دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 دی 1402 - 08:28

هوش مصنوعی به کمک مرکز محاسباتی آمد

هوش مصنوعی به کمک مرکز محاسباتی آمد
مجری طرح مرکز کلاستر محاسباتی با محور کلان داده‌ها و هوش مصنوعی با اعلام گشایش مرکز کلاستر محاسباتی با محور «هوش مصنوعی و کلان داده» در واحد یزد گفت: هوش مصنوعی به کمک مرکز محاسباتی آمد.
کد خبر : 889692

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در راستای بهره‌وری بهینه از تجهیزات دانشگاه و ایجاد بستر مناسب محاسباتی برای استادان و دانشجویان برای انجام محاسبات سنگین با حجم بالا، مرکز کلاستر محاسباتی با محور «هوش مصنوعی و کلان داده» با حضور محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، معاونین، مسئولان و استادان دانشگاه افتتاح شد.

مجری طرح مرکز کلاستر محاسباتی با محور کلان داده‌ها و هوش مصنوعی در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری بیان کرد: حل مسائل علمی و کاربردی به توان پردازشی بالایی نیاز دارد که با روش‌های سنتی، غیرممکن یا زمان‌بر است؛ ازهمین‌رو، ظهور پردازش‌های فوق سریع که به آن HPC یا (High Performance Computing) محاسبات با عملکرد بالا می‌گویند در دنیای مدرن نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند.

ابوالفضل گندمی، یک کلاستر HPC را مجموعه‌ای از کامپیوترهای به هم پیوسته که به‌عنوان یک سیستم واحد به‌صورت موازی کار کرده و وظایف محاسباتی در مقیاس بزرگ انجام می‌دهند دانست و متذکر شد: این پردازش‌ها راهی برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی کلان داده‌ها، همراه با الگوریتم‌ها و ابزارهای مختلف هوش مصنوعی است که بینش در کسب‌وکارها، رفتارها و تصمیم‌گیری بهتر در سازمان‌ها را به دنبال دارد.

وی تأکید کرد: تقریباً در تمامی زمینه‌ها مانند سیستم‌های مرتبط با صنعت بیمه و بانک، خدمات فنی و مهندسی، هنر و علوم انسانی موجب پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌های مرتبط با سیستم‌های فناوری اطلاعات شده است.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: با توجه به اهمیت موضوع، دانشگاه آزاد اسلامی یزد، مرکز محاسباتی با محور کلان داده‌ها و هوش مصنوعی راه‌اندازی کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد هم در حاشیه این مراسم به خبرنگار آنا گفت: نگاه باید استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود دانشگاه باشد و بسیاری از ظرفیت‌ها در این دانشگاه بدون استفاده مانده است.

دهقانی اشکذری، خواستار استفاده از تجربه آزمایشگاه بتن شد و بیان کرد: دکتر زهره بهشتی‌پور با در نظر گرفتن امکانات واحدهای استان توانست استاندارد ISO17025 برای این آزمایشگاه کسب کند.

وی، موضوع کلان داده‌ها را مهم دانست و ادامه داد: برای تصمیم‌گیری درست نیاز به اطلاعات دقیق داریم و مهم دانشی است که از بطن داده‌ها استخراج می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد ابراز امیدواری کرد که این حرکت تقویت شده و با استفاده از روش فازبندی شاهد تکمیل بخش‌های دیگر این مجموعه باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته