دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سرگروه عاشیق‌های مشکین‌شهر در گفت‌وگو با آنا:

موسیقی عاشیقلار مملو از نصیحت‌نامه است

موسیقی عاشیقلار مملو از نصیحت‌نامه است
ایرج خداوردی سرگروه عاشیق‌های مشکین‌شهر گفت: موسیقی عاشیقلار مملو از نصیحت‌نامه و یاد خدا و پیغمبران بوده و برای همه ما مقدس است.
کد خبر : 889647

ایرج خداوردی سرگروه عاشیق‌های مشکین شهر در حاشیه برپایی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی و اجرای گروه خودشان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا عنوان کرد: اساتید زیاد مشکین شهری در این عرصه دارد. اساتیدی، چون مهدی برومند، خلیل احمدی، محمد بختیاری، حسن قنبری و شاعران و نوازندگانی، چون پرویز عابدی که معروف هستند.

وی رمز اهمیت موسیقی عاشیق‌ها را نصیحت‌ نامه به شمار آورد و گفت: این موسیقی سرشار از نصیحت‌ به جوان‌هاست که از پدر‌ها و پدربزرگ‌ها به جوانان رسیده است.

خداوردی با اشاره به اینکه در شهر خودشان به علاقه‌مندان در آموزشگاه موسیقی تدریس می‌کند و آموزش می‌دهد، افزود: جوان‌ها این روز‌ها خیلی از این دست موسیقی استقبال می‌کنند، حتی در تهران هم ساز قپوز که ساز تخصصی ما است تدریس می‌شود استاد صدوق شهبازی زحمت عاشیق‌ها را در اینجا می‌کشد.

موسیقی عاشیقلار مملو از نصحیت نامه است/یاد خدا و پیغمبران قلب این موسیقی است

این هنرمند درباره اجرایشان در جشنواره موسیقی نواحی گفت: گروه ما سرودی درباره وطن عزیزمان ایران و سپس یک آهنگ شاد برای عشایر اجرا کردند. این موسیقی نصیحت‌‌نامه، ستوده نامه، استادنامه، جنگاورنامه و همینطور موسیقی اصیل و شاید خطه خودمان را دربر دارد.

وی در ادامه افزود: خوشحالم که همه موسیقی ایران عزیزمان را در این جشنواره می‌شنویم.

خداوردی درباره ساز قپوز گفت: این ساز، ساز اصیلی ما است که زمانی هر مراسمی باشد با یاد و نام خداوند، امامان و پیغمبران زده می‌شود در واقع معنوی و مقدس است که تلاش می‌کنیم حفظش کنیم حتی برای نواختن آن نوازنده‌ها پیش از وضو گرفتن به نواختن نمی‌پردازند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته