دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در برنامه پرده آخرمطرح شد

هنرمندان تئاتر مقاومت از روی دلدادگی اثر خلق می‌کنند

حسین مسافرآستانه در برنامه «پرده آخر» از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو اظهار داشت: بسیاری از هنرمندان دفاع مقدس بر اساس دلدادگی و دغدغه‌های شخصی خود به این رشته روی آورده‌اند.
کد خبر : 89026

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی رادیو گفت‌وگو، برنامه «پرده آخر» با موضوع بررسی جشنواره تئاتر ملی مقاومت و با حضور محمدرضا الوند (داور نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت) و شهرام احمدزاده (نمایشنامه نویس و داور ادوار گذشته جشنواره دفاع مقدس) و حسین مسافرآستانه (دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت) روی آنتن رفت.


در این برنامه محمدرضا الوند با اشاره به این که اغلب آثار موفق در حوزه ی نمایشنامه های تئاتر مقاومت متعلق به نسل سوم انقلاب است، گفت: نسل جوان تئاتر مقاومت به دلیل مطالعه خوب و اهمیت موضوع در تئاتر مقاومت موفقیت بیشتری دارند.


وی در همین خصوص ادامه داد: امروزه بسیار می بینیم که نسل جوان با دغدغه های مناسب و اطمینان کافی موضوع های مختلف این حوزه را بررسی کرده و فضا سازی های بسیار مناسبی از تئاتر مقاوم دارند، و در کنار این اشتیاق جوانان به این کار قابل توجه است.


داور نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با اشاره به این که فعالان حوزه تئاتر مقاومت به جز ایام جشنواره در طول سال همواره فعال و پویا هستند، خاطر نشان کرد: این میزان از فعالیت اتفاق مبارکی برای تئاتر مقاومت است و مهم تر از این باید گفت که امروزه فعالیت برای افراد در این حوزه تبدیل به یک ضرورت شده است.


وی با اشاره به این که در سال های اخیر بسیاری از آثار سینمایی و نمایشی وام دار تئاتر جنگ بوده است، اظهار داشت: این وابستگی از آغاز بعد تفکر و نیاز و ضرورت اجتماعی نشات می گیرد.


محمدرضا الوند در خصوص ظرفیت های جدید تئاتر کشور گفت: امروزه در فعالیت های جشنواره ای از فضاها و ظرفیت های تئاترهای خیابانی و سرباز استفاده شده است که امر بسیار مهم و مناسبی است.


در بخش دیگر این برنامه شهرام احمدزاده با انتقاد از جشنواره های تئاتر در کشور، افزود: اکثر جشنواره های تئاتر برای کار خود برنامه ریزی مناسبی ندارد، و تنها در ایام جشنواره به فکر اجرای سریع کارها می افتند.


وی با تاکید بر این که اجرای نمایش های تئاتر در حوزه ی مقاومت و دفاع مقدس در طول سال از تعداد کمی برخوردار است، اظهار داشت: تعداد نمایش هایی که باب مقاومت اجرا می شود بسیار اندک است، و این امر برخاسته ازعدم سیاست گذاری افراد است.


این نمایشنامه نویس ایرانی با اشاره به سالن سرو (سالن نمایش های تئاتر دفاع مقدس)، گفت: تا قبل از سال 94 در ایران سالنِ تخصصی برای اجرای تئاتر های مقاومت وجود نداشت، که سالن سرو اولین سالن تخصصی این رشته است که بسیار دیر افتتاح شده است.


وی در خصوص نقش مهم سیاست و برنامه ریزی در پیشبرد اهداف تئاتر مقاومت خاطر نشان کرد: بدون شک پژوهش، تحقیق و برنامه ریزی در تمام کارها نقش بسیار مهمی را ایفا می کند؛ اگر امروزه می بینیم که اروپا به صورت مناسب به جنگ های خود می پردازد، ناشی از برنامه ریزی و تحقیقات کامل است.


شهرام احمدزاده با تاکید بر این که شهدای ایران اسلامی برای جامعه ی تئاتر بسیار عزیز و قابل احترام هستند، گفت: کسانی که از خاک کشور ما دفاع کرده اند، شایسته ی بهترین تقدیرها هستند.


وی در خصوص جشنواره تئاتر مقاومت تاکید داشت: اگر از همین امروز برای جشنواره تئاتر مقاومت برنامه ریزی کرده و تحقیقات مناسب به عمل آید، بدون شک در 10 سال آینده این رویداد مبدل به یک جشنواره بی نظیر خواهد شد.


در ادامه ی برنامه پرده آخر از شبکه رادیویی گفت و گو حسین مسافرآستانه در خصوص تولید تئاتر مقاومت در کشوراظهار داشت: بخش قابل توجهی از آثار تئاتر مقاومت متوجه افرادی است که با اشتیاق قلبی و درگیری احساسی با اصل موضوع مقاومت دست به قلم برده و به خلق آثار می پردازند.


وی با اشاره به این که تئاتر مقاومت با احساس نیاز و ضرورت هنرمندان این حوزه شکل گرفته است، گفت: بسیاری از هنرمندان دفاع مقدس بر اساس دلدادگی و دغدغه های شخصی خود به این رشته روی آورده اند.


دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در خصوص اولین جشنواره های تئاتر دفاع مقدس در ایران خاطر نشان کرد: اولین جشنواره تئاتر مقاومت با نام سنگر توسط خود هنرمندان شکل گرفته و در زمان جنگ با شکل و برنامه هایی بسیار ساده و با هدف مقایسه ی آثار برگزار شد.


وی با اشاره به نمایشنامه نویسی تئاتر مقاومت در کشور گفت: نمایشنامه نویسی تئاتر مقاومت هیچ گاه تحت هدایت و برنامه ریزی مدیریت جهت پیدا نکرده است.


حسین مسافرآستانه همچنین در این خصوص ادامه داد: به نظر من نمایشنامه نویسی قابلیت هدایت از بیرون را ندارد، اگر شما با تامین موارد مالی ماهرترین نمایشنامه نویس را هم به اختیار بگیرید، زمانی که درگیری و دغدغه شخصی برای نویسنده وجود نداشته باشد اثر خلق شده خوب و مناسب نخواهد بود.


فایل صوتی برنامه «پرده آخر» از وبگاه شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته