دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در کنفرانس ملی «تحول دیجیتال؛ بانک و بیمه» مطرح شد؛

تحول دیجیتال بدون اعتماد دیجیتال امکان پذیر نیست

تحول دیجیتال بدون اعتماد دیجیتال امکان پذیر نیست
دومین کنفرانس ملی «تحول دیجیتال؛ بانک و بیمه» با رویکرد هوش مصنوعی در راستای شناسایی نیاز‌ها و ظرفیت‌های کشور برای حرکت به سمت دیجیتالی‌سازی خدمات مالی در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.
کد خبر : 889802

به گزارش گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین کنفرانس ملی «تحول دیجیتال؛ بانک و بیمه» با رویکرد هوش مصنوعی اول هفته در راستای شناسایی نیاز‌ها و ظرفیت‌های کشور برای حرکت به سمت دیجیتالی‌سازی خدمات مالی در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد. در بخش اول این کنفرانس سید محمدرضا میرتاج الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی، سید علی روحانی، سرپرست معاونت سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی، امیر لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بابک نگاهداری‌، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی وعلی استاد هاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی به ایراد سخن پرداختند.

نیمه دوم برنامه اما شامل سه پنل تخصصی پژوهشی با حضور متخصصان این حوزه بود، که در ادامه بخشی از مهم‌ترین نکات مطرح شده در آن ارائه می‌شود.

حکمرانی دیجیتال در نظام بانک و بیمه 

در اولین پنل تخصصی این کنفرانس که با عنوان حکمرانی دیجیتال در نظام بانک و بیمه برگزار شد، روح‌الله ابوجعفری، مشاور وزیر اقتصاد در امور دانش بنیان درباره حکمرانی دیجیتال در حوزه دانش بنیان گفت: ۱۰‌هزار شرکت دانش بنیان داریم که ۷۰‌درصد نوپا هستند و باید به بزرگ شدن این شرکت‌ها کمک کنیم. رویکرد حمایتی در بدو تولد این شرکت‌ها مهم است، اما در تداوم رشد، اشکال ایجاد می‌کند. رویکرد فعال تنظیم گر در توسعه شرکت‌های دانش بنیان باید داشته باشیم. کسب و کار‌ها به وجود می‌آیند، اما با درد و خونریزی رشد می‌کنند.

ابوجعفری ادامه داد: چالش جدی ما این است که شرکت‌ها در ارائه سرویس باید توانمند شوند و بانک‌ها و بیمه‌ها نیز باید از این ظرفیت استفاده کنند.  

در ادامه حسن کیایی مدیرکل بانک و بیمه وزارت اقتصاد در خصوص تلاش دولت سیزدهم برای دیجیتالی کردن سازوکار‌های مالی بیان کرد: حضور کارگروه تحول دیجیتال در شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد از سه سال قبل اتفاق افتاده است. همه بانک‌ها و بیمه‌های ذیل وزارت اقتصاد نقشه راه تحول دیجیتال دارند. سعی داریم در برنامه زمان‌بندی خدمات پایه بانکی را به صورت دیجیتال ارائه دهیم.  

وی اضافه کرد: اگر فین تک‌ها شکل می‌گیرند، بانک‌ها از خدماتشان بهره‌مند شوند و فین تک‌ها با همراهی بانک‌ها به حیات خود ادامه دهند.  

علی بنیادی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی نیز در خصوص لزوم مشخص شدن نگرش نهاد‌های سیاستگذار اظهار کرد: در یک رویکرد آینده‌پژوهانه، حکمرانی دیجیتال را در‌می یابیم. باید در تصمیم‌گیری نگاه دیجیتالی شدن جاری شود و ارکان این چارچوب توجه به استراتژی‌ها و زیربناست. وقتی به سمت تحول دیجیتال برویم، بحث تکنیکال و فناوری‌ها و متادیتا بروز پیدا می‌کند.

او درخصوص اهمیت داده‌ها در صنعت بیمه گفت: در توسعه دیجیتال با سه حوزه زیرساخت، افراد و سازمان‌ها طرف هستیم. فرد باید تحول دیجیتال را بپذیرد، اما این فرد مباحث زیرساخت را توسعه می‌دهد، اما زمانی این تغییر پایدار است که به سازمان برسد. در صنعت بیمه باید با توسعه فناوری که محدود به آی‌تی نیست، تجربه مشتری خوبی ایجاد کنیم و تصمیمات ما مبتنی بر داده باشد.

تحول دیجیتال بدون اعتماد دیجیتال امکان پذیر نیست

 ناامن‌ترین شبکه دنیا، اینترنت است

در دومین پنل تخصصی این کنفرانس که با عنوان تبیین راهکار‌های چابک سازی نظام بانک و بیمه در مواجهه با تحول دیجیتال برگزار شد، شاهین نوروزی، عضو هیات‌مدیره انجمن افتا در خصوص تغییر نگاه به امنیت دیجیتال در ایران گفت: در حوزه امنیت دیجیتال تغییر نگاه اتفاق نیفتاده و یک دهه از دنیا عقب هستیم. در حوزه امنیت هزاران مقاله و محصول داریم و در سازمان‌های زیادی از محصولات داخلی و خارجی استفاده می‌شود، اما باز در بخش خصوصی و دولتی اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از جا‌ها خدماتی ارائه می‌کنیم که امنیت شبکه ندارد. حوزه امنیت یک هدف کلی دارد و آن اعتماد است و مخاطب باید به یک سامانه اعتماد کند. تحول دیجیتال بدون اعتماد دیجیتال امکان پذیر نیست و هر سیستمی که بالا می‌آید باید به فکر امنیت آن باشیم. ممکن است یک سیستم امن باشد، ولی قابل اعتماد نباشد و بالعکس.

نوروزی اظهار کرد: ناامن‌ترین شبکه دنیا، اینترنت است، اما ما روی آن سرویس‌های مختلف ارائه می‌کنیم و آن را امن و قابل اعتماد کردیم. حکمرانی بدون اعتماد امکان پذیر نیست و این دو به‌هم گره خورده‌اند. با توجه به اعتماد دیجیتال، حکمرانان جدید مثل شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده است. اگر حرف از حکمرانی دیجیتال می‌زنیم و نتوانیم اعتماد دیجیتال ایجاد کنیم، بدون شک حکمرانی دیجیتال به دست نیاورده و حکمرانی فعلی را نیز از دست می‌دهیم.

در ادامه رضا سمیع زاده، استاد دانشگاه الزهرا، مدیرعامل هلدینگ فاخر و عضو کمیته علمی کنفرانس بیان کرد: در تحول دیجیتال و عصر دیجیتال، سیستم فشاری به سیستم کششی تبدیل می‌شود. اتفاقی که در تحول دیجیتال می‌افتد این است که افراد از همه پلتفرم‌ها استفاده کنند. مفهوم تحول دیجیتال بین‌پلتفرمی است و در این میان ما درباره قرارداد‌های هوشمند کاری نکردیم.

سپس هادی سپانلو معاون برنامه ریزی و تحول بانک ملت اظهار کرد: باید تعریف تحول دیجیتال را روشن کنیم و به فکر چابک‌سازی باشیم. در جامعه، قوانین مانع داشتیم و رفع این قوانین از جمله اقدامات چابک سازی است. ما کسب و کار هستیم و باید سرویس خوب بدهیم. او افزود: تحول دیجیتال یعنی بدانیم از کدام عنصر چه وقتی استفاده کنیم. فین تک‌ها موتور محرک خوبی برای بانک‌ها هستند و قوانین، خلاقیت این بخش را خیلی شکوفا نمی‌کند.

در ادامه محمدمهدی تقی پور مدیرعامل به پرداخت بانک ملت گفت: چابک‌سازی بانک، بیمه و بورس در مواجهه با تحول دیجیتال را باید ارزیابی کنیم. در این نگاه حرکت باید از پایین سازمان‌ها اتفاق بیفتد. بحث هوش مصنوعی در چابک سازی فرآیند دیجیتال کمک می‌کند.

همچنین عباس راد معاون مدیرعامل بیمه البرز بیان کرد: صنعت بیمه ارزش چند میلیارد دلاری در دنیا دارد و در توسعه اقتصادی کشور‌ها موثر است. این صنعت از رویکرد وظیفه‌محوری، فرآیند‌محور شده است. برای بهبود فرآیند‌ها چالش‌هایی را با مشتریان داریم و آن‌ها دوست دارند خسارت بیمه را به صورت حداکثری دریافت کنند. وی با اشاره به فرآیند‌های سازمانی یادآور شد: باید مدل فرآیند را کشف و نظارت و کنترل داشته باشیم.

راهبرد‌های آینده نگرانه نظام بانک و بیمه در مواجهه با تحول دیجیتال

در سومین پنل تخصصی این کنفرانس که با عنوان تعیین راهبرد‌های آینده نگرانه نظام بانک و بیمه در مواجهه با تحول دیجیتال برگزار شد، محمد جلال مشاور اقتصاد هوشمند وزیر اقتصاد عنوان کرد: طرحی در وزارت اقتصاد در حال برنامه ریزی است و سال گذشته فاز آزمایشی آن رونمایی شد. به صورت مساله توثیق الکترونیکی رسیدیم و به زودی این قانون ابلاغ می‌شود. زیرساختی تعبیه شده تا در سه سطح نهایی توثیق الکترونیکی فراهم شود. در این نگاه دارایی‌های خرد را می‌توانید توثیق کنید و عملیات توثیق نیز بدون درنگ خواهد بود.

وی افزود: در سطح نهادی این راهکار، سهام و اوراق بهادار را داریم و بیش از ۴۰ میلیون کد سجام، امکان توثیق پیدا کردند. دارایی بعدی بیمه‌های عمر بود که امکان توثیق دارد. سپرده ریالی و سیم‌کارت، سپرده کالایی و نظایر این دارایی‌ها در دستور کار وزارتخانه است که عملیات توثیق در آن انجام شود. در این معماری نهاد‌های میزبان دارایی مردم را خواهیم داشت.

مشاور وزیر اقتصاد بیان کرد: سطح دوم سوئیچ سامانه توثیق هوشمند است که با نهاد‌های امین دارایی ارتباط برقرار می‌شود و بازوی اجرایی توثیق هوشمند می‌شوند. در حال برنامه ریزی برای نهاد‌های امین دیگر هستیم. در این زیرساخت بنا داریم نوآوری نهادی جدید را پایه ریزی کنیم. دنیای توثیق الکترونیکی گسترده است و این زیرساخت باعث کاهش هزینه‌ها و تامین مالی بدون نقدینگی می‌شود.  

در ادامه حمیدرضا نورعلی زاده، عضو هیات‌مدیره بیمه سامان نیز درباره ترفند‌ها و وقایع، کنترل گری به عنوان جایگزین نیروی انسانی، توانمندسازی انسان ها، تولید کسب و کار‌های جدید و بهبود رفاه در صنعت بیمه توضیحاتی ارائه کرد. سپس روحانی، رئیس کانون هماهنگی افتا عنوان کرد: گاهی الکترونیکی و دیجیتالی شدن و تحول دیجیتال را مترادف هم می‌بینیم. هوش مصنوعی نیز تعاریف مختلفی دارد و همه به دنبال الصاق نام هوش مصنوعی به کسب و کارشان هستند.

وی افزود: رایج‌ترین موارد هوش مصنوعی مدیریت ارتباط با مشتری و دستیاری پرسنلی است، اما یکی از موارد موضوع امنیت سایبری است. ویژگی هوش مصنوعی این است که اگر داده‌های زیادی داشته باشیم الگو‌های خرابکارانه را از طریق سیستم می‌توان شناسایی کرد.   همچنین سهیل یحیی زاده، رئیس کمیته فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس اظهار کرد: فراکسیون راهبردی از فعال‌ترین فراکسیون‌ها در هوش مصنوعی و مباحث این چنینی بوده است. در دو سال اخیر در بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در حوزه تحول دیجیتال رد پای خود را گذاشتیم.

او با اشاره به بحث شهر‌های خردمند توضیح داد: مدیران ما با صنعت دیجیتال احساس آشنایی دارند و صنعت بانک و بیمه در این بخش پیشرو بوده است. یحیی زاده گفت: باید بخش خصوصی را پای کار بیاوریم. همچنین شورای راهبردی هوش مصنوعی توسط رئیس جمهور راه‌اندازی شده و نیازمند آن هستیم نظرات را به دور از جزیره‌ای شدن و کلان برای افراد تصمیم‌گیرنده و قانون‌گذاران اعلام کنیم.

آزاد لطیفی نژاد عضو هیات‌مدیره ساویز عنوان کرد: هوش مصنوعی و هرچه استفاده می‌کنیم ابزار کسب درآمد و ارائه خدمات است. او با اشاره به انواع برنامه وفاداری توضیح داد: با ابزار‌هایی که داریم می‌توانیم ارتباط دو‌سویه با مخاطب را افزایش و مشتری را مشارکت بدهیم. بسیاری از طرح‌ها با دید کسب و کار طراحی می‌شود، اما باید نیاز مشتری پاسخ داده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته