دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خسروپناه: سند ملی اربعین ناظر به مسائل موجود نگاشته شود

خسروپناه: سند ملی اربعین ناظر به مسائل موجود نگاشته شود
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: سند ملی اربعین باید ناظر به مسائل موجود در موضوع اربعین نگاشته شود.
کد خبر : 890165

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ششمین جلسه شورای معین ستاد فرهنگی و اجتماعی درباره تدوین سند ملی اربعین، اظهارکرد: سند ملی اربعین باید ناظر به مسائل موجود در موضوع اربعین نگاشته شود و بتواند مشکلات و مسائل این حوزه را حل کند؛ یعنی این سند باید انضمامی باشد.

وی عنوان کرد: اینکه در کنار حکومت‌داری بحث حکمرانی هم مطرح‌شده به این علت بوده است که حکومت‌داری انضمامی‌تر شود. نکته دوم اینکه اصول حاکم در تدوین سند اربعین آماده است تا جهت طرح در صحن شورا ارائه و تصویب شود و سپس بر اساس آن فرآیند تدوین سند طی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به تجربه دبیرخانه در تدوین اسناد ملی، ادامه داد: بر اساس الگوی تدوین اسناد ملی حوزه فرهنگ و طبق تجربه‌ای که در تدوین اسناد داریم، دستگاهی که در حوزه موضوعی هر سند دارای مأموریت بوده و فعال‌تر است به‌عنوان دستگاه مسئول شناخته می‌شود و سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های ذی‌نفع به‌عنوان دستگاه همکار می‌توانند، تدوین و تصویب اسناد را زودتر به ثمر برسانند؛ لذا باید مرتبط‌ترین و فعال‌ترین دستگاه برای تدوین هر سند معین شود.

الگوسازی اربعین در تثبیت نقش قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان دبیر میز اربعین شورای عالی انقلاب فرهنگی هم با قدردانی از ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی و به‌ویژه دبیرخانه به موضوع اربعین و تدوین سند ملی اربعین ادامه داد: موضوع اربعین یکی از مسائلی که می‌تواند در تثبیت و استقرار نقش قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی الگوسازی کند و اربعین یکی از بهترین پایگاه‌هایی است که می‌تواند در ارجاع جریان‌های فرهنگی کشور به این قرارگاه مؤثر واقع شود. چراکه وقتی گره‌گشایی در این عرصه انجام بگیرد، راه برای اینکه این قرارگاه بتواند موقعیت خود را برای راهگشایی در زمینه‌های دیگر فرهنگی ایجاد کند، نیز فراهم خواهد شد.

وی بیان کرد: در موضوع تدوین سند ملی اربعین و ضرورت آن یکی از مهم‌ترین مسائل، توجه به مردمی بودن و حفظ آن و همچنین حضور پررنگ جوانان در مدیریت کردن این جریان فرهنگی است. موضوع اربعین و جریان علاقه‌مند به امام حسین علیه‌السلام می‌تواند محور وحدت همه جریان‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد و تحقق آن از طریق یک جریان دوسویه بین مردم و دولت یا دستگاه‌های فرهنگی میسر است.

پناهیان گفت: این بدین معنی است که تمامی نهاد‌های دولتی در موضوع اربعین دخالت دارند و نمی‌توان مدیریت آن را به یک بخش دولتی واگذار کرد چراکه در این‌صورت مشارکت فعال و همه‌جانبه افراد، یا سایر نهاد‌ها کمرنگ خواهد شد.

دبیر میز اربعین شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: موضوع دیگری که در بحث اربعین مطرح است تأثیر آن در ایجاد تمدن نوین اسلامی است. آیا به‌جز اربعین حرکت دیگری وجود دارد که به این میزان مردمی باشد؟ آیا موضوع دیگری داریم که به‌وسیله آن ایجاد انگیزه کنیم؟ آیا تجربه‌ای که در مردمی سازی اربعین و حکمرانی مردمی اربعین می‌توان تجربه کرد در جای دیگری قابل مشاهده است؟ قطعاً پاسخ منفی است. تجربه حکمرانی مردمی حقیقی را که بسیاری از امور بروکراسی در آن وجود نداشته باشد، به‌جز الگوی حکمرانی مردمی اربعین در هیچ کجای دیگر نمی‌توانیم تجربه کنیم.

وی با اشاره به اهمیت اعتلای محتوایی اربعین عنوان کرد: اربعین صرفاً آن حرکت در ایام اربعین نیست و می‌توان محتوا‌های بسیاری در آن گنجاند. بهره‌وری و بهره‌برداری حداکثری از اربعین نیز موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه باشد و به نحوی باید اربعین را در دسترس اقشار مختلف جامعه قرار دهیم؛ لذا ضرورت دارد سندی تدوین شود که ابعاد مختلف این موضوع را هدایت و تنظیم کند. در میز تخصصی اربعین تلاش می‌شود با استفاده از پژوهش‌های بسیاری که در سال‌های گذشته انجام شده است و با استفاده از ظرفیت تجربه میدانی و نظرات کارشناسان و افراد با تجربه سندی جامعی آماده شود.

تعداد زیادی عناصر فعال در میدان اربعین داریم

حاج حسین یکتا، نماینده رئیس‌جمهور در ستاد اربعین نیز با اشاره به محوریت موضوع مردمی‌سازی حرکت اربعین بیان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی عناصر فعال در میدان اربعین داریم، که باید سامان‌دهی شوند؛ لذا به مدل همکاری و مشارکت پیچیده و پیشرفته مردمی، گام دومی نیاز داریم. اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند بنده به حکمرانی حلقه‌های میانی فکر می‌کنم و ما در تلاشیم در موضوع اربعین یک نمونه آن را تجربه کنیم.

وی اظهار کرد: میز تخصصی اربعین در حال طراحی یک مجموعه حکمرانی مردمی حلقه‌های میانی و پاسخگوست که از دل مردم و همراه مردم است و البته در کلان توسط دستگاه‌های فرهنگی نظارت و هدایت می‌شود. به‌عنوان مثال ما می‌توانیم از خادمان افتخاری اربعین برای حل مسائل نظم دهی اربعین تحت نظارت نیرو‌های نظامی و انتظامی بهره‌مند شویم.

رویکرد تمدنی در تدوین سند ملی اربعین مدنظر است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلیزاده، همکار پژوهشی میز اربعین هم عنوان کرد: در بحث تدوین سند ملی اربعین رویکرد تمدنی مقام معظم رهبری که تعبیر «میعادگاه احرار عالم» بوده، مدنظر است، در گام دوم به علت وجود نگاه‌ها، آرا و نظرات متفاوت نسبت به اربعین؛ با مبنا قرار دادن بیانات مقام معظم رهبری در حوزه اربعین، نظرات کارشناسان و متخصصان دارای اثر علمی و پژوهشی در زمینه اربعین دریافت شده و با بهره‌گیری از نظرات فعالان میدانی حرکت اربعین این سند در حال تدوین است.

میز تخصصی اربعین ظرفیت بالایی در جمع‌آوری کنشگران عرصه اربعین دارد

محمود حاجیلویی دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی نیز با اشاره استقرار میز تخصصی اربعین در ستاد فرهنگی و اجتماعی اظهار کرد: میز تخصصی اربعین ظرفیت بسیار بالایی در جمع‌آوری تمامی کنشگران عرصه اربعین را داراست. در این میز چهار اتفاق در حال انجام است که اولین نکته وجود یک نگاه عالی در این میز است که با راهبری حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان و دقت نظر‌ها و نکات وی در امتداد بخشی نظرات مقام معظم رهبری بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: نکته دوم، توجه به میدان و بهره‌گیری از تجربه‌های موفق جمهوری اسلامی در مدیریت فرهنگی است که رهبر معظم انقلاب تحت عنوان فناوری نرم آن را مطرح کردند و یکی از این تجربه‌های موفق بحث راهیان نور بوده است و تجربه آن با بهره‌گیری از نظرات حاج حسین یکتا و سایر همکاران ایشان در این میز تمهید شده است.

بهره‌گیری از فعالان مردمی در تدوین سند اربعین

حاجیلویی ادامه داد: نکته سوم بهره‌گیری از نظرات فعالین مردمی است که در حرکت اربعین حضور فعال و جدی دارند و ستادی که در این حوزه شکل گرفته است، نیز در این میز تخصصی حضور و مشارکت فعال دارند و نکته پایانی نگاه فنی در تدوین اسناد ملی است که کارشناسان ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقال تجربیات در این حوزه، در نهایی شدن این سند همکاری دارند.

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما امیدواریم که بهره‌گیری از همه این ظرفیت‌ها در این میز تخصصی، اربعین سال آینده شاهد یک تحول ویژه در مدیریت و راهبری حرکت مردمی اربعین باشیم.

در ادامه این جلسه تعیین دستگاه مسئول و دستگاه‌های همکار در تدوین دو سند ملی «توسعه صنعت بازی‌های رایانه‌ای» و «برنامه جامع اوقات فراغت» در دستور کار اعضا قرار گرفت.

پس از بررسی اعضای جلسه و بر اساس نظرات مطروحه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان مسئول تدوین سند «توسعه صنعت بازی‌های رایانه‌ای» و شورای عالی نوجوانان و جوانان مسئول تدوین «برنامه جامع اوقات فراغت» معین شدند که جهت تصویب نهایی در ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی ارائه می‌شود.

در ادامه ماده واحده پیشنهادی ساماندهی و نظارت بر فعالیت اتاق‌های فرار به‌عنوان دستور دوم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در پایان مصوب شد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ورزش و جوانان، دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی، یک نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و یک نفر فعال مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، ماده واحده مذکور را مورد بررسی و دقت نظر بیشتری قرار دهند و جهت تصویب نهایی در ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی ارائه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته