دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هدف‌گذاری ۷۰ درصدی نوبت‌دهی الکترونیک در مراکز درمانی

هدف‌گذاری ۷۰ درصدی نوبت‌دهی الکترونیک در مراکز درمانی
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام هد‌ف‌گذاری ۷۰ درصدی نوبت‌دهی الکترونیک در مراکز درمانی در راستای تسهیل دسترسی هموطنان به خدمات درمانی، اقدامات وزارت بهداشت جهت توسعه نوبت‌دهی الکترونیک را تشریح کرد.
کد خبر : 888148

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ حسن واعظی گفت: یکی از سازوکارهای اصلی اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، بهره‌گیری از نظام ارجاع الکترونیک است، که بر پایه نوبت‌دهی الکترونیک قرار دارد. در حال حاضر و با توسعه سامانه‌های نوبت‌دهی الکترونیک در اغلب کسب‌وکارها، بهره‌گیری از این سامانه‌ها نیز در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به‌منظور ارائه خدمات سریع و آسان به شهروندان غیرقابل‌اجتناب است.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت افزود: ارائه خدمات به‌موقع، جلوگیری از اتلاف وقت بیماران در فرآیندهای درمانی، استفاده مناسب از زمان پزشکان، بهره‌مندی عادلانه بیماران از خدمات تخصصی پزشکی، برنامه‌ریزی دقیق حضور پزشکان و بیماران در مراکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی از مواردی است که بهره‌گیری از «سامانه نوبت‌دهی الکترونیک جامع» را الزامی می‌سازد.

وی افزود: در حال حاضر مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی با همکاری مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت هم‌راستا با اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، اقدامات مؤثری را به‌منظور توسعه نوبت‌دهی الکترونیک به انجام رسانده است که ازجمله مهم‌ترین این اقدامات تخصیص حداقل ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش مراکز درمانی سرپایی به بیماران ارجاعی از سطح یک هست که نوبت‌دهی آن‌ها از طریق سامانه‌های نوبت‌دهی الکترونیک و ارجاع الکترونیک صورت می‌پذیرد.

واعظی ادامه داد: همچنین تخصیص حداقل ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش مراکز درمانی تخصصی به سامانه‌های نوبت‌دهی الکترونیک (غیرحضوری)، که با توجه به حجم درخواست‌های اینترنتی ظرفیت تخصیصی در تخصص‌های مختلف می‌تواند افزایش یابد، از دیگر اقدامات است. همچنین تدوین دستورالعمل و فرآیندهای اجرایی نوبت‌دهی الکترونیک به‌منظور ایجاد وحدت رویه در کلیه مراکز درمانی کشور صورت پذیرفته است.

وی اظهار داشت: مشارکت و همکاری سازمان‌های بیمه‌گر پایه ازجمله سازمان تأمین اجتماعی به‌منظور تخصیص ظرفیت پذیرش مراکز درمانی وابسته آن سازمان به نوبت‌دهی الکترونیک و نیز افزایش ظرفیت نوبت‌دهی سامانه جامع نوبت‌دهی وزارت بهداشت که با توجه به افزایش بازه‌های زمانی اخذ نوبت و ظرفیت پذیرش مراکز درمانی هست، نیز صورت گرفته است.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: علی‌رغم اینکه نوبت‌دهی الکترونیک گام مؤثری در توسعه خدمات سلامت به شمار می‌رود، ولی باید به این نکات توجه کرد که تخصیص اکثر نوبت‌ها به‌صورت اینترنتی به دلایلی مختلفی امکان‌پذیر و ایدئال نیست.

وی با اعلام این‌که اختصاص تمام نوبت‌ها به‌صورت الکترونیک منجر به تضعیف برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع خواهد شد، در خصوص عدم امکان تخصیص اکثر نوبت‌ها به‌صورت الکترونیک گفت: به دلایل عدم درک صحیح از تفاوت‌های ذاتی خدمات درمانی با سایر خدمات شهری، افزایش مراجعات غیرضروری به متخصص، عدم‌کفایت سواد سلامت جامعه در تشخیص نوع بیماری، خود تشخیصی و خودمراقبتی نادرست و خودانتخابی رشته تخصصی درمانگاه، افزایش انتخاب نادرست رشته تخصصی در اخذ نوبت الکترونیکی توسط شهروندان، اشغال نوبت‌های الکترونیک ممکن برای مراجعه اشتباهی و بازماندن بیماران مرتبط، عدم مراجعه بیماران بدون اطلاع در ساعت نوبت اخذ شده و اتلاف وقت پزشک متخصص در درمانگاه، مراجعه خارج از زنجیره ارجاع و غیرضروری، تضعیف اقتصاد سلامت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور در شهرستان‌های کمتر برخوردار، تقلیل نوبت‌های قابل استفاده حضوری برای ارجاع از بخش اورژانس یا ویزیت پیگیری و ارجاع موازی، تقلیل نوبت حضوری برای اصلاح ویزیت حضوری در درمانگاه، تخصیص صحیح و مرتبط توسط متخصص اول و تقلیل نوبت حضوری برای ارائه خدمات به سالمندان، افراد بی‌سواد و افراد محروم، استفاده بیش از هدف‌گذاری انجام شده، از بستر خدمات اینترنتی و دیجیتالی امکان‌پذیر و ایدئال نیست.

واعظی با بیان این‌که همچنین امکان اخذ نوبت درمانگاه‌های فوق تخصصی و مراکز ارجاع سطح سوم کشور، برخلاف سطح‌بندی و نظام ارجاع است، تصریح کرد: ازاین‌رو با توجه به دلایل کارشناسی ذکرشده، دستیابی به ۷۰ درصد نوبت‌دهی‌ها به‌صورت الکترونیک در مراکز درمانی تا پایان تابستان ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شده و مورد تأکید وزارت بهداشت است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته