خبر : 891104

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزارت علوم امروز (دوشنبه) در نشست خبری با موضوع که در محل این وزارتخانه برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این معاونت اظهار داشت: سامانه فرنما مختص فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها جایگاه ویژه‌ای در زیست بوم فرهنگی اجتماعی دانشگاه یافته است.

وی افزود: تا امروز سومین کارنامه فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها صادر و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در شاخص‌های مختلف مشخص شده است. همچنین نزدیک به ۸۰ هزار فعالیت فرهنگی از ابتدای ۱۴۰۲ تاکنون در این سامانه ثبت شده است. زیرسامانه‌های سامانه فرنما هر روز بیشتر شده و شاخصه‌های آن دقیق‌تر تبیین می‌شود نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها با سامانه فرنما همراه شده و بر اساس شاخصه‌های این سامانه است. همچنین شاخصه‌های فرهنگی اجتماعی هم در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از این به بعد لحاظ می‌شود.

کلانتری درباره موضوع انتخابات بیان کرد: از زمان تأکید مقام معظم رهبری در مورد انتخابات در ابتدای سال ۱۴۰۲ جلسات متعددی در وزارتخانه داشتیم تا بر اساس تأکیدات ایشان و وظایف خود تمهیداتی را برای انتخابات تدوین و اجرا کنیم. ابلاغیه‌ای را بر این اساس اخیراً به دانشگاه‌ها ابلاغ و چارچوب فعالیت‌ها را مشخص کردیم. از دانشگاه‌ها خواستیم فضای سیاسی باز را برای کنشگران دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی تدارک ببینند تا انتخابات پرشوری داشته باشیم.

تشکیل ستاد در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: ستادی در این زمینه در معاونت فرهنگی و اجتماعی شکل گرفت و راهکار‌هایی برای فضای باز سیاسی در دانشگاه‌ها تبیین شد. همچنین از همه بازیگران کمک گرفته شد. با تشکل‌ها هم فکری و برای رفع ممانعت‌های احتمالی برنامه‌ریزی شد.

وی گفت: دانشگاه در فضای مشارکتی کشور همیشه نقش مهمی داشته است. سعی کردیم این نقش آفرینی را افزایش دهیم. البته برخی انتظارات خارج از‌ایده قانونی مسئولیت‌های دانشگاه‌ها است.

کلانتری با اشاره به تأکید وزیر علوم بر موضوع انتخابات گفت: جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی در دانشگاه‌های سراسر کشور فردا در وزارت کشور برگزار می‌شود. معاونان سیاسی استان‌ها، معاونان فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌های وزارت بهداشت و همه بازیگران عرصه فرهنگی اجتماعی و سیاسی دانشگاه‌ها در جلسه حضور دارند تا تعامل مناسبی با وزارت کشور و استانداری‌ها شکل گیرد و کنشگری سیاسی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در متن دانشگاه‌ها تسهیل شود.

وی تأکید کرد: نظرسنجی‌های متعدد از مجموعه‌های مختلف تصریح دارد که اثرگذارترین گروه اجتماعی در انتخابات، دانشگاهیان و استادان دانشگاه‌ها هستند که این موضوع مسئولیت ما را بیشتر می‌کند. یکی از زمان‌ها برای ایفای این مسئولیت اجتماعی در جامعه، افزایش مشارکت دانشجویان و آحاد مردم در انتخابات و یکی از مسئولیت‌های خطیر دانشگاه‌هاست. بنابراین باید نقش خود را ایفا کنند تا شاهد مجلس قوی باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تأکید کرد: هیچ سلیقه سیاسی برای ما (دانشگاهیان و وزارت علوم) ارجحیت ندارد. همه سلایق که در چارچوب نظام و قانون فعالیت می‌کنند و نامزد‌هایی که صلاحیت آن‌ها تأیید شده، می‌توانند از امکانات دانشگاه استفاده کنند تا باور‌ها و‌ اندیشه‌های خود را ارائه دهند و از سکو‌های دانشگاه برای انتخابات پرشور و عقلانی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: دانشگاه می‌تواند به انتخاب نمایندگان برنامه محور در مجلس کمک و ما را از هیجانات سیاسی دور کند؛ همچنین فرایند انتخابات و مشارکت در انتخابات را عقلانی کند. ‌

وی تأکید کرد : از این‌ پس در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی لحاظ می‌شود و درصد قابل‌توجهی از رتبه‌های دانشگاهی به‌همین حوزه تخصیص می‌یابد.

کلانتری با اشاره به برنامه‌های انتخاباتی در دانشگاه‌ها افزود: از زمان تأکید مقام معظم رهبری به بحث انتخابات از ابتدای امسال جلسات مفصلی در مجموعه وزارت علوم در این خصوص برگزار شد تا بتوانیم متناسب با انتظارات رهبری انتخابات پرشور و مشارکتی داشته باشیم و دانشگاه‌ها بتوانند نقش خود را ایفا کنند در همین زمینه کارگروهی در وزارت علوم تشکیل و ابلاغیه‌ای تدوین شد و اولین ابلاغیه در حوزه انتخابات به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

معاون وزیر علوم ادامه داد: در این ابلاغیه ایجاد فضای باز سیاسی از مدیران و روسای دانشگاه ها مطالبه شده است تا تشکل ها و دانشجویان بتوانند کنشگری داشته و شور و نشاط را به دانشگاه‌ها تزریق کنند .

وی ادامه داد :سعی ما این است که با توجه به نقش دانشگاه‌ها در فضای کلان کشور این نقش‌آفرینی در انتخابات را بیشتر کنیم و با توجه به تأکید وزیر علوم به بحث انتخابات این موضوع در دستور کار قرار گرفته است .

کلانتری ادامه داد : شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی در دانشگاه‌ها در سراسر کشور فردا در وزارت کشور برگزار می‌شود و همه کنشگران عرصه فرهنگی دانشگاه ها در این برنامه حضور خواهند داشت تا در سطح کلان در خصوص دهه فجر و انتخابات برنامه‌ریزی کنند.

وی ادامه داد: براساس نظرسنجی‌ها اثرگذارترین گروه های اجتماعی در فضای انتخابات دانشگاهیان به ویژه اساتید هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته