دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 دی 1402 - 10:14
یادداشت؛

منازعه هیبریدی در تل‌آویو

منازعه هیبریدی در تل‌آویو
 رژیم صهیونیستی قصد داشت «جنگ ترکیبی» خود را به منطقه غرب آسیا و جهان اسلام تحمیل کند؛ اما اکنون با منازعه‌ای هیبریدی در معادلات داخلی و منطقه‌ای خود مواجه شده است.
کد خبر : 889510

 گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، حنیف غفاری؛ درست در بحبوحه جنگ غزه و درحالی‌که رژیم اشغالگر قدس به اهداف اعلامی خود در این آوردگاه دست پیدا نکرده، شاهد ضربه سنگین دیوان عالی اسرائیل بر اصلاحات پیشنهادی نتانیاهو هستیم.

  سران حزب لیکود و دیگر احزاب ائتلافی تشکیل‌دهنده کابینه نتانیاهو معتقدند این اقدام، نوعی کودتای داخلی آشکار علیه نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس و پیش‌درآمدی برای برکناری اجباری وی از قدرت محسوب می‌شود؛ البته این تحلیل چندان بیراه به نظر نمی‌رسد: نتانیاهو پس از شکست در جنگ غزه اساساً جایی در رأس معادلات اجرایی تل‌آویو ندارد و پایان جنگ مترادف با پایان وی خواهد بود.

رویه  اخیر دیوان عالی رژیم اشغالگر قدس، اگر در شرایط قبل از جنگ صورت می‌گرفت، منتج به واکنش شدیدتر نتانیاهو و هوادارانش در اراضی اشغالی می‌شد اما اکنون رمقی برای نخست‌وزیر جلاد و کودکش‌کش صهیونیستی در مواجهه با تصمیم عالی‌ترین مرجع قضائی در تل‌آویو باقی نمانده‌است.

در چنین شرایطی شاهد شکل‌گیری نوعی منازعه ترکیبی در اراضی اشغالی هستیم که بخشی از آن معطوف به شکست در جنگ غزه و بخش دیگر آن، مربوط به بحران‌های داخلی میان صهیونیست‌هاست.

هر دو بحران، تأثیر به سزایی بر روی یکدیگر داشته و تجمیع آن‌ها نیز منتج به تسریع حرکت رژیم اشغالگر قدس به‌سوی سقوط و تباهی خواهد شد.

نتانیاهو معتقد است برخی اعضای موساد، در رأی صادره دیوان عالی رژیم صهیونیستی علیه اصلاحات نتانیاهو و موکول کردن آن به تشکیل دوباره کنست( پارلمان رژیم صهیونیستی) نقش به سزایی ایفا کرده‌اند.

 مخرج مشترک وقایع داخلی و منطقه‌ای جاری در اراضی اشغالی، شکست رژیم اشغالگر قدس است.

بدون شک در چنین معادله‌ای نمی‌توان تصور حرکت تل‌آویو به‌سوی ثبات را متصور شد! اینک شاهد شکل‌گیری و همپوشانی منازعات تمام‌عیاری در تل‌آویو هستیم که بدون شکست و با حذف یک گروه، امکان پایان یافتن آن‌ها جود نخواهد داشت.

 پس از آغاز جنگ غزه، نتانیاهو امیدوار بود ورود زمینی صهیونیست‌ها به این منطقه و شکست فوری حماس، منتج به تثبیت اصلاحات جنجالی وی در داخل اراضی اشغالی شود؛ اما اکنون نتانیاهو هم جنگ غزه را باخته و هم اصلاحات جنجالی خود را بربادرفته می‌بیند.

 قطعاً نمی‌توان تأثیر ابطال اصلاحات قضائی نتانیاهو را بر معادلات نظامی-امنیتی اراضی اشغالی نادیده انگاشت. فراموش نکنیم که طی ماه‌های منتهی به جنگ غزه، میان اعضای ارتش و همچنین اعضای موساد بر سر حمایت یا مخالفت با این اصلاحات اختلافات گسترده‌ای شکل‌گرفته بود.

رأی اخیر دیوان عالی اسرائیل، این منازعات را عمیق‌تر خواهد ساخت. بحران‌های مزمن و عمیقی که در اراضی اشغالی شکل‌گرفته، نه‌تنها به‌راحتی قابل‌حل نیست بلکه باگذشت زمان فربه‌تر خواهد شد.

 رژیم صهیونیستی قصد داشت «جنگ ترکیبی» خود را به منطقه غرب آسیا و جهان اسلام تحمیل کند اما اکنون با منازعه‌ای هیبریدی در معادلات داخلی و منطقه‌ای خود مواجه شده است.

 مدیریت این منازعات، از عهده هیچ‌یک از سیاستمداران صهیونیست از نتانیاهو گرفته تا گانتز و لاپید بر نخواهد آمد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته