دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1395 - 16:14

قوانین جدید والیبال در رقابت‌های انتخابی المپیک

رقابت‌های انتخابی والیبال المپیک 2016 ریودوژانیرو در ژاپن با تکنولوژی جدیدی برگزار می‌شود.
کد خبر : 88801

به گزارش گروه ورزشی آنا، تیم ملی والیبال ایران که برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک 2016 ریو در ژاپن به سر می‌برد علاوه بر حریفان قدرتمند خود باید با تکنولوژی جدید نیز دست و پنجه نرم کند.


فدراسیون جهانی والیبال و همچنین ژاپن به عنوان میزبان همیشگی مسابقات انتخابی المپیک تصمیم گرفته‌اند در مسابقات پیش رو از تکنولوژی جدید ارتباطی بین کادر فنی و داور بازی استفاده کنند به این ترتیب که یک تبلت در اختیار مربی تیم قرار می‌گیرد و هر گونه اعلام تعویض، وقت استراحت یا تقاضای ویدئو چک از طریق این تبلت به اطلاع داور می‌رسد.


فرهاد شاهمیری،‌ داور بین المللی ایران که به تازگی از مسابقات انتخابی المپیک زنان به تهران بازگشته در این مورد به خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم گفت: «کار سختی پیش روی داوران و کادر فنی است. چون ارتباط برقرار کردن با تکنولوژی جدید و استفاده از آن در نگاه اول سخت به نظر می‌رسد.»


شاهمیری ادامه داد: «برای مثال در مسابقه بین تایلند و ژاپن، تیم تایلند در ست پنجم با نتیجه 12 بر 6 از ژاپن پیش بود اما ثبت یک تعویض اشتباه و عصبانیت سرمربی و کوبیدن تبلت به زمین باعث شد تا شیرازه تیم تایلند پاشیده شده و بازی تقریباً برده را ببازند.»


وی گفت: «در تیم ایران، رحمان محمدی‌راد مسئول کار با تبلت و ارتباط با داوران شده است. من توصیه‌های لازم را به او کرده‌ و تذکرات کافی به او داده‌ام تا در مواقع حساس دچار استرس و اشتباه نشود.»


همچنین در این مسابقات شرکت «فوجی تی‌وی» به عنوان پخش کننده تلویزیونی مسابقات انتخابی المپیک از داوران خواسته تا دوربینی را در زیر گوش خود نصب کنند تا برخی صحنه‌های بازی از دید داور به دید بینندگان تلویزیونی برسد، البته استفاده از این دوربین اجباری نیست.


همچنین مطابق قوانین جدید در خواست وقت استراحت و تعویض‌ها هم با دقت بالا به وسیله تبلتی که در اختیار هر تیم قرار می‌گیرد انجام خواهد شد تا درخواست‌های یک تیم به صورت الکترونیکی به میز داوری صادر و ثبت شود و همچنین در هنگام دو تعویضه باید دقیقاً ترتیب تعویض‌ها رعایت شود و بازیکنان بر اساس درخواست ثبت شده جابجا شوند.


بازیکنان باید بدانند کدام تعویض ابتدا توسط سیستم ثبت شده است در غیر این صورت ممکن است از تیم خطا گرفته شود. همچنین طبق قوانین جدید در صورت بروز خطا، کادر فنی بلافاصله باید تقاضای بازبینی را مطرح کند، در غیر این صورت بعد از گذشت پنج ثانیه و پایان یک رالی طولانی تقاضا پذیرفته نیست. در صورتی که تقاضا درست باشد امتیاز داده می‌شود و در غیر این صورت علاوه بر از دست رفتن امتیاز، اخطار نیز برای تیم در نظر می‌گیرند. هر تیم دوبار اجازه درخواست بازبینی تصاویر ویدیویی با سیستم چشم عقاب را دارد. در صورتی که تقاضا درست باشد این حق محفوظ می‌ماند و در غیر اینصورت از تعداد آن کسر می‌شود.


بر اساس اعلام کمیته برگزاری این رقابت‌ها تمام قوانین مذکور در این مسابقات اجرا خواهد شد و تیم‌ها موظف به رعایت کردن این موارد خواهند بود که در جلساتی با حضور کمیته برگزاری و مربیان تیم‌های شرکت کننده این قوانین به آنها آموزش داده شد.


این در صورتی است که اجرای برخی از قوانین همانند مورد اعتراض برخی از مربیان تیم‌های شرکت کننده قرار گرفت، اما کمیته برگزاری این رقابت‌ها اعلام کرد این موارد از سوی فدراسیون جهانی والیبال جز به جز در مسابقات برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: ژاپن ایران
ارسال نظر
قالیشویی ادیب