دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شخصیت اصلی مستند قوی‌دل در گفت‌وگو با آنا:

بی‌توجهی به جوانان مستعد مصداق کج‌سلیقگی است

بی‌توجهی به جوانان مستعد مصداق کج‌سلیقگی است
شخصیت اصلی مستند ‌قوی‌دل گفت: بی‌توجهی به جوانان مستعد مصداق کج‌سلیقگی است و اگر به دنبال تربیت سینماگران حرفه‌ای هستیم از اکنون باید روی فیلمسازان جوان سرمایه‌گذاری کرد.
کد خبر : 886680

احمد قویدل در حاشیه اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا تصریح کرد: مفاهیمی‌ مثل مطالبه‌گری و باز شدن فضا برای مستند سازها، شاخصه‌ای برای سینما حقیقت بود و معتقدم در این دوره تلاش شده این سد‌ها شکسته شود و حتی مثلاً در مستندی مانند «احمد» بسیاری از خط قرمز‌ها کنار گذاشته شده و به همین دلیل مستند موفقی است.

وی متذکر شد: اگر قرار باشد ساخت مستند به قیمت سانسور تاریخ باشد و اینکه بخشی از تاریخ را نادیده بگیریم با اقبال مواجه نمی‌شود. هر چند ممیزی وجود دارد اما اگر ممیزی به حدود و ثغور تاریخ مداخله کند، مستندها از اعتبار می‌افتند. مثلاً زمانی که در مورد احمد مستندی ساخته می‌شود، چهره‌هایی مانند خاتمی ‌و رفسنجانی هم باید حرف بزنند. نمی‌شود جناح معین آورد و گفت اینها فقط حرف بزنند.

وی با بیان اینکه از 18 سالگی فیلم ساخته است، اضافه کرد: بنده پیش از انقلاب خواستم مستندی از کشتارگاه شهر بسازم که با مقاومت مسئولان آن موقع مواجه شدم و گفتند این کشتارگاه غیربهداشتی است و اگر فیلم بسازید آبرویمان می‌رود.

قویدل گفت: آن موقع جلوگیری می‌کردند. ما تیمی ‌بودیم که سینماگران خوبی مانند منیژه حکمت و جمشید آهنگرانی حاصل آن بود. با دوربین هشت میلیمتری بدون اجازه رفتیم کشتارگاه و البته همگی بازدید شدیم.

وی همچنین غیبت وزیر ارشاد در جشنواره را مورد نقد قرار داد و گفت: حاصل این جشنواره فیلم‌سازان آینده هستند و از طرفی هنرمندان فعلی با خط قرمزهایی مواجه‌اند که درست نمی‌توانند کار کنند و نبود وزیر موجب می‌شود این مسائل بررسی نشود.

قویدل معتقد است توجه نکردن به سینمای جوان عواقب سنگینی دارد هر چند نقطه مثبت این دوره از جشنواره سینما حقیقت حضور جوانان بود.

وی همچنین حضور مسئولان قوه قضاییه در جشنواره را اقدامی ‌ارزشمند دانست و گفت: حضور مسئولان فضا را باز می‌کند و مشخص می‌شود که فیلم مستند با تحقیق و برنامه‌ریزی تولید می‌شود و وقتی در جشنواره مسئولان حضور می‌یابند، موقعی که نیاز به همکاری نهادهای قضایی است، همکاری می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه مستندها نقاد هستند و ایده‌هایی دارند، بسیاری از این ایده‌ها را قوه قضاییه می‌تواند پیگیری کند. امیدواریم جوانه‌های سینمای متعهد از چنین جشنواره‌هایی رشد کنند. چرا که چهره‌های بزرگ سینمای ایران از دل توجه به استعدادها به وجود آمدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته