دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محدثه مهرپویان در گفت وگو با آنا؛

«گلزخم» زخم‌های مادران شهدا را روایت می‌کند/جایزه ام را از شهید گمنام گرفتم

«گلزخم» زخم‌های مادران شهدا را روایت می‌کند جایزه ام را از شهید گمنام گرفتم
کارگردان نمایش گلزخم گفت: این نمایش روایت زخم‌ها و درد‌های مادران شهدایی است که حتی یک تکه لباس یا یک پیکر هم از فرزندانشان برایشان در دوران دفاع مقدس نیاوردند.
کد خبر : 890478

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محدثه مهرپویان کارگردان نمایش «گلزخم» در شانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج نمایش خود را اجرا کرده و از استان سیستان و بلوچستان در این جشنواره شرکت کرده است.

مهرپویان در گفت وگو با آنا گفت: این نمایش با متن سید صادقی فاضلی نوشته شده است. ابتدا تصمیم داشتیم در مدارس آن را اجرا کنیم نمایش تک پرسوناژ بود، اما من چند نقش دیگر فرزندان این مادر شهید را هم به کار اضافه کردم.

وی در ادامه افزود: نمایش درباره مادر چند شهید است که سختی‌های زیادی از زمان مفقودی تا پیدا شدن پیکر فرزندانش کشیده است. ما مادران زیادی در دوران جنگ تحمیلی داریم که نمونه واقعی این اتفاق هستند.

مهرپویان درباره ویژگی‌های کاراکتر ننه هادی گفت: گذشت یکی از بزرگترین ویژگی‌های او است چرا که هر یک از پسرانش را یک طور از دست داده و آن‌ها مفقود شده اند. متن کار اصلا طنزی در آن نبود، ولی به خاطر اینکه فضا را تلطیف کنیم، قدری طنز بدان اضافه کردیم.

وی درباره مراسم دمام زنی جنوبی‌ها و اهمیت آن در سوگواری‌ها گفت: بخشی از کار را هم با دمام زنی آماده کردیم چرا که می‌دانم سوگواری اصلی بوشهر و جنوب کشور است.

این کارگردان تئاتر اظهار داشت: تلاش کردم دکور را هم از نمادهای جنوب و هم از شمال کار کنم، بارش باران و باریدن قطرات روی صورت «ننه هادی» نمادی از پنهان کردن بغض مادر و یک هدیه از سوی خداوند بود. حتی تابوت هم که از بالا به سمت ننه هادی رسید، برخلاف شعارزدگی‌های هنری آثار دفاع مقدسی بود چرا که این مادر مدام به خداوند شکایت و گله بابت شهید شدن فرزندانش داشت با این حال از این فضا‌ها عبور کرد.

وی با تعریف خاطره‌ای از اجرای این کار مقابل خانواده شهدا که در گلزار شهدا شهید گمنام اوردند گفت: تمام این سال‌های زندگی من یک سو و آن آوردن شهید گمنام حین اجرایم واقعا برایم متفاوت بود، الان هم از صمیم قلبم حس میکنم جایزه ام را با همذات پنداری مخاطبانم گرفته ام.

مهرپویان با اشاره به اینکه در هر تمی کار کرده است، گفت: اگر من کار دفاع مقدس کردم با تمام قلب و روحم بوده و نمی‌خواستم برچسب سفارشی به کار من بزنند و اصلا هم اینطور نبوده است. اگر امروز برای مملکت ما مشکلی پیش بیاید واقعا سوالم این است که این همه جوان با غیرت و شجاعت هنوز ما داریم که برای مملکتمان به پا خیزند این در واقع رمز انقلاب ما است.

شانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج تا بیست و چهارم دی ماه در مشهد مقدس اجرا می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته