دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1395 - 16:01
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران:

از بین رفتن تالاب‌­ها، شغل‌‌های وابسته به آنها را تهدید می‌کند

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به روز جهانی تنوع زیستی و ارتباط شعار امسال آن با موضوع پایداری زندگی و معیشت مردم، یکی از کارکردهای اصلی تالاب­‌ها را تامین معیشت پایدار برای جوامع محلی عنوان کرد وگفت: از بین رفتن تالاب‌­ها یکی از عوامل تهدید شغل‌‌های وابسته به آنها است.
کد خبر : 89079

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سلیمانی از ورود گونه­‌های غیربومی و مهاجم به تالاب‌­ها به عنوان یکی از مسایل کلیدی تالاب­های کشور یاد کرد و افزود‌: گونه‌های غیربومی و معرفی‌شده به‌عنوان یکی از عوامل مهم تهدیدکننده تنوع زیستی است و از پیامدهای فاجعه بار ورود گونه‌های مهاجم به زیست‌بوم‌های آبی کشور می‌توان به تجربه تلخ ورود ماهی آمور به تالاب­‌های بین ­المللی هامون،‌ شانه‌دار مهاجم در دریای خزر، گیاه آزولا و سنبل آبی به تالاب انزلی و تیلاپیا به تالاب شادگان اشاره کرد.


مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با تاکید بر اینکه نهادها و بخش‌های مختلف مرتبط با موضوع باید اصلاحاتی را در نوع نگاه خود انجام دهند، گفت: ورود اغلب این گونه‌­های مهاجم به کشور ماحصل نگاه بخشی و بدون توجه به اثرات بلند مدت و با پوشش­‌هایی نظیر بهبود معیشت و رونق اقتصادی صورت گرفته است و این در حالیست که اگر موسسات تحقیقاتی و اجرایی مرتبط تمرکز و تلاش خود را بر روی حمایت از گونه‌­های بومی مبتنی بر نگاه جامع‌نگر و زیست بومی متمرکز می‌­کردند شاهد آثار مخرب ورود این گونه­‌های در حال حاضر نبودیم.


وی ادامه داد: رقابت بهره برداران بر سر پرورش گونه­‌های مهاجم، حق حیات تالاب‌ها و معیشت مردم را به مخاطره می‌اندازد، ما بایستی از اشتباهات گذشته درس بگیریم و هزینه­‌های توسعه پایدار را به‌عنوان یک سرمایه‌­گذاری بلند مدت در طرح­‌های توسعه و تحقیقاتی کشور به رسمیت بشناسیم.


سلیمانی با اشاره به موضوع ورود گونه مهاجم تیلاپیا به اکوسیستم­‌های آبی کشور افزود: در حال حاضر نیز بایستی موسسات تحقیقاتی و اجرایی مرتبط با موضوع نگاهشان را به بحث بهره بردای تغییر دهند و به سوی استفاده پایدار از منابع آبی گام بردارند.


وی استفاده از گونه‌های بومی به جای تیلاپیا را مورد تأکید قرار داد و مطالعه جامع و مقایسه‌ای از جنبه‌های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی را در طرح‌هایی از این دست توسط نهادهای ذیربط ضروری دانست.


با‌توجه به شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی در پایداری تنوع زیستی، مردم و معیشت آنها، وی پرورش این ماهی را به نفع زیست بوم‌های آبی ومعیشت جوامع محلی ندانست و با استناد به نظر کارشناسان و استادان دانشگاه، تیلاپیا را که زیستگاه اصلی آن شرق آفریقاست، گونه‌ای مهاجم می‌دانند که ورود آن به زیست‌بوم‌های آبی خسارات جبران‌ناپذیری به‌بار می‌آورد.


22 ماه MAY مصادف با دوم خردادماه از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی تنوع زیستی (IDB- International Day for Biological Diversity)‌، برای افزایش درک و آگاهی مردم جهان از اهمیت مسائل مربوط به تنوع زیستی نام گرفته است. تمام موجوداتی که در یک اکوسیستم زندگی می‌کنند از جمله انسان، بخشی از شبکه حیات هستند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته