دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جام ملت‌های آسیا؛

فلسطین، کم‌سابقه و ناموفق در جام ملت‌ها؛ ایران با پیروزی قاطع برای قهرمانی در «قطر ۲۰۲۳» استارت می‌زند

فلسطین، کم‌سابقه و ناموفق در جام ملت‌ها؛ ایران با پیروزی قاطع برای قهرمانی در «قطر ۲۰۲۳» استارت می‌زند
تیم ملی فوتبال ایران با شناخت کافی از تیم ملی فلسطین به عنوان حریفی کم‌سابقه در تاریخ جام ملت‌ها، می‌تواند بدون دست‌کم گرفتن حریف امروزش به پیروزی قاطع برای درخشش در مسابقات قطر ۲۰۲۳ استارت بزند.
کد خبر : 890784

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تیم ملی فوتبال کشورمان امروز در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ نخستین دیدارش در گروه سوم برابر فلسطین را در ورزشگاه شهر آموزش انجام می‌دهد.

این مسابقه از جنبه‌های گوناگون برای تیم کشورمان از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ زیرا با کسب بردی قاطع مقابل اولین حریف مان در این تورنمنت، شاگردان امیر قلعه‌نویی از نظر روحی کاملاً شارژ شده و در شرایط بهتری آماده دو بازی بعدی گروهی مقابل هنگ کنگ و امارات و مراحل بالاتر خواهند شد.

شرط مهم برای دستیابی به چنین هدفی، شناخت کافی از حریف ابتدایی و دست کم‌نگرفتن آن است. در این گزارش تلاش می‌کنیم از جنبه‌های گوناگون با تیم ملی فلسطین آشنا شویم.

فلسطین کم نشان در جام ملت‌ها

این تیم جزء قدیمی‌ترین تیم‌های ملی بوده و نخستین بازی رسمی‌اش را به عنوان نماینده رسمی مردم این کشور در ۲۶ ژوییه ۱۹۵۶ برابر مصر انجام داده است. با این حال فلسطین در سطح جام ملت ها، جزو تیم‌های کم سابقه به حساب می‌آید؛ زیرا در رقابت‌های ۲۰۱۵ برای نخستین مرتبه حضور در این پیکار‌ها را تجربه کرد. در آن پیکار‌ها که در استرالیا انجام گرفت، فلسطینی‌ها در گروه چهارم با ژاپن، اردن و عراق همگروه بودند؛ اما در نهایت تیم آخر این جمع شده و از صعود به مرحله بعدی بازماندند.

در رقابت‌های ۲۰۱۹ که در امارات با قهرمانی قطری‌ها انجام شد و به پایان رسید، تیم فلسطین برای دومین مرتبه امکان حضور در جام ملت‌ها را به دست آورد و بعد از دو تساوی مقابل سوریه و اردن و باخت مقابل استرالیا، در گروهش سوم شد و به مرحله یک چهارم نهایی راه نیافت.

فلسطین، کم سابقه و ناموفق در جام ملت‌ها؛ ایران با پیروزی قاطع برای قهرمانی در «قطر ۲۰۲۳» استارت می‌زند

نتایج حریف ایران

تیم ملی فلسطین که لقب‌هایی همچون «شیر‌های کنعان»، «فداییان» و «شوالیه‌ها» دارد تا قبل از رویارویی با ایران در ۱۰ بازی اخیر خود به یک برد، ۵ تساوی و ۴ باخت، دست یافته است.

نتایج تیم در این بازی‌ها به شرح زیر است:

۲۵ مارس ۲۰۲۳: بازی دوستانه، بحرین یک- فلسطین ۲،

۱۴ ژوئن ۲۰۲۳: بازی دوستانه، اندونزی صفر- فلسطین صفر

۲۰ ژوئن ۲۰۲۳: بازی دوستانه، چین ۲- فلسطین صفر

۶ سپتامبر ۲۰۲۳: بازی دوستانه، عمان ۲- فلسطین یک

۱۱ سپتامبر ۲۰۲۳: بازی دوستانه، ویتنام ۲- فلسطین صفر

۱۳ اکتبر ۲۰۲۳: بازی جام مردکا در کوالالامپور، بازی با تاجیکستان لغو شد.

۱۶ نوامبر ۲۰۲۳: بای مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶، لبنان صفر- فلسطین صفر

۲۱ نوامبر ۲۰۲۳: مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶، فلسطین صفر- استرالیا یک

۱۹ دسامبر ۲۰۲۳: بازی دوستانه، کمتر از ۲۳ ساله‌های الجزایر یک – فلسطین یک

۷ ژانویه ۲۰۲۴: بازی دوستانه، فلسطین صفر- ازبکستان صفر (دوحه)

۹ ژانویه ۲۰۲۴: فلسطین صفر – عربستان صفر (دوحه)

یک تونسی، مأمور کوچینگ شیر‌ها

تیم فلسطین از بدو پیدایش تاکنون ۲۱ سرمربی را به خود دیده است. آخرین آن «مکرب دبوب» ۵۱ ساله و تونسی است که از سال ۲۰۲۱ زمام امور فنی تیم را برعهده دارد. دبوب که که در جوانی در پست دروازه بانی برای تیم الزاریس کشورش توپ زد، ابتدا به عنوان دستیار (مربی دروازه بانی) کارش را نزد فلسطینی‌ها شروع کرد و بعد از مدتی مسئول فنی تیم شد.

تا قبل از حضور وی، شاید معروف‌ترین مربی که روی نیمکت این تیم نشست، «آلفرد ریدل» اتریشی باشد که زمانی برای حضور در فوتبال باشگاهی ایران کاندید شد. او در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ این تیم را هدایت کرد.

فلسطین، کم سابقه و ناموفق در جام ملت‌ها؛ ایران با پیروزی قاطع برای قهرمانی در «قطر ۲۰۲۳» استارت می‌زند

لژیونر‌ها

در فهرست ۲۶ نفره بازیکنان برای رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، فلسطینی‌ها دارای بازیکنان لژیونری به این شرح هستند: عامر کادورا، دروازه بان (لاندس کرونا سوئد)، یاسر حمد (مدافع، نورداست یونایتد هند)، محمد صلاح (مدافع، الاتحاد مصر)، کامیلو (مدافع، اونیون شیلی)، میشل ترمانینی (کاظمیه کویت)، محمد رشید (هافبک، بالی یونایتد اندونزی)، طامر خراب (هافبک، پراچوب تایلند)، عطا جبار (هافبک، نفتچی باکو آذربایجان)، اودی دباغ (مهاجم، شارلروا بلژیک)، محمود وادی (العرب مصر)

فلسطین به دنبال نتایج خوب

چند روز قبل از رویارویی با ایران، هنگامی که تیم ملی فلسطین قدم در دوحه، محل بازی‌ها گذاشت، «جبرییل رجوب»، وزیر ورزش این کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری قطر درباره این تیم سخن گفت.

وی اظهار کر: با توجه به شرایط جنگ رژیم اشغالگر علیه فلسطین، حضور تیم ملی در این مسابقات مایه افتخار هر شهروندی است. امیدواریم تیم ما این بار در جام ملت‌ها عملکرد خوبی داشته باشد و بتواند از این فرصت برای رسیدن به پیکار‌های بزرگتر استفاده کند. تا بهترین سفیر آرمان‌های کشوری رنجیده باشد؛ زیرا ورزش یکی از مظاهر هویت ملی فلسطین و بستری برای انتقال پیام و رنج مردم کشور به کل جهان است. در کشورمان همه امیدوارند تیم ملی بتواند تاثیر مثبتی داشته باشد. آن هم در جایی که قبلا به طور شگفت انگیزی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را با موفقیت برگزارکرده است.

فلسطین، کم سابقه و ناموفق در جام ملت‌ها؛ ایران با پیروزی قاطع برای قهرمانی در «قطر ۲۰۲۳» استارت می‌زند

باور‌های دبوب

دبوب، سرمربی تونسی تیم فلسطین، اما قبل از حضور شاگردانش در دوحه در گفت وگویی با خبرگزاری فرانس پرس به مشکلاتی که تیمش با وجود جنگ در غزه داشته، اشاره کرد. وی در این مصاحبه عنوان کرد تیمش بهای سنگینی را برای جنگ رژیم اشغالگر علیه فلسطین می‌پردازد. چرا که در این جنگ، برخی از بستگان بازیکنان کشته شدند، ورزشگاه‌ها بمباران شد و مسابقات فوتبال نیز به حالت تعلیق درآمد.

دبوب افزود: از این رو بازیکنان چندان روحیه بالایی ندارند. اخبار را قبل و بعد از تمرین، در اتوبوس و هتل دنبال می‌کنند. آن‌ها دائما در اضطراب هستند و به مرتب به خانواده هایشان فکر می‌کنند. به دلیل تعلیق مسابقات فوتبال و عدم برگزاری مسابقات، بدون نادیده گرفتن ابعاد روحی و روانی همه اینها، مشکلات جسمی، فنی و تاکتیکی داریم.

این اظهارات در حالی انتشار یافت که همان زمان زمان خبرگزاری فلسطین (وفا) در گزارشی عنوان کرد با وجود همه مشکلات، هواداران فوتبال فلسطینی برای کسب نتایج رضایت بخش در مسابقات جام ملت ها، روی تیم ملی حساب زیادی می‌کنند.

چهره‌های مهم حریف روز نخست

در گزارشی که اخیرا به مناسبت حضور تیم فلسطین در رقابت‌های جام ملت‌ها از سوی سایت رسمی بازی‌ها انتشار یافت، به چند چهره مطرح این تیم اشاره شد. از جمله مصعب البطاط، کاپیتان تیم که تجربه حضور در لیگ حرفه‌ای مصر را داشته و به عنوان مدافع میانی و راست بازی می‌کند. همچنین محمود وادی که در باشگاه العرب مصر برای خود جایگاه خوبی فراهم کرد و در خط میانی و حمله نیز بازی می‌کند.

در آن گزارش از عدی الدبا، دیگر بازیکن مهم این تیم به عنوان با ارزش‌ترین بازیکن تیم فلسطین در بازار فوتبال سخن به میان آمد. چهره‌ای که در فلسطین به دنیا آمده و در یک باشگاه اروپایی همچون شارلروا بلژیک توپ می‌زند.

فلسطین، کم سابقه و ناموفق در جام ملت‌ها؛ ایران با پیروزی قاطع برای قهرمانی در «قطر ۲۰۲۳» استارت می‌زند

سابقه رویارویی با ایران

تا قبل از جدال در ورزشگاه شهر آموزش دوحه، تیم ملی کشورمان مقابل فلسطین در ۵ دیدار به میدان رفته که حاصل آن، ۳ برد و ۲ تساوی است. نخستین رویارویی تیم‌های دو کشور در سال ۲۰۰۰ و بازی‌های غرب آسیا بود که دو تیم به تساوی یک بر یک رسیدند. در آن بازی یداله اکبری زننده گل تیم ایران در دقیقه ۵۳ بود.

پس از ان در سال ۲۰۰۷ و چهارمین دوره پیکار‌های غرب آسیا، تیم ایران موفق شد با گل‌های میلاد میداوودی و مهدی رجب زاده حریفش را شکست دهد. در سال ۲۰۰۸ و به هنگام پنجمین دوره این بازی‌ها هم ایران با وجود اخراج دقیقه ۷۰ کیانوش رحمتی با گل‌های همین چهره (پنالتی)، غلامرضا رضایی و جلال رافخواهی فلسطین را مغلوب کرد.

در سال ۲۰۱۱ و پیکاری دوستانه، تیم کشورمان موفق شد ۷ بر صفر حریف را درهم شکند. همچنین سال ۲۰۱۸ و جدال دوستانه نیز مقابل این حریف در ورزشگاه خلیفه دوحه مقابل حریف یک بر یک متوقف شد. تک گل ایران را مهدی طارمی به ثمر رساند.

مقایسه تیم ایران و فلسطین از نظر ارزش مادی

چند روز پیش از شروع مسابقات در قطر، سایت ترانفسرمارکت اقدام به مقایسه کل تیم‌ها از نظر ارزش بازیکن کرد که تیم ملی کشورمان بعد از ژاپن (۳۱۶.۹۵ میلیون یورو) و کره جنوبی (۱۹۳ میلیون یورو) با ۵۱.۵۸ میلیون یورو سومین تیم گران قیمت بازی‌ها شناخته شد. در این حال فلسطین با ارزش بازیکن ۶.۵ میلیون یورو جزو گروه آخر تیم‌های جام از نظر ارزش بازیکن جای گرفت.

فلسطین، کم سابقه و ناموفق در جام ملت‌ها؛ ایران با پیروزی قاطع برای قهرمانی در «قطر ۲۰۲۳» استارت می‌زند

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته