دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1402 - 14:40

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم دادگاه لاهه درباره نسل‌کشی در غزه

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم دادگاه لاهه درباره نسل‌کشی در غزه
دیوان بین‌المللی لاهه رسیدگی به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل بخاطر نسل‌کشی در نوار غزه را آغاز کرد.
کد خبر : 890491

به گزارش گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه هلند روز پنج‌شنبه اولین جلسه رسیدگی به طرح شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل بابت ادعای نسل‌کشی در نوار غزه را آغاز کرد.

آفریقای جنوبی این پرونده را به دیوان بین‌المللی دادگستری تسلیم کرد و در آن ارتش رژیم موقت اسرائیل را متمهم کرد که در طول جنگ غزه «اقدام به نسل‌کشی» کرده است و از این مرجع قانونی خواست تا تمهیداتی اتخاذ کند که نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی به طور موقت هم که شده از ادامه عملیات مرگبار خود در منطقه دست بردارند.

بر اساس متن شکایت ۸۴ صفحه‌ای آفریقای جنوبی، اسرائیل در غزه دست به اقداماتی زده است که «نسل‌کشی به حساب می‌آیند، چرا که هدف [این حملات] نابودی بخش قابل توجهی از اتباع، گروه‌های نژادی و قومی فلسطینی است».

جلسات رسیدگی به این پرونده برای روزهای پنج‌شنبه و جمعه (۱۱ و ۱۲ ژانویه) برنامه‌ریزی شده است، و این اولین باری است که رژیم صهیونیستی پس از ده‌ها سال تحریم این نهاد قضایی سازمان ملل متحد مجبور است راساً در مقابل ۱۵ نفر از قضات منتخب به دفاع از خود بپردازد و به این ترتیب با این حضور مطابق آنچه تا کنون تل‌آویو به آن عادت داشته دیگر نمی‌تواند به رأِ دادگاه لاهه بی‌محلی کند.

جلسات رسیدگی ۱۱ و ۱۲ ژانویه هنوز وارد بررسی جوانب اقدام اسرائیل در نسل‌کشی نمی‌شود، بلکه تنها در مورد  لزوم فوری اتخاذ تمهیدات موقتی دبرای توقف جنگ تصمیم‌گیری خواهد شد که به گفته کارشناسان ممکن است رای نهایی آن بین چند هفته تا یک یا دو ماه آینده صادر شود.

از همه مهم و حیاتی تر این است که دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به عنوان ارگان اصلی قضایی سازمان ملل متحد  هرچند برای پیگرد قانونی احکام خود بازوی اجرایی ندارد اما احکام نهایی آن در نزد جامعه بین‌المللی دارای وزن و اعتبار خاص است چرا که محکومیت نسل‌کشی تأثیر زیادی بر جایگاه یک کشور در صحنه بین‌الملل دارد.

«کنوانسیون نسل کشی به مادر تمام جنایات رسیدگی می‌کند. به همین دلیل است که خیلی‌ها خواهان گرفتن حکم و این محکومیت هستند. نه اینکه فقط در مورد پرونده باشد؛ به طور کلی، خیلی‌ها خواهان گرفتن رای محکومیت هستند، چرا که فکر می‌کنند که این بدترین شکل محکومیت است.»

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته