نظام بانکی ایران تشنه مدیریت اصولی/ بانکداری دیجیتال به کمک اقتصاد خواهد آمد؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، بانکداری الکترونیک یکی از زمینههای مهم در حوزه مالی و بانکداری دنیای امروز است که در ایران نیز طی سالهای اخیر بسیار درباره آن صحبت شده است. این حوزه شامل استفاده از فناوریهای روز و اینترنت برای ارتباطات مالی، انجام تراکنشهای بانکی و مدیریت امور مالی میشود.
از جمله ظرفیتهای بانکداری الکترونیک در ایران میتوان به مواردی مانند انتقال وجه الکترونیک، پرداختهای الکترونیک، بانکداری بر بستر موبایل، امنیت و حفاظت اطلاعات بانکی، اعتبارسنجی الکترونیک و سایر موارد چنینی است.
با گسترش تقاضا و تمایل مردم به استفاده از خدمات آنلاین، بانکداری در ایران چارهای جز حرکت به سمت بستر الکترونیک نداشت؛ اما این حرکت، همگام با سرعت جهانی نیست و هنوز راه زیادی برای بانکهای ایران برای الکترونیک شدن وجود دارد. غیر از بحث تلاشها برای ایجاد بانکداری دیجیتال در ایران، اهمیت این مسئله و ظرفیتهای موجود در داخل برای تحقق اهداف مربوط به آن قابل تامل است.
مزیتی به نام اعتبارسنجی هوشمند
حسین راغفر، اقتصاددان در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی آنا، ابتدا به ماهیت بانکداری الکترونیک و نقش آن در توسعه خدمات بانکی اشاره کرد و گفت: به طور کلی بانکداری دیجیتال به معنای ورود هوش مصنوعی و ظرفیتهای محاسباتی فناورانه در نظام بانکی است. این بستر میتواند ضمن افزایش سرعت فعالیتهای بانکی، ابزارهای نظارتی و کنترلی کارآمدی را به بدنه بانکی کشور اضافه کند. تمامی این تحولات، در جهان صنعتی امروز به طور گسترده در حال وقوع بوده و ایران نیز چارهای جز قبول تغییرات و همگامی با جریانات ندارد.
وی ادامه داد: افزایش عملکرد بخش اجرایی بانکی همزمان با کاهش تعداد شعب حضوری و ارائه خدمات بانکی به افراد با استفاده از ظرفیتهای الکترونیکی، از واضحترین نشانههای وجود روند بانکداری دیجیتال در یک کشور است. در بانکداری الکترونیک، اعتبارسنجی افراد و اعطای وامها و تسهیلات متقاضیان نیز به صورت آنلاین و توسط تواناییهای هوش مصنوعی انجام میشود. در معنای کلی، توسعه خدمات بانکی با استفاده از هوش مصنوعی و فناوریهای بهروز، شاکله اصلی بانکداری دیجیتال است و ایران نیز طی سالهای اخیر توانسته تا حدی به این سمت حرکت کند.
محدودیتهای داخلی و خارجی
راغفر، فواید بانکداری دیجیتال برای نظام بانکی ایران را متعدد برشمرد و توضیح داد: استفاده از ظرفیتهای بانکی با سرعت و دقت بالا و بیطرفی، مهمترین نتیجه بهرهگیری از بانکداری دیجیتال است. ایجاد بستر برای افزایش نظارتهای بانک مرکزی بر خلق پول و سیاستهای پولی جاری از دیگر مزایای بهرهمندی از بانکداری دیجیتال در کشور است. ایران هنوز در مراحل ابتدایی این فرآیند قرار داشته و در حال تلاش برای بهبود و توسعه این روند است. با وجود تمام اقداماتی که در راستای اجرای ابعاد بانکداری دیجیتال انجام شده، هنوز راه زیادی تا باروری و بلوغ این شیوه نوین بانکداری در ایران باقی مانده است. با این حال سرعت بالایی را در عبور از بانکداری سنتی به نوین شاهد هستیم که خود اتفاق مثبتی محسوب میشود.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: آنکه با چه سرعتی بتوانی در راستای تحقق ابعاد بانکداری دیجیتال حرکت کنیم، بستگی به ظرفیتها و توانایی داخلی کشور دارد. در حال حاضر با برخی محدودیتها از لحاظ فنی و همچنین تبادلات بانکی در عرصه بینالمللی مواجه هستیم که همین مسائل از سرعت حرکت ما کاسته است. با این حال همچنان بانکها میتوانند بسته به ظرفیتها و تلاش مدیران، در راستای تحقق بانکداری دیجیتال اقدامات مهم و مفیدی را بردارند.
با تحریمهای دورنزدنی چه کنیم؟
به گزارش آنا، حرکت به سمت بانکداری دیجیتال در ایران به دلیل چندین مهم، الزامی است؛ نخست آنکه رشد فناوری در سطح جهانی ما را به این سمت وامیدارد که بهروزرسانی و ارتقای سیستمهای بانکی خود را در اولویت قرار دهیم. این الزام در شرایطی اهمیتی دوچندان دارد که ایران تحت تاثیر تحریمهای بانکی بینالمللی است.
هرچند برخی معتقدند مسئله تحریمها آن قدر جدی است که آن را میتوان مانعی برای حرکت به سمت بانکداری دیجیتال عنوان کرد. زمانیکه نقلوانتقالات جهانی بسته باشد، مراودات بر بستر اینترنت و فناوریهای روز نیز بسته خواهد بود و شاید همان واردات چمدانی پول بتواند کمک حال باشد.
انتهای پیام/