دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گزارش آنا بخوانید؛

آخرین اخبار و واکنش‌ها از حادثه تروریستی کرمان/ تشییع شهدا فردا جمعه

آخرین اخبار و واکنش‌ها از حادثه تروریستی کرمان  تشییع شهدا فردا جمعه
روز گذشته در حمله کور تروریستی در مسیر گلزار شهدای شهر کرمان ده‌ها نفر از هموطنان شهید و زخمی شدند.
کد خبر : 889115

به گزارش خبرنگار گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، عصر دیروز 13 دی 1402 و در حاشیه مراسم چهارمین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در شهر کرمان شاهد حادثه‌ای دردناک بودیم که دل ایرانیان را به درد آورد و ده‌ها نفر از هموطنان در این اقدام تروریستی شهید و یا زخمی شدند.

حادثه تروریستی کرمان از همان ابتدا واکنش‌های زیادی را به خود دید و موج محکومیت‌ها را از سوی مسئولان کشوری، سازمان‌ها و نهادها و مقامات بین‌المللی شاهد بودیم.

مردم در سراسر کشور در پی حمله تروریستی در گلزار شهدای شهر کرمان، امروز هم مانند دیروز با برپایی اجتماعاتی، این حمله جنایتکارانه را محکوم کردند. خیل عظیمی از مردم یک روز پس از حادثه تروریستی سالگرد حاج قاسم سلیمانی با حضور در گلزار شهدای کرمان فریاد مرگ بر اسرائیل سر دادند.

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه نیز صبح امروز به بیمارستان‌های محل بستری مجروحان رفت و ضمن عیادت از همه مجروحان در جریان وضعیت درمان آن‌ها قرار گرفت.

سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه هم صبح امروز وارد کرمان شد و بلافاصله به گلزار شهدای کرمان رفت.

آخرین آمار شهدا

از ابتدای این حمله تروریستی آمارهای متفاوتی به دلیل وخیم بودن اوضاع و وضعیت جسمی شهدا منتشر شد که آخرین آن 103 نفر بود تا اینکه حدود ظهر امروز رئیس اورژانس کشور در یک گفت‌وگوی خبری از شهادت ۸۴ نفر در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان خبر داد و گفت: اجساد برخی از این شهدا متلاشی شده و در اختیار پزشک قانونی قرار گرفته است و آخرین آماری که داریم ۸۴ نفر در این حادثه به شهادت رسیده‌اند.

جعفر میعادفر گفت: ۲۸۴ نفر در این حمله تروریستی مجروح و به ۱۲ بیمارستان منتقل شدند که از این تعداد ۱۹۵ بیمار هنوز در بیمارستان بستری و ۴۶ نفرشان در بخش مراقبت‌های ویژه در حال درمان هستند. 

با توجه به اعلام اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استان کرمان ۱۲ تن از شهدای دیروز کرمان از اتباع افغانستانی هستند.

رضا نورزهی، محمد قاسم احمدی، مریم تاجیک، محمدمتین احمدی، محمدتاجیک هند، نازنین فاطمه عزیزی، زهرا فیضی، نظیفه غفوری، نعمت الله آچکزهی، لطیفه آچکزهی، معصومه آچکزهی و راز گل علیزهی از اتباع افغانستانی در حادثه کرمان هستند.

۲۸ کودک و نوجوان زیر ۱۵ سال در انفجار تروریستی کرمان به شهادت رسیدند.

مهدی احمدی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم عنوان کرده است که شب گذشته تمام عمل‌های جراحی حیاتی انجام شدند و ۳۰ درصد مجروحان حادثه تروریستی کرمان امروز ترخیص می‌شوند.۴۶ بیمار در بخش‌های ویژه داریم که برخی‌ رو به بهبود هستند و بعضی حال وخیمی دارند و ممکن است فوت شوند، چون ترکش به سر آن‌ها اصابت کرده و علائم مرگ مغزی را دارند.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم که به کرمان رفته بود، گفت: دیگر مجروح بدحال در کرمان نداریم. برای بستری هیچ یک از مجروحان مشکل کمبود تخت نداشتیم و در مورد گروه‌های خونی O منفی، نیازمندی‌هایی وجود داشت که از سراسر کشور به سوی کرمان در حال ارسال و دارو‌های مورد نیاز به سرعت تأمین شده است.

خاکسپاری شهدا در جوار شهید سلیمانی

آنطور که سعید ایرانمنش مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان گفته، شهدای حادثه تروریستی کرمان در گلزار شهدای کرمان و در جوار مرقد مطهر شهید سپهبد قاسم سلیمانی دفن می‌شوند و ضلع شمالی گلزار شهدای کرمان و بالای سر شهدای تیپ فاطمیون محل دقیق خاکسپاری این شهداست.

فردا؛ تشییع شهدا

به گفته محمدمهدی فداکار استاندار کرمان اکثر شهدا شناسایی شده و عمدتاً مربوط به کرمان هستند و تشییع پیکر مطهر شهدای حادثه تروریستی کرمان فردا ساعت ۹:۳۰ از چهارراه غزه به سمت مصلای بزرگ امام علی علیه السلام کرمان انجام می‌شود و پس از آن شهدای کرمان برای تدفین می‌روند و بقیه شهدا به سمت دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها اعزام می‌شوند.

واکنش‌های ملی و بین‌المللی/ 3 تصمیم شورای عالی امنیت

در پی حادثه تروریستی کرمان جلسه شورای عالی امنیت ملی برای اخذ تصمیمات میدانی در اولین فرصت تشکیل و پس از ارائه و بررسی گزارش مراجع اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی مقرر شد:

۱- دستگاه‌های اطلاعاتی سرنخ‌های به دست آمده از این عملیات تروریستی را با سرعت پیگیری و عاملان مزدور آن را شناسایی و معرفی کنند.

۲- نقش مغز‌های مفسدی که همواره با حمایت از تروریست‌ها در هدف قرار دادن کور زنان و مردان و کودکان بی‌گناه در نقاط مختلف جهان نقش‌آفرین بودند، در این حادثه به طوری دقیق شناسایی و گزارش کنند.

۳- دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به پیش‌بینی و پیگیری و برخورد قاطع با عاملان و مجازات عادلانه آمران یا پشتیبانان این جنایت اقدام کنند.

رژیم اسرائیل به پایان خود نزدیک‌تر شد

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز وارد کرمان شد و در بدو ورود در جمع خبرنگاران بر پیگیری جدی این حادثه و شناخت عوامل داخلی و خارجی آن تأکید کرد و گفت: این جنایت بزرگ باذن الله پاسخ سختی دریافت می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه حادثه دیروز غم از دست دادن شهید سلیمانی را برای ملت ایران تازه ساخت، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی توان مقابله مستقیم را ندارد و این حادثه در ادامه استیصال و شکست رژیم جعلی صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی است. انجام یک عمل تروریستی کور و بدون هدف و به خاک و خون کشیدن مردم و شهروندان عادی نشان می‌دهد این رژیم به پایان خود نزدیک‌تر شده است.

وی از بیمارستان باهنر کرمان هم بازدید و اظهار کرد: وضعیت رسیدگی به مجروحان حادثه ترویستی سالگرد حاج قاسم در کرمان مناسب است و سرعت انتقال مجروحان مانع افزایش تعداد شهدا شد.

تشکیل جلسه شورای تأمین استان کرمان

شورای تأمین استان کرمان هم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد و ضمن بررسی حادثه تروریستی روز گذشته، شرایط لازم را برای برگزاری مراسم تشییع شهدا مورد بررسی قرار داد. مخبر در این جلسه گفت: در جمهوری اسلامی کسی یا گروهی نبوده که بتواند ضربه‌ای بزند و پاسخ لازم را نگیرد.

راهپیمایی سراسری محکومیت جنایت تروریستی در کرمان 

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پی جنایت تروریستی در کرمان در اطلاعیه‌ای عموم مردم را به شرکت در تظاهرات سراسری فردا- جمعه- پس از اقامه نماز جمعه دعوت کرد.

این شورا همچنین اعلام کرد: در ادامۀ تظاهرات جمعه‌های خشم و انزجار، هموطنان در استان‌های یزد، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، سمنان و آذربایجان‌غربی در روز ۱۵ دی ۱۴۰۲، پس از برگزاری نماز جمعه، ضمن شرکت در راهپیمایی، انزجار خود را نسبت به جنایت‌های وحشیانۀ صهیونیست‌ها و اذناب داخلی آنان، اعلام و مرگ بر اسرائیل و آمریکا را فریاد کرده و از مقاومت مردم غزه مقتدرِ مظلوم حمایت خواهند کرد.

واکنش و پیام تسلیت سران کشور‌های جهان و سازمان‌های بین‌المللی

سران و مقامات کشور‌های مختلف با صدور و ارسال پیام‌هایی به دولت و مردم ایران، اقدام تروریستی کرمان را به شدت محکوم کردند.

رؤسای جمهور روسیه، ترکیه، تاجیکستان، نیکاراگوئه، بلاروس، کوبا، نخست وزیران عراق، ارمنستان، هیئت دولت‌های مکزیک و برزیل، دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از جمله کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی هستند که با ارسال پیام‌های تسلیت و همدردی با دولت و ملت ایران، این جنایت تروریستی را محکوم کردند.

رئیس‌جمهور چین شی جین‌پینگ امروز پنجشنبه در پیامی به همتای ایرانی حمله تروریستی کرمان را محکوم و بر حمایت از تلاش‌های ایران برای حفظ امنیت ملی خود تاکید کرد.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان هم اقدام تروریستی در کرمان را محکوم و با مردم ایران ابراز همدردی کرد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: وزارت امور خارجه طالبان وقوع ۲ انفجار در استان کرمان جمهوری اسلامی ایران را که منجر به جان باختن و جراحت تعدادی از شهروندان آن کشور شده است، محکوم می‌کند.

فرانسه نیز حمله تروریستی در کرمان که تاکنون ده‌ها شهید و زخمی برجای گذاشته است را به شدیدترین وجه محکوم کرد. 

کاخ ریاست جمهوری پاکستان امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: عارف علوی رئیس جمهوری پاکستان در پیامی حمله تروریستی در شهر کرمان را به همتای ایرانی خود حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و مردم ایران تسلیت گفت.

عربستان، عمان و اردن هم با محکومیت حادثه تروریستی کرمان با مردم و دولت ایران ابراز همدردی کردند.

ریاست جمهوری عراق با انتشار بیانیه‌ای به انفجار‌های تروریستی روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ در شهر کرمان واکنش نشان داد.

براساس بیانیه ریاست جمهوری عراق، عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق بر همبستگی عراق و ایستادگی در کنار این کشور در مقابله با این اقدام تروریستی زشت تاکید کرد و این حادثه دردناک را به رهبری، دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

رشید خواستار رحمت درگذشتگان و صبر خانواده آن‌ها و شفای عاجل مجروحان شد.

قربانقلی بردی محمدوف رهبر ملی مردم و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان و رئیس جمهور ترکمنستان نیز در پیام‌های جداگانه‌ای به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشورمان، حادثه تروریستی کرمان را محکوم و با خانواده جانباختگان ابراز همدردی کرد.

رؤسای مجالس قطر، امارات و عمان در تماس‌های جداگانه‌ای با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت این حادثه به مردم ایران، این حادثه تروریستی را محکوم کردند.

واکنش سازمان همکاری شانگهای

سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین در صفحه رسمی خود در فضای مجازی در واکنش به اقدام تروریستی کرمان نوشت: «به احترام شهدا و قربانیان حادثه تلخ تروریستی زائران گلزار شهدای کرمان و حاج قاسم سلیمانی دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای واقع در پکن، پرچم سازمان و اعضا را به حالت نیمه برافراشته درآورد.»

توطئه‌گران را پشیمان خواهیم کرد

احمد وحیدی وزیر کشور در پیامی ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی روز چهارشنبه در کرمان، تأکید کرد: سربازان ملت در دستگاه‌های مختلف با اقدامات همه جانبه، ریشه ترور را در کشور خشکانده و توطئه‌گران را پشیمان خواهند کرد.

وی با خانواده‌ای که ۸ نفر از اعضایش در واقعه تروریستی در کرمان شهید شد هم دیدار کرد.

القای ناامنی در کشور

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای به مناسبت حادثه تروریستی کرمان تأکید کرد: جنایت تروریستی عصر ۱۳ دی اقدامی کور و کینه‌توزانه برای القای ناامنی در کشور و انتقام از عشق و ارادت ملت ایران به ویژه نسل جوان غیور به شهید قاسم سلیمانی است. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم خبرداد که این وزارتخانه براساس اطلاعات به دست آمده اولیه از منابع رسمی درباره انفجار تروریستی کرمان، اقدامات فوری حقوقی و بین‌المللی خود را از طریق سازمان ملل متحد آغاز کرده است. 

در پی حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان، پرچم کشورمان در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران به احترام قربانیان این اقدام تروریستی به حالت نیمه‌برافراشته درآمد. 

فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن اقدام بزدلانه تروریست‌ها در به شهادت رساندن جمعی از زائران مزار سردار سلیمانی در مسیر گلزار شهدای کرمان اعلام کرد: «ما ملت شهادتیم.» 

محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به حادثه تروریستی کرمان نوشت: مسئولیت حادثه تروریستی کرمان با آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

واکنش زینب سلیمانی

دختر شهید سلیمانی هم در واکنش به اتفاقات دیروز کرمان گفت: وظیفه ما رسیدگی به مردمی است که با عشق و علاقه به مزار شهید سلیمانی آمده بودند و مورد حمله تروریستی قرار گرفتند. دشمنان ‌بدانند که اگر این اقدامات را انجام می‌دهند که مردم ما را بترسانند و یا عشق و علاقه مردم به شهید سلیمانی را در دل‌های آنها کمرنگ کنند به تصاویر شب گذشته گلزار شهدای کرمان نگاه کنند که با وجود این اقدامات مملو از جمعیت بود و بدانند که این شهادت‌ها به مردم ما انگیزه می‌دهد، این خون‌ها بیشتر می‌جوشد و مردم ما قدر این شهادت‌ها را می‌دانند و به جای اینکه منفعل باشند بیشتر به میدان می‌آیند.

به گزارش آنا، گروه تروریستی داعش رسما مسئولیت حمله تروریستی در حادثه دیروز کرمان را برعهده گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته