دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست مهندسین دانش شهرداری تهران مطرح شد؛

ایجاد فرهنگ انتقال تجربیات دانشی از الزامات مدیریت شهری است

ایجاد فرهنگ انتقال تجربیات دانشی از الزامات مدیریت شهری است
نشست مهندسین دانش شهرداری تهران با حضور محمد منان رئیسی؛ رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، گشتاسب مظفری؛ معاونت مطالعات مدیریت، اقتصاد و امور اجتماعی، نرگس رامک؛ مدیر گروه مطالعات مستندسازی تجارب و پروژه‌های شهری و جمعی از مهندسین دانش شهرداری تهران در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد.
کد خبر : 889828

به گزارش گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا،  نشست مهندسین دانش شهرداری تهران با حضور محمد منان رئیسی؛ رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، گشتاسب مظفری؛ معاونت مطالعات مدیریت، اقتصاد و امور اجتماعی، نرگس رامک؛ مدیر گروه مطالعات مستندسازی تجارب و پروژه‌های شهری و جمعی از مهندسین دانش شهرداری تهران در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد.

در این نشست محمد منان رئیسی؛ رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ضمن تاکید بر اهمیت مدیریت دانش گفت: استخراج و مستندسازی تجربیات مدیران شهرداری تهران روشنگر راه مدیران جوان در آینده خواهد بود.

ایجاد فرهنگ انتقال تجربیات دانشی از الزامات مدیریت شهری است

رئیسی ادامه داد: تجارب مدیران ادوار مختلف  یکی از سرمایه‌های مدیریت شهری محسوب می‌شود که ایجاد فرهنگ ثبت و انتقال این تجارب یکی از مهمترین ماموریت‌های مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به شمار می‌آید.

وی ترویج نگاه دانش محور را از الزامات اساسی مدیریت شهری عنوان کرد و افزود: رویکرد مدیریت کلان در شهرداری تهران باید به سمت دانش بنیان کردن فعالیت‌ها پیش برود و مجموعه مدیریت شهری می‌بایست در انتقال تجارب و دانش گذشتگان  به مدیران آینده اهتمام بیشتری داشته باشد.

در ادامه گشتاسب مظفری ضمن تشریح رویکرد مدیریت دانش در شهرداری تهران گفت: امروزه در جهان، روند توسعه فعالیت‌های مختلف در عرصه مدیریت شهری، با رویکرد دانش محور همراه است و مدل حکمروایی و اداره جوامع و شهرها، به سمت دانش بنیان شدن، حرکت می‌کند.

ایجاد فرهنگ انتقال تجربیات دانشی از الزامات مدیریت شهری است

مظفری افزود: جوامع موفق جوامعی هستند که مدل‌های مدیریتی آن‌ها بر مبنای مدیریت دانش بنا نهاده شده است و هرچه جوامع بشری به سمت توسعه یافتگی پیش می‌روند، اتکای آن‌ها به دانش محوری و مدیریت دانش بیشتر است.

وی ضمن اشاره به جایگاه مدیریت دانش در جوامع توسعه یافته افزود: مفاهیم مدیریت دانش از اواخر دهه ۶۰ میلادی در سازمان‌ها و جوامع مطرح شد و امروزه به یکی از ابزار‌های حکمرانی در سطوح سازمانی و اجتماعی مبدل شده است و در شهرداری تهران نیز مدل‌های تصمیم گیری و تصمیم سازی متاثر از مفاهیم و مباحث مدیریت دانش می‌باشد.

معاون مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ادامه داد: دانش یا از طریق آموزش رسمی و دانشگاهی و یا از طریق یادگیری اجتماعی و تجربه حاصل می‌شود و ثبت و انتشار دانش تجربی، متاثر از یادگیری اجتماعی، یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های واحد مدیریت در شهرداری تهران است.

در ادامه نرگس رامک مدیر گروه مطالعات مستندسازی تجارب و پروژه‌های شهری مرکز گفت:مدیریت دانش پدیده‌ای است که فرهنگ اشتراک دانش را آغاز می‌کند و انتقال دانش ماموریتی است که همچنان ادامه دارد و هیچ گاه به پایان نخواهد رسید.

ایجاد فرهنگ انتقال تجربیات دانشی از الزامات مدیریت شهری است

وی تشریح کرد: در دو سال گذشته سعی بر این بوده که تجارب مدیران شهرداری در دوره‌های مختلف مستند سازی شود و هدف از این اقدام را پیشگیری از تکرار اشتباهات و صرفه جویی در زمان و هزینه برای مدیریت شهری دانست و گفت: تجربیات ثبت شده از مدیران در مجموعه کتاب‌هایی چاپ  و در دسترس مدیران قرار گرفته است.

در ادامه این نشست هر یک از مهندسان دانش شهرداری تهران ضمن بیان دیدگاه‌های خود در خصوص اهمیت و جایگاه مدیریت دانش، به ارائه راهکار‌هایی در جهت بهبود و تسهیل فرآیند مدیریت دانش پرداختند.

در پایان این نشست با اهدای لوح از مهندسین دانش قدردانی به عمل آمد و تاکید شد برای رفع مشکلات و ایجاد فرهنگ سازمانی قوی، ارتباط و تعامل نزدیک و برگزاری نشست‌های دوره‌ای با مهندسان و خبرگان دانش تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب