دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1395 - 14:15
با حضور وزیر علوم در آنکارا برگزار شد

اولین کمیته مشترک همکاری‌های علمی و فناوری ایران و ترکیه

اولین کمیته مشترک همکاری‌های علمی و فناوری ایران و ترکیه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس شورای آموزش عالی ترکیه، به منظور اجرایی و عملیاتی کردن توافقات قبلی در شهر آنکارا برگزار شد.
کد خبر : 88769

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست که با حضور دکتر محمد فرهادی و دکتر یکتا سراج برگزار شد راهکارهای عملیاتی کردن همکاری‌های علمی و فناوری بین دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در هفت زمینه مختلف توافق و مقرر شد اقدامات عملیاتی در این زمینه‌ها آغاز شود.


انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و تبادل بورسیه بین دانشجویان دو کشور ازجمله موارد مورد توافق در این نشست بود که بر اساس آن 10 طرح تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه‌ها و استادان دو کشورعملیاتی شود.


طبق توافق دو طرف 50 بورس 6 تا 9 ماهه به دانشجویان دوره دکتری دو کشور به صورت متقابل اعطا شود. ارزیابی دانشگاه‌های ایران و ترکیه و همچنین گسترش زبان فارسی و ترکی استانبولی در دانشگاه‌های دو کشور از دیگر موارد مصوب بود که براین اساس مقرر شد 3 استاد زبان فارسی از ایران و 3 استاد زبان ترکی استانبولی از ترکیه به دانشگاه‌های دو کشور اعزام شوند.


بر اساس توافقات این کمیته مشترک، با راه‌اندازی مرکز ایران‌شناسی حافظ از سوی شورای آموزش عالی ترکیه در آنکارا و تشکیل کرسی زبان ترکی استانبولی در دانشگاه تبریز موافقت شد.


تبادل استاد برای فرصت‌های مطالعاتی بین دو کشور‌، برگزاری دوره‌های مشترک تحصیلات تکمیلی بین دانشگاه‌های ایران و ترکیه، اعطای مدرک مشترک و برگزاری کارگاه های آموزشی و کنفرانس‌های مشترک از دیگر موارد توافق شده در این نشست بود.


دانشگاه تبریز از سوی طرف ایرانی و دانشگاه فنی گنبره آنکارا از سوی طرف ترک به عنوان دبیرخانه همکاری‌های علمی دانشگاهی دو کشور برای پیگیری و اجرایی کردن توافق‌های حاصل شده تعیین شدند و مقرر شد نشست‌های این کمیته به صورت سالانه در تهران و آنکارا تشکیل شود.


وزیر علوم و هیئت همراه در ادامه این سفر ضمن دیدار با وزیر آموزش ترکیه‌، از دانشگاه آنکارا‌، موسسه توپیتاک شورای علوم‌، تحقیقات و تکنولوژی ترکیه بازدید و در کنفرانس "نقش دانشجویان ایرانی در ترکیه بر روابط ایران و ترکیه" و جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان ایرانی در ترکیه حضور پیدا کردند.


در پی امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های آموزش عالی بین وزارت علوم کشورمان و شورای آموزش عالی جمهوری ترکیه فروردین امسال در سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه‌، این کمیته مشترک همکاری‌های علمی و فناوری برگزار شد.


در این سفر دکتر حسین سالار آملی‌، قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی، روسای دانشگاه‌های تبریز‌، علامه طباطبایی و رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران وزیر علوم را همراهی کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب