دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
طراح حریم در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

اطلاعاتی جدید از حریم اطراف تئاتر شهر

اطلاعاتی جدید از حریم اطراف تئاتر شهر
سروناز امتیازی، طراح حریم تئاتر شهر تهران گفت: حریم پیرامونی بنای ساختمان تئاتر شهر با هدف کمترین اثرگذاری بر محیط اطراف و ممانعت از دید نسبت به بنا و ایجاد مرز غیررسمی و لمسی با شهر در نظر گرفته شده است.
کد خبر : 888362

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مدت کمی از کلنگ‌زنی ایجاد حریم اطراف تئاتر شهر، قلب تپنده تئاتر تهران، توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد و شائبه‌های زیادی در زمینه حصارکشی و مسائل دیگر طراحی و معماری این بنا مطرح شده است.

سروناز امتیازی طراح حریم تئاتر شهر تهران در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: تئاتر شهر بستر شکل گیری رویداد‌های هنری و فرهنگی است که در شکل گیری، ثبت و انتقال خاطره جمعی جایگاه ویژه‌ای دارد و با این هدف طراحی و ساخته شده است.

وی در ادامه افزود: موقعیت قرارگیری این مجموعه در مرکز ثقل ساختار عملکردی فضایی شهر و همچنین دستکاری‌هایی در ساختارآن، موجب مخدوش شدن امنیت، امنیت محیطی، آسیب برای مخاطبان و کاربران اصلی فضا یعنی جامعه تئاتر شده است. این تغییرهویت، هدف اصلی شکل‌گیری و عملکردی تئاتر شهر را در شرف تهدید از دست دادن حیات خود داده است.

امتیازی یادآور شد: با توجه به ویژگی‌های یادمانی و نشان شهری و مدنظرداشتن ابعاد کالبدی، عملکردی و معنایی تئاترشهر، پرسش‌های بنیادین مطرح شده است. نخست اینکه کدام ویژگی‌های محیط پیرامونی تئاتر شهر به تبلور و حفظ هویت مکان کمک می‌کند و دوم آیا ماهیت و خود تئاتر شهر در تعامل با فضای شهری حفظ شده است؟

وی در پاسخ به این سوالات عنوان کرد: آنچه مسلم است خاطره، بی‌واقعه در خیال نقش نمی‌بندد و بدون واقعه معنا ندارد و تئاتر شهر صرفا یک نشان شهری و مفهوم انتزاعی و ذهنی نیست بلکه قرارگاه ارتباط مستقیم با هنر‌های نمایشی است و محل زندگی اصحاب هنر است و به همین دلیل سرشار از معنا، واقعیت‌های کالبدی و تجربه‌های فردی و جمعی است که رابطه عاطفی عمیقی با محیط دارند و نمی‌توان آن را یک موقعیت جغرافیایی صرف فرض کرد و به عبارت دیگر خاطره و حس مکان به پشتوانه مکانی نیازدارد.

امتیازی اظهار داشت: نتایج مطالعات امکان‌سنجی نشان می‌دهد ایمنی و امنیت محیطی در سطح نامطلوبی قرار دارد و نتیجه این عوامل باعث اختلاطِ ناسازگارِ فعالیت‌ها و کاربُردها، چه برای کارکنان و افراد ساکن در محیط پیرامون شده که ویژگی‌های کالبدی و عملکردی تئاتر شهر با آسیب‌های جدی مواجه است. از این رو برنامه‌ریزی و طراحی یک فضای میانجی با مجموعه‌ای از فرم‌ها در یک ساختار واحد بر اساس دستورالعمل‌های حریم میراث فرهنگی پیشنهاد شد.

این طراح و معمار گفت: حریم پیرامونی بنای ساختمان با هدف کمترین اثرگذاری بر محیط پیرامون و ممانعت از دید نسبت به بنا و ایجاد مرز غیر رسمی و لمسی با شهر و تحت تاثیر کانسپت معنایی (فضا / تئاتر)، در شان مخاطبین مجموعۀ تئاتر شهر در نظر گرفته شد.

وی یادآور شد: بنا به موقعیت قرارگیری حریم تئاتر شهر در نقشه‌ها و اسناد، ملاحظات لازم طراحی از قبیل برگشت‌پذیری، متناسب بودن با زمینه، توجه به مقیاس انسانی، انطباق بر اصالت طرح و هم‌چنین، ایجاد مرز غیر رسمی، کنترل دسترسی، توجه به سلسله مراتب ورودی‌ها، بازشوها، اهمیت و تقویت ارتباط بصری حریم با تئاتر شهر مرتبط با هدف زنده‌سازی و امنیت محیطی دوبارۀ مجموعه تئاتر شهر با اهمیت است.

امتیازی در پایان گفت: بعد از مطالعات تاریخی، اجتماعی، شهرسازی، تئوری‌ها، ضوابط و... تحلیل همه جانبه از نقاط ضعف و قوت، مطالعات میدانی، گزارش‌ها و غیره همراه با پیشنهادهای متریالی و سازه‌ای و بررسی تاسیسات شهری و معارضات شهری از جمله مترو و... توسط تیم طراحی و مطالعاتی متخصص انجام شد و ارائه راهکار‌های طراحی هم راستا با دستورالعمل‌های سازمان‌های مربوطه و با توجه به اهداف مجموعه تئاتر شهر، به طرح فعلی منتج و در کنار طرح‌های دیگراز دفاتر و مشاوران ارائه شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب