دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

پرکارترین بازیگران و با سابقه‌ترین فیلمسازان جشنواره فجر چهل و دوم

پرکارترین بازیگران و با سابقه‌ترین فیلمسازان جشنواره فجر چهل و دوم
تعدادی از بازیگران و فیلمسازان حاضر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، از حیث تعداد نقش‌آفرینی در این دوره و سابقه حضور در ادوار قبلی شاخص‌تر هستند.
کد خبر : 890378

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با اعلام آثار راه‌یافته به بخش‌های مختلف چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، گمانه‌زنی درباره کیفیت این آثار و احتمال درخشش هرکدام از آن‌ها نیز بین اهالی رسانه و علاقه‌مندان به سینما آغاز شده است.

جشنواره‌ای با طعم فیلم‌های سازمانی

البته با اعلام این اسامی، آنچه بیش از هرچیز خود را نشان داد، پررنگ بودن نقش نهاد‌های دولتی و فیلم‌های سازمانی در این فهرست بود، به گونه‌ای که بنیاد سینمایی فارابی با ۱۲ فیلم، سازمان سینمایی سوره با هفت فیلم و سازمان هنری رسانه‌ای اوج با چهار اثر در جشنواره چهل و دوم حضور دارند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که کارشناسان سینمای در سال‌های گذشته بار‌ها به لزوم تقویت بخش خصوصی و حضور ته یکنندگان و سرمایه‌گذاران غیردولتی تأکید کرده‌اند. البته که نباید این نکته را هم فراموش کرد که تولید برخی آثار سینمایی به ویژه آن‌ها که از حیث موضوع و حجم تولید به عنوان آثار «بیگ پروداکشن» و راهبردی شناخته می‌شوند، ناگزیر از سرمایه‌گذاری و حمایت لجستیکی و تبلیغاتی سازمان‌های دولتی است. اما بحث اینجاست که این حمایت‌ها آن‌قدر مستقیم و پررنگ شده است که در جشنواره امسال تقریباً همه آثار به نوعی توسط ارگان‌ها تولید شده و یا حاصل مشارکت دو سازمان است.

اما درکنار این موضوع، باید به تعداد قابل‌ملاحظه فیلم‌های زندگینامه‌ای که با محوریت زندگی شخصیت‌های واقعی ساخته شده‌اند نیز اشاره کرد.

در بین ۲۲ فیلم بخش مسابقه، هفت فیلم با محوریت شخصیت‌های واقعی تاریخ معاصر ساخته شده‌اند. این شخصیت‌ها از حوزه‌های مختلفی همچون شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس (شهید زین‌الدین، شهید حاج احمد کاظمی و طیب حاج رضایی)، ورزش (مرحوم پرویز دهداری)، ادبیات (پروین اعتصامی) و سیاست (احمد دهقان) هستند. به این ترتیب بحث فیلم‌های زندگینامه‌ای (بیوگرافی) که همواره از خلاء‌های جدی سینمای ایران در بحث محتوا بوده در این دوره از جشنواره به یک نقطه قوت تبدیل شده است.

با توجه به افزایش قابل‌ملاحظه کارگردانان فیلم اولی (که شامل حدود ۵۰ فیلم در فهرست متقاضیان بود و در فهرست نهایی نیز ۱۲ فیلم را در بر می‌گیرد) بخش «نگاه نو» به صورت مستقل در این دوره از جشنواره درنظر گرفته شده است. در این بخش ۱۰ کارگردان فیلم اولی حضور دارند که البته از بین آن‌ها، ۹ فیلم در بخش مسابقه نیز حضور دارند.

پرکارترین بازیگران و با سابقه‌ترین فیلمسازان جشنواره فجر چهل و دوم

بهروز افخمی

در کنار این کارگردانان که نخستین تجربه حضور در جشنواره فیلم فجر را خواهند داشت، کارگردانان با تجربه‌ای همچون مسعود جعفری جوزانی، بهروز افخمی و بهروز شعیبی نیز به چشم می‌خورند که تجربه حضور در چندین دوره از این جشنواره را دارند.

بهروز افخمی با هفت بار حضور، مسعود جعفری جوزانی با ۶ بار، بهروز شعیبی با پنج تجربه و انسیه شاه‌حسینی (تنها کارگردان زن حاضر در جشنواره) با چهار بار حضور در جشنواره فیلم فجر رکورددار هستند.

پرکارترین بازیگران و با سابقه‌ترین فیلمسازان جشنواره فجر چهل و دوم

مسعود جعفری جوزانی

محمود کلاری فیلمبردار شاخص تاریخ سینمای ایران نیز که در این چهار دهه بار‌ها به عنوان فیلمبردار و مدیر فلیمبرداری در این رویداد سینمایی شرکت کرده است نیز این بار در مقام کارگردان فیلم سینمایی «تابستان همان سال» در جشنواره حاضر شده است. البته این اولین تجربه فیلمسازی کلاری نیست و او پیش از این نیز دو فیلم «رقص با رویا» و «ابر و آفتابم را نیز کارگردانی کرده است.

کلاری با دریافت پنج سیمرغ بلورین در زمینه فیلمبرداری از هنرمندان شاخص تاریخ جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شود؛ ضمن این که او تجربه بازیگری در آثاری همچون «بانو» و «بمب یک عاشقانه» را نیز داشته است.

اما برای مخاطبان عام سینما، حضور بازیگران شاخص در جشنواره یکی از معیار‌های سنجش اعتبار این رویداد بوده است.

امسال در بین بازیگران مرد، روح‌الله زمانی و عباس جمشیدی‌فر با ۳ فیلم پرکارترین بازیگران مرد هستند. روح‌الله زمانی که تا سال ۱۳۹۸ در زندگی شخصی خود درگیر دستفروشی و کار در ساختمان‌سازی و بنایی بود در سال ۱۳۹۸ با حضور در فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی حضوری پررنگ بر پرده نقره‌ای سینما داشت.

پرکارترین بازیگران و با سابقه‌ترین فیلمسازان جشنواره فجر چهل و دوم

روح‌الله زمانی

او در سال‌های بعد نیز با نقش‌آفرینی در فیلم‌های سینمایی «موقعیت مهدیم و «در آغوش درخت» کار بازیگری را با جدیت بیشتری دنبال کرد و امسال هم با سه فیلم «آسمان غرب»، «آبی روشن» و «ظاهر» در جشنواره حضور دارد تا عملاً شمایل یک بازیگر حرفه‌ای رابه خود بگیرد.

عباس جمشیدی‌فرهم بعد از سال‌ها تجربه‌اندوزی در صحنه تئاتر و ایفای نقش‌های مکمل در سریال‌های طنز تلویزیون، چند سلی است که با نقش‌های جدی‌تر و پررنگ‌تر در سینما و شبکه نمایش خانگی نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته است. او امسال با سه فیلم «شه‌سوار»، «تمساح خونی» و «باغ کیانوش» حضور در جشنواره فیلم فجر را تجربه می‌کند.

پرکارترین بازیگران و با سابقه‌ترین فیلمسازان جشنواره فجر چهل و دوم

عباس جمشیدی‌فر

پس از این دو بازیگر، امیرحسین آرمان، پژمان جمشیدی، پژمان بازغی، شهرام حقیقت‌دوست، هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، حسام منظور، تورج الوند، آرمین رحیمیان هر کدام با دو فیلم در فهرست بازیگریان پرکار جشنواره چهل و دوم حضور دارند. در بین بازیگران زن هم شبنم قربانی، الناز حبیبی و نسیم ادبی هرکدام با ۲ فیلم در این دایره قرار می‌گیرند.

پرکارترین بازیگران و با سابقه‌ترین فیلمسازان جشنواره فجر چهل و دوم

نسیم ادبی

حال باید منتظر ماند و دید که در کنار کمیّت آثارو حضوراین بازیگران، کیفیت بازی آن‌ها نیز نظر منتقدان و مخاطبان را به خود جلب خواهد کرد یا این که نام‌های نامدار و یا پدیده‌های ناشناخته سیمرغ‌ها و دیپلم‌های افتخار را از آن خود خواهند کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته