دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1395 - 10:13

پوتین: سپر موشکی آمریکا تهدید امنیتی است، نه پرونده هسته‌ای ایران/ ترکیه مرتکب جنایت جنگی شده است

رئیس‌جمهوری روسیه روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر یونان گفت که استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در برخی کشورهای شرق اروپا بازتابی منفی در روابط روسیه با غرب خواهد داشت و مسکو به‌طور مناسب به آن پاسخ خواهد داد.
کد خبر : 88846

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری روسیاالیوم، ولادیمیر پوتین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری با الکسیس سیپراس گفت: «موضوع انرژی هسته‌ای ایران در قیاس با استقرار سامانه موشکی آمریکا در اروپا برای روسیه تهدید به‌شمار نمی‌رود و استقرار آن در رومانی تاثیری منفی در روابط میان ما با غرب خواهد گذاشت.»


وی گفت: «غرب دائما با اظهارات مبهم می‌گوید که این سامانه موشکی خطری برای روسیه نیست؛ بلکه پاسخی در برابر تهدید هسته‌ای ناشی از ایران است. اما کدام تهدید؟ چنین تهدیدی وجود ندارد.»


ولادمیر پوتین تاکید کرد: «ما توانایی لازم برای مقابله با این سامانه موشکی را که تهدیدی امنیتی به شمار می‌آید، داریم. ما می‌توانیم در مقابل این سامانه موشکی متوسل به موشک های اسکندر شویم.»


پوتین با ابراز تاسف درباره متوقف شدن پروژه امتداد یافتن خط لوله گاز از روسیه به یونان به دلیل فشار ایالات متحده آمریکا افزود:‌ «ممکن است به دلیل اختلافات سیاسی، هر پروژه‌ای متوقف شود.»


رئیس‌جمهوری روسیه درباره روابط روسیه با ترکیه که به‌دنبال سقوط هواپیمای سوخو 24 روسیه به‌وسیله دو جنگنده‌ ترکیه دچار تنش شده است، گفت: «هنوز کانال‌های ارتباط ما با ترکیه در برخی زمینه‌ها وصل است ولی ما از آنکارا انتظار داریم گام‌های مشخصی بردارد؛ ترکیه به‌دلیل ساقط کردن هواپیما و کشتن خلبان روسی مرتکب جنایت جنگی شده است.»


وی افزود: «ما تصور نمی‌کردیم که نیروهای ترکیه، هواپیمای ما در سوریه را هدف قرار دهند.»


پوتین سپس به موضوع روابط روسیه با سوریه پرداخت و گفت: «نقش ما در سوریه تنها منحصر در مبارزه با تروریسم است و موضوعات داخلی سوریه به خودشان مربوط می‌شود.»


پوتین در آغاز این کنفرانس خبری از امضای چندین سند همکاری و توافقنامه میان مسکو و آتن خبر داد و تاکید کرد که روسیه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع صادرکننده انرژی به یونان به‌شمار می‌رود و تلاش می‌کند تا همکاری‌های خود در این زمینه را افزایش دهد.


ولادیمیر پوتین روز جمعه در سفری دو روزه وارد یونان شد و انتظار می‌رود دو طرف درباره موضوعاتی همچون همکاری‌های تجاری و اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش همکاری‌ها در عرصه حمل و نقل و انرژی رایزنی کنند.


وی پیش از دیدار با سیپراس با پروکوبیس بافلوپولوس، رئیس‌جمهوری یونان دیدار و درباره برخی موضوعاتی همچون امنیت بین‌الملل و اقتصاد دو کشور صحبت کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته