دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1395 - 14:31
در نشست خبری

رضایی تشریح کرد؛ 3 مصوبه مجمع تشخیص برای حل و فصل اختلافات دولت و مجلس در قانونگذاری/ افرادی که برجام را نقد می‌کنند بگویند منظورشان کدام برجام است!

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: تعیین حدود و اختیارات مراجع، اختیارات دولت و مجلس درباره لایحه بودجه و لوایح پیشنهادی که سه ماده هستند، مورد بررسی و ارزیابی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است.
کد خبر : 89032

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری امروز ـ شنبه 8 خرداد ـ که در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا، آغاز به کار مجلس دهم شورای اسلامی را به منتخبان و مردم ایران تبریک می‌گویم و از مشارکت گسترده‌ای که ملت ایران در مرحله‌های اول و دوم انتخابات از خود نشان دادند تشکر و قدردانی می‌کنم.


وی در ادامه به نقش دستگاه‌های اجرایی، رسانه ملی و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اشاره کرد و افزود: خوشبختانه دولت و رسانه‌ها در امر انتخابات و همچنین حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی نقش‌های خودشان را به خوبی ایفا کردند.


رضایی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس مردم‌سالاری دینی که انتخابات یکی از ارکان بسیار مهم آن به شمار می‌آید، فعالیت‌های بسیار خوبی را انجام داده است و جالب اینجاست که حکومت‌های استبدادی و استکباری از جمهوری اسلامی ایران برای نداشتن مردمسالاری در نظام خود انتقاد می‌کنند.


افرادی که برجام را نقد می‌کنند یا طرفدار برجام هستند باید در ابتدا مشخص کنند که کدام برجام منظورشان است، برجامی که مجلس تصویب کرده یا برجامی که با نظر مشروط رهبر انقلاب به تصویب رسیده است؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع‌بندی سخنان خود درباره مصوبات مجمع گفت: ما در حال حاضر بحث‌مان برای تعیین حدود و اختیارات مراجع تصویب قوانین و مقررات، حدود و اختیارات دولت و مجلس درباره لایحه بودجه و برنامه و همچنین تعیین حدود و اختیارات مجلس و دولت در لوایحی است که پیشنهاد می‌شود و باید مشخص شود که مجلس چقدر می‌تواند آن را تغییر دهد؛ اگر مجمع مشورت لازم را به رهبری در این باره بدهد گام بزرگی را در حل و فصل اختلافات کشور برمی‌دارد.


رضایی درباره این مصوبات توضیح داد: اینکه مجلس تا چه میزان می‌تواند لوایح را تغییر دهد، آیا دولت می‌تواند در قانونگذاری دخالت داشته باشد یا خیر و اینکه مباحث و مشکلاتی که در رابطه با مصوبات و لوایحی مانند بودجه میان دولت، مجلس یا دیگر قوا به وجود می‌آید را ما در این سه ماده مورد بررسی قرار داده‌ایم.


او یادآور شد: برخی می‌گفتند لایحه‌ای را که ما به مجلس می‌فرستیم، به کلی تغییر می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از این‌گونه مشکلات، مجمع تشخیص مصلحت نظام این سه مصوبه‌ای که پیش‌تر به آن اشاره کردم را تصویب کرده است. البته قرار بر این شده که در رابطه با مصوبات مجمع، نظر رهبر معظم انقلاب را جویا شویم و اگر ایشان اصلاحاتی را نسبت به آنها داشتند، بیان کنند.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: ما با صاحب‌نظران، متنی را تنظیم کرده‌ایم و می‌خواهیم حد و حدود مجلس، دولت و دیگر قوا را مشخص و معلوم کنیم. به طور مثال آیا مجلس می‌تواند رأسا وزارتخانه‌ای را به وجود بیاورد یا وزارتخانه‌ای را منحل سازد؟ یا در رابطه با مسأله بودجه که دولت معتقد است بودجه باید توسط دولت و رئیس‌جمهوری مشخص و معلوم شود، یعنی مجلس در آن دخالتی انجام ندهد.


رضایی با بیان اینکه «نظام قانونگذاری تنها شامل قوانین اهم نیست»، تصریح کرد: ما در رابطه با قوانین و لوایح باید به موازین قانون اساسی و همچنین سیاست‌های کلی توجه داشته باشیم. یعنی لایحه‌ای یا مصوبه‌ای نباید با این موازین و سیاست‌ها مغایرت داشته باشد.


وی ادامه داد: همچنین در این سه مصوبه پیش‌بینی شده است که آیا شورای انقلاب فرهنگی می‌تواند قانونی را تصویب کند یا خیر؟ بنابراین ما تمام اختیارات و حدود مراجع تصویب قوانین و مقررات، دولت، مجلس و دیگر قوا را مورد بررسی قرار داده‌ایم و همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردم قرار است این مصوبات به تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی برسد.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما فکر می‌کنیم با این مصوبات یعنی سه ماده، بخش اعظمی از مشکلات میان دولت،‌ مجلس و سایر قوا حل و فصل خواهد شد.


تا اطلاع ثانوی آمریکایی‌ها به 10 درصد از 100 درصد تعهدات خودشان عمل کرده‌اند


وزیر خزانه‌داری آمریکا طی بخشنامه‌ای بانک‌ها را به اجرای تعهدات و همکاری با ایران مکلف کنند تا مشکلات پسابرجام حل و فصل شود

رضایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره برجام و پسابرجام توضیح داد: باید میان پسابرجام و برجام تفکیک قائل شویم. هریک از این دو موضوع، مسائل خاص خودش را دارد و باید جداگانه بررسی شود. ضمن اینکه افرادی که برجام را نقد می‌کنند یا طرفدار برجام هستند باید در ابتدا مشخص کنند که کدام برجام منظورشان است، برجامی که مجلس تصویب کرده یا برجامی که با نظر مشروط رهبر انقلاب به تصویب رسیده است؟


وی یادآور شد: رهبری در یکی از سخنرانی‌های خود بیان کردند که اگر از موضع اقتدار برخوردار نبودیم، نمی‌توانستیم از غربی‌ها امتیاز دریافت کنیم. پس منتقدان و حامیان برجام باید تکلیف خودشان را نسبت به اینکه نظرشان به کدام برجام معطوف است، مشخص و معلوم کنند.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به پسابرجام اشاره کرد و افزود: تا اطلاع ثانوی آمریکایی‌ها به 10 درصد از 100 درصد تعهدات خودشان عمل کرده‌اند، اما ایران داوطلبانه به تمام تعهدات خود پایبند بوده و آنها را اجرایی کرده است. من امیدوارم وزارت خارجه و رئیس‌جمهوری فشارهای خودشان را برای وادار کردن غربی‌ها به اجرای تعهدات خودشان، بیشتر کنند.


سخنان جان کری بیشتر یک تعارف سیاسی است تا واقعیت


رضایی به نشست وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره متقاعد کردن بانک‌ها برای قرارداد با ایرانی‌ها اشاره کرد و گفت:‌ آقای جان کری گفته‌ است که ما بانک‌های خودمان را ملزم به همکاری با کشور ایران کرده‌ایم. خب این بیشتر شبیه یک تعارف سیاسی است تا واقعیت. تنها راه‌حل‌ این است که وزیر خزانه‌داری آمریکا طی بخشنامه‌ای بانک‌ها را به اجرای تعهدات و همکاری با ایران مکلف کنند تا مشکلات پسابرجام حل و فصل شود.


وی در پایان افزود: دولت‌ها به راحتی می‌توانند از ابزارهای موجودی که در اختیار خود دارند طرف مقابل را به اجرای تعهدات خودشان مکلف کنند. در حال حاضر با توجه به تمام شدن دوره آقای اوباما کشورهایی مثل عربستان و ترکیه قصد دارند از دولت اوباما امتیاز بگیرند. ما باید بتوانیم بر اجرایی شدن برجام نظارت دقیق‌تری داشته باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب