دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 دی 1402 - 11:44

نوستالژی؛ موهبتی برای ذهن و روان

نوستالژی؛ موهبتی برای ذهن و روان
تحقیقات نشان می‌دهد که نوستالژی به عنوان احساس دلتنگی و حسرت گذشته برای سلامت روان مفید است. این احساسات می‌تواند به ما کمک کند تا با چالش‌های زندگی کنار بیاییم، روابط‌مان را تقویت و معنای بیشتری در زندگی خود پیدا کنیم.
کد خبر : 888394

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از واشنگتن‌پست، نوستالژی یک احساس پیچیده است و اغلب افراد در هر سنی و با هر فرهنگی آن را احساس می‌کنند. به طور متوسط، انسان‌ها چند بار در هفته احساس نوستالژی می‌کنند. این احساس تا چند دهه پیش به عنوان یک آرزوی مالیخولیایی، حتی یک اختلال روانی تلقی می‌شد، اما مطالعات اخیر تصویر دیگری را نشان می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که نوستالژی باعث می‌شود افراد احساس ارتباط اجتماعی بیشتری داشته باشند. «تیم ویلدشات» (Tim Wildschut)، استاد روانشناسی در «دانشگاه ساوت‌همپتون» (University of Southampton)، می‌گوید: نوستالژی به ما کمک می‌کند احساس همبستگی داشته باشیم. یادآوری لحظات مشترک با عزیزان، گوش دادن به آهنگ‌های مورد علاقه، یا خیره شدن به عکس‌های قدیمی، آنها را نزدیک‌تر می‌کند، حتی اگر از نظر فیزیکی دور باشند.

یادآوری خاطرات می‌تواند باعث ایجاد احساسات مثبتی مانند شادی، عشق و قدردانی شود. این احساسات می‌تواند به بهبود روحیه و کاهش استرس کمک کند؛ اما جادوی نوستالژی فراتر از یادآوری صرف است و می‌تواند به زندگی معنا دهد.

یک مطالعه که توسط «ویلدشات» انجام شده، نشان داد که تأثیر نوستالژی بر روابط اجتماعی، باعث ایجاد احساس مثبت در زندگی شده و به آن معنای بیشتری می‌دهد.

علاوه بر این، نوستالژی تاب‌آوری را تقویت می‌کند. محققان می‌گویند که نوستالژی می‌تواند ابزار قدرتمندی برای بهبود زندگی روزمره مردم عادی به ویژه در مواقع بحران باشد. آنها پیشنهاد کردند که افراد می‌توانند با یادآوری و به اشتراک گذاشتن خاطرات مثبت با دیگران، از نوستالژی برای مقابله با استرس، تنهایی، بی‌حوصلگی یا اضطراب استفاده کنند.

مطالعات تصویربرداری از مغز از این ارتباط پشتیبانی می‌کند. این تصویربرداری‌ها نشان می‌دهد که نوستالژی مناطقی از مغز را فعال می‌کند که در بازتاب خود، حافظه زندگی نامه‌ای و احساسات نقش دارند؛ بنابراین، دفعه بعد که احساس نوستالژی کردید، آن را به عنوان نشانه ضعف ندانید. در عوض، آن را به عنوان منبع قدرت و الهام در آغوش بگیرید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته