دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چین نخستین هواپیمای الکتریکی را آزمایش کرد

چین نخستین هواپیمای الکتریکی را آزمایش کرد
رسانه‌های چین گزارش دادند که نخستین هواپیمای برقی ساخت چین پرواز خود را در این هفته با موفقیت انجام داد.
کد خبر : 889502

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از راشاتودی، هواپیمای AG۶۰E که توسط شرکت هواپیماسازی عمومی صنعت هوانوردی چین ساخته شده است، روز چهارشنبه از فرودگاه جیاند کیاندائوهو در استان ژجیانگ در شرق چین بلند شد. چاینا دیلی به نقل از سازنده گفت، این هواپیما پس از انجام یک پرواز آزمایشی کوتاه در همان فرودگاه فرود آمد.

AG۶۰E یک نسخه اصلاح شده الکتریکی از AG۶۰ یک هواپیمای تمام فلزی، دو سرنشینه، تک موتوره و سبک وزن است. این هواپیما برای اهداف غیرنظامی مانند آموزش پرواز، سمپاشی و کشاورزی و همچنین گشت و گذار هوایی طراحی شده است.

طبق گزارش شین هوا، AG۶۰E دارای طول کلی ۶.۹ متر، طول بال‌ها ۸.۶ متر و حداکثر سرعت کروز ۱۸۵ کیلومتر در ساعت است. به گفته سازنده، توسعه یک نسخه الکتریکی از هواپیمای بال ثابت به این صنعت در حال ظهور استراتژیک کمک شایانی می‌کند.

به جای سوخت جت، هواپیما‌های برقی معمولاً به باتری‌های لیتیوم یونی قابل شارژ و موتور‌های الکتریکی مجهز می‌شوند که به دلیل انتشار کربن صفر حائز اهمیت هستند. منابع انرژی جایگزین عبارتند از: انرژی خورشیدی یا موتور‌های هیبریدی، نیمه الکتریکی که بخشی از انرژی خود را از موتور احتراقی بدست می‌آورند.

شایان ذکر است، هواپیما‌های برقی در کشور‌های دیگر نیز تولید شده اند. به عنوان مثال اولین هواپیمای کلکسیونی تمام الکتریکی جهان، اولین سفر خود را در سپتامبر ۲۰۲۲ در واشنگتن به پایان رساند.

رولز رویس سریع‌ترین هواپیمای تمام الکتریکی جهان را در سال ۲۰۲۱ تولید کرد. استارت‌آپ جهانی با فناوری پیشرفته AutoFlight، که در شانگ‌های چین مشغول به کار و همچنین تاسیسات تولید و آزمایش پیشرفته‌ای در اختیار دارد، روی یک پرنده عمود پرواز الکتریکی کار می‌کند. هواپیمایی ایرباس در اروپا نیز از سال ۲۰۱۰ مشغول کار بر روی پروژه‌های پرواز الکتریکی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین هواپیما پرواز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته