۱۳ گام حیاتی برای راه اندازی فروشگاه و مغازه که باید بدانید
به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا،اگر به فکر افتتاح یک فروشگاه هستید، باید بدانید که افتتاح فروشگاه نیاز به برنامهریزی دقیق دارد. اگه برنامه نداشته باشید، ممکن است بعد از مدتی کسبوکار شما با مشکلات متعدد مالی و در نهایت ورشکستگی روبهرو شود. از تحقیقات بازار گرفته تا انتخاب تامینکننده و بازاریابی، تمام این موارد برای موفقیت کسبوکارتان الزامی است. برای آشناشدن با مهمترین گامهای راهاندازی فروشگاه، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
چه هدفی از راهاندازی این فروشگاه دارید؟
ماموریت و چشمانداز کسبوکار خود را مشخص کنید. برای این کار به یک بیزینس پلن نیاز دارید. مانند هر کسبوکار دیگری، داشتن بیزینس پلنی که اهداف شما به وضوح در آن بیان شده باشد، بسیار مهم است. بیزینس پلن به کسبوکار شما جهت میدهد. شما هدف مشخصی دارید که برای رسیدن به آن تلاش میکنید. علاوه بر این، بیزینس پلن به شما حس مسئولیتپذیری میدهد و میتوانید بررسی کنید که آیا در مسیر درستی قرار دارید یا خیر.
13 گام حیاتی برای راهاندازی فروشگاه و مغازه
هیجان راهاندازی یک کسبوکار جدید ممکن است باعث شود برخی از نکات مهم و تاثیرگذار در موفقیت و شکست فروشگاهتان را فراموش کنید، به همین دلایل ما 13 گام ضروری زیر را برای کمک به شما گردآوری کردهایم:
1. چقدر درباره این زمینه اطلاعات دارید؟
برای اینکه در آینده دچار مشکلات نشوید، پیش از راهاندازی فروشگاه باید درخصوص جنبههای مالی و سایر مسائل تحقیق کنید. موارد زیر را در نظر بگیرید:
-
اهمیت مسائل مالی فروشگاه
هنگامی که قصد راهاندازی یک فروشگاه را دارید، باید به جنبههای مالی و نحوه تامین سرمایه فکر کنید. فهرستی از هزینههای ثابت و متغیر تهیه کنید. اجاره ملک، خرید تجهیزات و محصولات، حقوق کارکنان و سایر هزینهها از جملۀ این موارد هستند.
-
انتخاب بهترین نرم افزار فروشگاهی
اجازه بدهید یک راز کوچک را به شما بگوییم. مغازههای پردرآمد یک مولفه مشترک دارند. آنها روی ابزارها و سیستمهای مناسب سرمایهگذاری میکنند. یکی از این موارد نرم افزار حسابداری فروشگاهی است. نرمافزار فروشگاهی ویژگیها و قابلیتهای بسیار زیادی برای رشد و مدیریت کسبوکار شما ارائه میدهد. برای اطمینان از مدیریت موثر فروشگاهتان، باید زمانی را به انتخاب بهترین راهکارهای نرم افزاری اختصاص دهید. نیازهای خاص خود را تعیین کرده و بهترین گزینهها را بررسی کنید. اگر سرمایه کافی را ندارید، یک نرمافزار فروشگاهی رایگان اوایل به شما کمک زیادی میکند.
برای خرید نرمافزار حسابداری فروشگاهی نکات زیر را در نظر بگیرید:
ویژگیها: گزینههای پرداخت چندگانه، مدیریت موجودی و مدیریت کارکنان، همه ویژگی های مهم نرمافزارهای فروشگاهی هستند. قبل از شروع جستجوی نرم افزار، فهرستی از ویژگیهای ضروری مدنظرتان تهیه کنید.
هزینه: فقط ارزانترین گزینه موجود را انتخاب نکنید، زیرا ممکن است نرمافزاری انتخاب کنید که امکانات کافی را نداشته باشد. به یاد داشته باشید که هزینه سختافزارهای مورد نیاز مانند صندوق فروشگاهی، فیش پرینتر، بارکدخوان را نیز بررسی کنید.
قابلیتهای گزارشدهی: بهترین نرمافزارهای فروشگاهی بینشهایی در مورد روند فروش به شما ارائه میدهند که به شما در تصمیمگیری آگاهانه کمک میکند.
-
استخدام نیرو
پرسنل خوب، فروش شما را افزایش میدهند و تجربه مشتریانتان را بهبود میبخشند. برای استخدام نیرو موارد زیر را در نظر بگیرید.
سِمتهایی که باید در نظر بگیرید: معمولاً یک فروشگاه به صندوقدار، مسئول انبار و احتمالاً یک مدیر برای نظارت بر کارها نیاز دارد.
بودجهبندی: بودجهای را برای حقوق و دستمزد اختصاص دهید و اطمینان حاصل کنید که توانایی مالی برای پرداخت حقوق به کارکنان خود را دارید.
آموزش: پس از استخدام، اطمینان حاصل کنید که کارکنان برای انجام وظایف مربوطه و ارائه خدمات عالی به مشتریان به خوبی آموزش دیدهاند.
-
توجه به تجربه مشتری
این موضوع شامل همه چیز میشود، از نحوه احوالپرسی شما با مشتریان تا احساس آنها دربارۀ چیدمان فروشگاه شما، یافتن آسان محصولات و... همچنین تجربه پس از خرید نیز مهم است. شاید یک مشتری قصد مرجوع کردن کالایی را داشته باشد، نحوه برخورد شما با بازگشت کالا یا سؤالات در مورد محصولات نیز بخشی از تجربه مشتری خواهد بود.
2. جامعه بازاری خود را بشناسید
مشتریان هدف خود را بشناسید و برای انتخاب بهترین استراتژی بازاریابی خود از فناوری و دادهها استفاده کنید. علاوه بر این، نیازهای مشتریانتان را تجزیه و تحلیل کنید. این موضوع به انتخاب محصولاتی که باید بفروشید و مقدار موجودی موردنیاز شما کمک میکند.
3. تامین کنندگان مناسب را بیابید
به خاطر داشته باشید که تامینکنندگان شما، شرکای تجاری طولانیمدت شما هستند و بیشترین تاثیر را بر موفقیت شما خواهند گذاشت. وقتی این موضوع را در ذهن داشته باشید، رویکرد شما در جستجوی تامینکنندگان کاملاً تغییر خواهد کرد. تامینکنندگان قابل اعتماد تضمینکنندۀ کیفیت و تامین به موقع موجودی هستند. سعی کنید تامینکنندگان متنوعی داشته باشید تا وابستگی خود را به یک منبع کاهش دهید.
4. رقبا را بشناسید
بررسی کنید که چند فروشگاه با مدلهای تجاری/محصولات مشابه در منطقۀ شما وجود دارند؟ چگونه میتوانید با آنها رقابت کنید؟ رقبای شما برای افزایش فروش چه کاری انجام میدهند و شما چگونه میتوانید بهتر از آنها باشید؟ محصولات و خدمات ارائه شده توسط رقبا را بررسی کنید تا شکافهایی را که کسبوکار شما میتواند پر کند، شناسایی کنید.
5. انتخاب محل مغازه را جدی بگیرید.
با توجه به نوع فروشگاهتان، یکسری از نقاط شهر و حتی کشور بهتر هستند. شاید وسوسه شوید که محلی را انتخاب کنید که اجاره کمتری دارد و امیدوار باشید که با استراتژیهای بازاریابی مشتری جذب کنید. انتخاب یک مکان خوب و گران در مرکز شهر، ممکن است هزینه زیادی برایتان داشته باشد، اما چندین برابر، مشتریان بیشتری نیز دارید. توصیه میکنیم که یک مکان را فقط به دلیل ارزان بودن اجاره نکنید. شما همیشه هزینههای ثابتی خواهید داشت و اگر فروش چندانی نداشته باشید، هر ماه ضرر خواهید کرد.
نکته دیگر در مورد اجاره، شرایط اجاره است. اطمینان حاصل کنید که قبل از امضای قرارداد اجاره، همیشه یک شرط تخلیه داشته باشید که به شما امکان میدهد (درصورت سودآور نبودن فروشگاهتان) پس از یک دوره مشخص، اجاره را فسخ کنید.
6. بودجه مورد نیاز برای شروع را آماده کنید
برای راهاندازی فروشگاه به بودجه اولیه برای خرید یا اجاره ملک، تامین کالاها و حقوق کارکنان نیاز دارید. اگر بودجه کمی دارید، شاید بهتر باشد فروشگاه اینترنتی را امتحان کنید؛ چراکه هزینه راهاندازی فروشگاه اینترنتی نسبت به فروشگاه فیزیکی کمتر است. یکی از راهکار ها برای جبران کسری بودجه خود، استفاده از نرم افزار فروشگاهی رایگان است که در این صورت شما میتوانید بخشی از خرج خود را صرفه جویی کرده و بودجه خود را حفظ کنید.
7. از ابتدا به فکر برندسازی باشید
اگر میخواهید کسبوکارتان را زنده نگه دارید، با سایر فروشگاهها به رقابت بپردازید و مشتریان وفاداری داشته باشید، باید از همان ابتدا به فکر برندسازی باشید. هویت فروشگاه شما به برندسازی قوی بستگی دارد. برای برندسازی موارد زیر را در نظر بگیرید:
-
انتخاب نام مناسب
نامی را انتخاب کنید که با مشتریان هدف شما همخوانی داشته باشد. برای یافتن یک نام تجاری خوب زمان بگذارید. هنگام انتخاب نام تجاری مناسب، باید چند فاکتور را در نظر بگیرید:
معنا: نام انتخابی شما باید معنایی داشته باشد و در ذهن طرفدارانتان باقی بماند.
سادگی: به دنبال نامهایی باشید که نسبتاً کوتاه هستند و به راحتی بیان میشوند. اپل، گوگل، فیسبوک و نایک همه برندهای بزرگی هستند که نامهای راحتی دارند.
منحصربهفرد بودن: نامی مشابه نام رقبای خود انتخاب نکنید. به دنبال نامهای یکتایی باشید که به کسبوکار شما ربط داشته باشند.
همچنین باید مطمئن شوید که نام مدنظر شما قبلاً توسط فروشگاه دیگری انتخاب نشده است.
-
انتخاب لوگو و رنگ شاخص
اگر نمیدانید برای طراحی لوگوی خود از کجا شروع کنید، وبسایت Canva یک مکان عالی برای شروع است. این وبسایت دهها قالب لوگوی رایگان و با قابلیت سفارشیسازی آسان ارائه میدهد. همچنین میتوانید یک طراح استخدام کنید تا فرآیند طراحی لوگو را برایتان انجام دهد. انتخاب یک رنگ شاخص نیز باعث تمایز فروشگاه شما از رقبا میشود.
-
انتخاب شعار یا جمله معروف
انتخاب یک شعار تاثیرگذار که در ذهن مشتریان هدف شما بماند، کلید راه اندازی یک کسبوکار موفق است. انتخاب شعار باعث میشود هویت منحصربهفردی داشته باشید.
-
خلق داستان برند
خلق پیام و داستان برند یکی از مهمترین مراحل برندسازی است. این کار باعث میشود مخاطبان راحتتر با برند شما ارتباط برقرار کنند. داستان برند شما باید ریشه در ارزشهای کاریتان داشته باشد.
8. خلاقیت داشته باشید
صرف نظر از تاکتیکهای بازاریابی و فروش، مهم است که خلاق باشید. راههایی برای جذب مشتریان از طریق ایدههای بازاریابی خلاقانه بیابید. راهاندازی فروشگاه یک تلاش بیوقفه است و دستیابی به موفقیت مستلزم کمپینهای بازاریابی موفق است.
9. کدام یک را میخواهید، سود کم یا زیاد؟
استراتژی خود را مشخص کنید. آیا میخواهید فروش زیاد ولی با سود کم داشته باشید، یا فروش کم ولی با سود بالا؟ هر کدام از اینها مزایا و معایبی دارند. به عنوان مثال سود کم باعث جذب مشتریان جدید و جلب اعتماد مشتریان میشود. از طرف دیگر برخی از محصولات خاص و ویژه مشتریان خودشان را دارند و مدت زیادی برای فروش آنها لازم است.
10. همیشه به فکر بازاریابی فروشگاه خود باشید
پیش از افتتاحیه چند کمپین در شبکههای اجتماعی راه بندازید تا سروصدا به پا کنید، یک هشتگ ایجاد کنید، به علاوه مواردی مانند تماس با اینفلوئنسرها و مطبوعات را در نظر داشته باشید. مطمئن شوید که خبر افتتاحیه شما به خوبی در سطح پخش شده است. موارد زیر را در نظر داشته باشید
- ازقدرت شبکه های اجتماعی استفاده کنید: همیشه ایده خوبی است که یک وب سایت برای فروشگاه خود ایجاد کنید، همچنین میتوانید از پلتفرمهایی مانند اینستاگرام و فیس بوک برای تبلیغات هدفمند استفاده کنید. در شبکههای اجتماعی با مشتریان خود تعامل داشته باشید، به سوالات پاسخ دهید، مسابقه برگزار کنید، مشتریانتان را از محصولات جدید، فروش و تخفیفها مطلع کنید.
- تبلیغات فروش ارائه دهید: در روزهای اولیه، اولین قدم برای وفادار کردن مشتریان ارائه پیشنهادهای تبلیغاتی نظیر یکی بخر یکی ببر، 20% تخفیف برای 20 مشتری اول و هدایای رایگان همراه با خرید هستند.
- از مغازههای اطراف کمک بگیرید: از فروشگاههای منطقه خود بخواهید (البته از رقبای خود دوری کنید!) برای تبلیغ فروشگاه شما پوستر یا کارت ویزیت شما را روی پیشخوان خود قرار دهند.
11. جذب سرمایه و یافتن شریک برای تجارت موفق را فراموش نکنید
اگر در تامین مالی مشکل دارید، راههای مختلفی برای دریافت وام و سایر کمکهای مالی وجود دارد. استفاده از یک نرمافزار حسابداری معتبر به شما کمک میکند امور مالی و حسابداریتان را مدیریت کنید.
12. با افراد باتجربه و متخصص مشورت کنید
پیش از شروع باید اطلاعات کاملی درباره مجوزهای مورد نیاز و مسائل مالیاتی کسب کنید. توصیه میکنیم با مشاورین کسبوکار، وکلا و حسابداران متخصص مشورت کنید.
13. به فکر یک افتتاحیه باشکوه باشید.
تاریخ و زمان افتتاحیه فروشگاه خود را از مدتها قبل انتخاب کنید تا بتوانید همه چیز را با دقت آماده کنید. قبل از اینکه درب فروشگاه خود را باز کنید، باید مطمئن شوید که همه چیز رو به راه است، کارکنان شما برای استفاده از نرمافزار آموزش دیدهاند و موجودی شما به خوبی سازماندهی شده است.
جمع بندی
افتاح یک مغازه چالشهای بسیاری دارد؛ اما تدوین یک برنامۀ دقیق و اجرای آن به موفقیت کسبوکارتان کمک بسیاری میکند. اگرچه نتیجه نهایی 100درصد طبق برنامهریزیهای شما نخواهد شد، اما قطعاً تاثیر برنامهریزی روی نتیجه نهایی را خواهید دید.
انتهای پیام/