دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1402 - 12:18
سر کشتی با احدی معامله نمی‌کنم حتی دبیر

یاری: با باشگاه‌های پرطرفدار برای حضور در لیگ کشتی مذاکره کرده‌ایم

یاری: با باشگاه‌های پرطرفدار برای حضور در لیگ کشتی مذاکره کرده‌ایم
رئیس سازمان لیگ کشتی گفت: با باشگاه‌های پرطرفدار برای حضور در لیگ کشتی مذاکره کرده ایم.
کد خبر : 890220

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمید یاری رئیس سازمان لیگ کشتی درباره برگزاری جام باشگاه‌های جهان اظهار کرد: این رویداد ابداع فدراسیون در زمان رسول خادم بوده و آن زمان هم شرایط حضور و کیفیت تیم‌ها را می‌دانید. پارسال ما کمیت را کاستیم و به کیفیت افزودیم.

وی افزود: متاسفانه دیر اقدام کردیم و در تقویم اتحادیه جهانی نبودیم، اما باید ببینیم هدف‌مان چیست. جام باشگاه‌ها هم کیفی و فنی باید به کشتی ایران کمک کند، هم بحث مالی را ساپورت کند و باشگاه‌ها راغب به حضور در رویداد باشند. بر این هستیم که جای خوبی برای آن در تقویم اتحادیه پیدا کنیم، اما امسال، سال منتهی به المپیک ۲۰۲۴ پاریس است و الان هم تیم‌های ملی در زاگرب هستند. هنوز تکلیف برخی اوزان مشخص نیست و امسال باید با آقایان کاوه و رنگرز حرف بزنم تا به درد کشتی بخورد. جام باشگاه‌ها بدون کشتی‌گیران تراز اول، خروجی نخواهد داشت.

رئیس سازمان لیگ درباره اینکه چه تدبیری برای راغب کردن باشگاه‌های فوتبالی برای تیم داری در کشتی وجود دارد، تصریح کرد: خود دبیر با چند تن از مدیران باشگاه‌ها صحبت کرد که این اتفاق بیفتد. ما مسابقات نوجوانان را در سطح کشور با جایزه شرکت می‌کنیم. ۳-۴ باشگاه در شهر‌های کشتی خیز هستند که خودم دوست دارم بیایند. هزینه باشگاه‌داری با تیم‌داری متفاوت است و با باشگاه‌های پرطرفدار در لیگ برتر فوتبال که در استان‌های کشتی‌خیز هستند، برای حضور در لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی و لیگ‌های پایه کشتی مذاکراتی کرده‌ایم.

وی درباره اینکه آیا بهتر نیست تعداد تیم‌های لیگ کشتی افزایش پیدا کند، گفت: باید ببینیم آیا تیم‌ها ظرفیت این را دارند که تورنمنت طولانی‌تر بشود؟ ۲ تیم بیش‌تر توان برگزاری اردو‌های طولانی‌مدت را نداشتند در همین امسال. پی‌گیر هستیم سال بعد از شهریور در پروسه ۹۰ روزه این لیگ را مدیریت کنیم که لیگ دیگر خیلی کوتاه نباشد. البته امسال در ۷۵ روز لیگ را برگزار کردیم که مدت کوتاهی هم نیست.

رئیس سازمان لیگ کشتی درباره حواشی رخ داده در دیدار‌های پایانی لیگ توضیح داد: باید نقاط ضعف‌مان را پوشش بدهیم و برطرف کنیم. شاید خیلی جا‌ها فرنگی ما در برنامه‌ریزی از آزاد جلوتر باشد. در خوزستان ما تیم رسانه‌ای خوبی داشتیم و فینال لیگ فرنگی با کیفیت و پوشش خوبی برگزار شده. بازخورد خوبی گرفتیم و در تهران شاید ناهماهنگی‌هایی داشتیم. باید این نقیصه را در لیگ بعد برطرف کنیم و بحث اخلاقی کشتی هم دغدغه ماست. اصلاح آئین‌نامه باید مسائل اخلاقی را بازدارنده کند و قهرمانان کشتی حاشیه‌ای ایجاد نکنند یا درگیر حاشیه نشوند. چرا باید ملی پوشان قرارداد ببندند و کشتی نگیرند؟ باید همه‌چیز از ابتدا مشخص باشد.

وی افزود: شاید شرایط خوبی در دیده شدن نداشتیم، ولی کشتی دارد به جایگاه خودش می‌رسد. جایگاه لیگ کشتی دارد بهتر می‌شود. تغییراتی در کمیته انضباطی خواهیم داشت، ولی جوانی که بحث انضباطی‌اش شده را حمایت کردیم. شاید این جوان قدر و منزلت خودش را ندانست. آرای محرومیت را درنظر می‌گیریم.

یاری درباره بحث وزن کشی و وزن کم کردن در لیگ گفت: قطعاً قانون کاهش وزن را سال بعد برمی‌داریم، ولی تیم‌ها سلامت بچه‌ها را فدای نتیجه‌گیری نکنند. کسانی که امسال وزن کم کردند، نتیجه خوبی هم نگرفتند. باید این را در آئین‌نامه اصلاح کنیم و زمان وزن‌کشی را تغییر بدهیم. در حال تامین سامانه جامع مسابقات هستیم تا قرارداد‌ها ثبت شود و پنجره مشخصی برای لیگ داشته باشیم تا دیگر نگویند کنار تشک کسی قرارداد بسته.

رئیس سازمان لیگ درباره ارزیابی عملکرد هیئت‌ها گفت: عملکرد روسای هیئت‌ها در لیگ سنجیده می‌شود، البته بسیاری از روسا به لیگ خدمت و کمک کرده‌اند، اما آقای دبیر باید در این باره نظر بدهند. باید روسای هیئت‌ها و مربیان فعال باشند. در حال پی‌گیری هستیم تا برای سالن‌های برگزاری لیگ، شان مسابقات را حفظ کنیم

وی درباره بحث قرارداد‌های پایین کشتی گیران و اینکه نمی‌شود با جذب اسپانسر ارقام را افزایش داد، تصریح کرد: یک جا‌هایی آوردن اسپانسر‌ها و تیم‌ها بحث ماست، ولی باید بچه‌ها در لیگ فرنگی حاضر شوند. اگر قهرمانان ملی‌پوش بگویند این اعداد قابل‌قبول نیست، روز‌به‌روز کم‌تر می‌شود. علی‌اکبر یوسفی قهرمان جهان است، اما امسال بدون پول در لیک یک فرنگی کشتی گرفت. باید بچه‌های تراز اول به لیگ بیایند تا توجهات بیش‌تر شود. متاسفانه هنوز در برخی موضوعات در حال آزمون و خطا هستیم. برخی باشگاه‌ها سقف و کف قرارداد را پیشنهاد کردند. همین باشگاه‌ها هنوز قرارداد واقعی در سازمان لیگ ثبت نکرده‌اند و اگر کشتی‌گیری پول نگرفته، چیزی برای استناد نداریم. قرارداد‌های داخلی یک بحث دیگر است و باید در این باره مشورت حقوقی کنیم. می‌توانیم با شفافیت قراردادی، این پیگیری را کنیم، ولی کسی به ما مراجعه نکرده. شاید یک قرارداد ۱۰ میلیون تومان نوشته شده، ولی بشنویم یک میلیارد بوده.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی در لیگ گفت: باید شفاف باشیم؛ من کار اقتصادی می‌کنم و با مالیات درگیرم. در کشتی هنوز به بحث مالیات گرفتن از باشگاه و کشتی‌گیر نرسیدیم و باشگاه‌ها هنوز ماهیت باشگاهی ندارند. در فوتبال و رشته‌های دیگر این بحث را داریم، ولی در کشتی این‌چنین نیست. در کشتی ما تیم داریم با اسم یک برند که در بحث قرارداد این‌چنین نداریم. دانشگاه آزاد، یک باشگاه نظامی و ... قانون‌مدار رفتار می‌کنند، ولی تیم‌ها این قرارداد واقعی را ثبت نمی‌کنند. باید امضای دستی کنار برود و سامانه داشته باشیم. باید دسترسی‌های مراجع ذی‌صلاح مثل نظام‌وظیفه، ثبت احوال و ... را باز کنیم و SMS‌ای کنیم.

یاری درباره حواشی که درباره ارتباطات وی با بانک شهر پدید آمده، گفت: در فینال لیگ آزاد من تا شب قبل مسابقه سمت هوتن بودم، چطور یک‌دفعه شدم سمت بانک شهر؟ همیشه مستقل بودم و برای خوش‌آمد کسی حرف نمی‌زنم. در بحث کشتی‌گیران که بیایند، مخالفت کردم، ولی طبق بندی که وجود داشت، این اتفاق رخ داد. بانک شهر از گاف قراردادی استفاده کرد و آمد. خستگی به تنم ماند از فینال و پیامی از طرف هوتنی‌ها به تماشاچیان دادند و هو شدم. ۲۱ سال است شرکتی دارم، از سال ۱۳۹۰ مشتری بانک شهر هستم و حد اعتباری خوبی دارم، ولی آخرین ارتباط کاری‌ام هم ۱۴۰۰ بوده. اگر نتیجه عوض می‌شد، حرف دیگری می‌زدند. سکوت کردم و ۲ سال است فینال مهیج داریم. این نکته مثبت لیگ ماست. باید شرایط فینال و کلیت لیگ را طوری پیش می‌بردیم که حواشی پیش نیاید و درگیری فیزیکی نشود، ولی کار خوبش را هم ببینیم. قول می‌دهم تلاش کنیم حواشی کم‌تر شوند.

یاری درباره انتقاداتی که به او می‌شود تاکید کرد: کسی که بگوید من در کشتی نبوده‌ام، اصلا کشتی را نمی‌شناسد. در جنوب شهر مرا به اسم برادر بهروز یاری می‌شناسند، نه رئیس سازمان لیگ. من از ۴ سالگی در کشتی بوده‌ام، من داوری و جدول‌نویسی کرده‌ام. من برگه جدول جمع می‌کردم و رسالتم را الان انجام می‌دهم. 

وی درباره چالش‌های بوجود آمده تصریح کرد: کار را مفت در آورده‌ام با هزینه کم، مظلومیم و اشتباه کرده‌ام. شاید اعتراض برخی تیم‌ها به همین علت بوده. مخاطبان کشتی کم نیستند و ما تبلیغات محیطی ارزانی داریم. خیلی سخت است که بخواهیم ساختار را مدیریت کنیم. ناراحت این وضعیت بودم و بحث قرعه‌کشی برای ما یک گل‌به‌خودی شد. خودم سیدبندی کردم که عدالت را رعایت کنیم. من سر کشتی با احدی تعارف ندارم و معامله نمی‌کنم، حتی با علیرضا دبیر. به هیات کشتی خراسان اعتماد کردم که گفتند ۵، ۶ میلیارد پول آوردیم، اما وقتی تیم خراسان آمد، شیطنت بدی صورت گرفت.

رئیس سازمان لیگ درباره دسته بندی در لیگ کشتی گفت: امسال هدف‌مان این است که تیم‌های لیگ برتری تا آخر سال مشخص شوند. باید بستر را حاضر کنیم و وقت بگذاریم. چند تیم دیروز با ما صحبت کردند و وقت گذاشتیم و حرف زدیم. تکلیف باید روشن شود و لیگ برتری باشیم. لیگ یک ما پارسال برخی تیم‌ها داشتیم که از لیگ برتر بالاتر خرج کردند! این کد‌های اشتباه از داخل خانواده کشتی است. آسانسور و پله‌برقی تهران به همین جهت از لیگ رفتند. تشک از سالن‌شان جمع شد و دیگر رفتند. تکلیف هنوز روشن نیست و باید بین ۸ تا ۱۰ تیم لیگ را برگزار کنیم و بقیه تیم‌ها را به لیگ یک سوق بدهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست برای افزایش سطح کیفی لیگ کشتی، این مسابقات در چرخه انتخابی تیم‌های ملی گنجانده شوند، گفت: الان دغدغه اصلی کسب سهمیه‌های باقیمانده و موفقیت در المپیک است. امسال زمان داریم تا لیگ را به بیش از ۳ ماه برسانیم. از طریق آقای دبیر مکاتبه‌ای را با سرمربیان تیم‌های ملی داشتیم تا برنامه‌های ۲ ساله خود را بدهند، اما هنوز چیزی به دستمان نرسیده است تا بتوانیم با بیشترین هماهنگی در بازده زمانی مناسب شاهد برگزاری لیگ در بهترین حالت خود باشیم.

همچنین آرین زمانپور مسئول کمیته اجرایی لیگ کشتی، گفت: ان شاالله امسال تمامی تیم‌ها ملزم به بکارگیری مشاور رسانه‌ای در کنار خود خواهند شد. این کوچکترین حق رسانه هاست. علاوه بر لیگ برتر، در رده‌های سنی مختلف قطعا شاهد برگزاری لیگ پویایی خواهیم بود. امیدوارم لیگ به کشتی ایران کمک کند و در نهایت شاهد موفقیت کشتی ایران در المپیک باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته