دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

میلاد و ملت و ماجرای همیشگی انتخاب خانه جشنواره فیلم فجر

میلاد و ملت و ماجرای همیشگی انتخاب خانه جشنواره فیلم فجر
طبق اعلام دبیرخانه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، خانه جشنواره به عنوان میزبان اهالی رسانه، منتقدان و صاحبان آثار در هفته جاری معرفی خواهد شد.
کد خبر : 890821

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کمتر از سه هفته مانده به برگزاری چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و با معرفی فهرست فیلم‌های حاضر در این رویداد سینمایی، اخبار و گمانه‌زنی‌ها درباره آثار شرکت‌کننده و نحوه برگزاری این جشنواره نیز در رسانه‌ها و محافل سینمایی آغاز شده است.

در این بین، انتخاب کاخ جشنواره یا به تعبیر مدیران فرهنگی «خانه جشنواره» نیز همچون سال‌های گذشته مدنظر این رسانه‌ها بوده است. از اواسط دهه هشتاد مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد به عنوان میزبان جشنواره فیلم فجر معرفی شده بود.

این روند تا سال‌های ابتدایی دهه نود و راه‌اندازی مجموعه پردیس سینما گالری ملت ادامه پیدا کرد و از این سال‌ها بود که این مجموعه هم به تناوب میزبانی از این رویداد فرهنگی را به عهده گرفت. در این بین با افزایش تعداد پردیس‌های سینمایی بخشی از مخاطبان تخصصی جشنواره مثل منتقدان و هنرمندان نیز امکان تماشای آثار در سالن‌هایی مثل مجموعه چارسو را پیدا کردند.

رفت و برگشت ادامه‌دار از ملت به میلاد

با شیوع بیماری کرونا در اواخر سال ۱۳۹۸ و پس از پایان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر و ادامه پیامد‌های آن در سال ۱۳۹۹ باعث شد تا مسئولان برگزاری جشنواره تمهیدات ویژه‌ای برای برگزاری دوره بعدی بیندیشند. به این ترتیب پس از این که پردیس ملت چند سال به عنوان خانه جشنواره میزبانی از اهالی رسانه، منتقدان و صاحبان آثار را به عهده داشت از سال ۱۳۹۹ برج میلاد بار دیگر این عنوان را از آن خود کرد.

البته شرایط سخت و تلخ کرونایی در آن سال باعث شد تا مدیران تصمیم بگیرند که هم پذیرش کمتری از اهالی رسانه داشته باشند و هم تعداد سانس‌های نمایش را کاهش دهند تا مشکلی برای حاضران پیش نیاید. از سوی دیگر، فضای وسیع سالن برج میلاد و راهرو‌های آن نیز باعث می‌شد تا تراکم جمعیت کمتری شکل بگیرد و به این ترتیب دوره سی و نهم نیز برگزار شد.

میلاد و ملت و ماجرای همیشگی  انتخاب خانه جشنواره فیلم فجر

مزیت‌های میلاد و نونواری ملت

میزبانی دوره چهلم جشنواره فیلم فجر نیز به برج میلاد رسید. داشتن سالن‌های متعدد، دسترسی آسان از طریق مترو و بزرگراه‌های اطراف و از همه مهم‌تر داشتن امکاناتی مثل پارکینگ ازجمله نقاط قوت برج میلاد در این زمینه بود که همین موارد دقیقاً به عنوان نقاط ضعف پردیس سینمایی ملت محسوب می‌شد. در این بین و در دوره سی و هشتم، مدیران جشنواره حتی از اهالی رسانه در این زمینه نظرسنجی هم کردند که در نتیجه آن برج میلاد با فاصله‌ای نزدیک از پردیس ملت پیش افتاد بیشتری را کسب کرد. به نظر می‌رسید با توجه به دلایل پیش‌گفته نظر اغلب اهالی رسانه و صاحبان آثار برای تماشای آثار جشنواره همان برج میلاد باشد.

سال گذشته و پس از دو دوره برگزاری جشنواره در برج میلاد، باز هم پردیس سینمایی ملت میزبان اهالی سینما شد؛ مجموعه‌ای که با افزایش سالن‌های خود و امکاناتی نظیر تأسیس فودکورت و پارکینگ و بازسازی سالن اجتماعات برای نشست‌های خبری، از آن وضعیت سال‌های قبل فاصله گرفته و شکل و شمایل جدیدی را تجربه می‌کرد.هرچند همین امکانات و به ویژه شرایط پارکینگ آن چندان باب دل مهمانان جشنواره نبوده و بهانه گلایه‌های گاه و بیگاه آن‌ها شده است.

میلاد و ملت و ماجرای همیشگی  انتخاب خانه جشنواره فیلم فجر

جمعه بیست و دوم دی ماه بود که خبر انتخاب برج میلاد به عنوان خانه جشنوره چهل و دوم در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی منتشر شد. با این حال مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره در گفتگویی رسانه‌ای که در سایت رسمی جشنواره چهل و دوم هم منعکس شد، این خبر را تکذیب کرد و گفت که هنوز تصمیم نهایی در این زمینه اتخاد نشده است. نجفی با تأکید بر این موضوع که به روال سال‌های قبل، اهالی رسانه و منتقدان در یک محل به تماشای آثار جشنواره خواهند نشست از مطرح‌شدن گزینه‌های جدید به عنوان مقر اصلی جشنواره چهل ودوم نیز خبر داد.

این تأیید و تکذیب‌ها از نگاه برخی رسانه‌ها به اختلاف میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران به عنوان مالک برج میلاد بازمی‌گردد. اختلافی که در ادوار قبلی هم به تناوب رخ داده بود و معمولاً با کوتاه آمدن یکی از دو طرف ختم به خیر می‌شد.

با این حال به نظر می‌رسد با توجه به رایزنی‌های اخیر، امسال باز هم برج میلاد به عنوان مقر جشنواره فیلم فجر معرفی شود. به این ترتیب با توجه به راه‌یابی بیش از ۳۰ فیلم به بخش‌های اصلی جشنواره چهل‌دومبرج میلاد از یازدهم بهمن ماه و حداقل با سه سانس در هر روز میزبان اکران فیلم‌های جشنواره برای اصحاب رسانه باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته