دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1402 - 11:08
رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه:

تکنولوژی و فناوری به فرمان علوم انسانی است

تکنولوژی و فناوری به فرمان علوم انسانی است
رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تکنولوژی و فناوری به فرمان علوم انسانی است به این معنا که علوم انسانی می‌گوید که تکنولوژی به چه درد می‌خورد، چگونه ساخته و به کار گرفته شود و هدف بهره‌گیری آن چگونه است.
کد خبر : 886217

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیت‌الله ولی‌الله لونی رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نشست وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار شد با اشاره به چگونگی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: مهم این امر ارزشی و اصولی است که چگونه محقق می‌شود؛ البته ضرورت‌ها را بیان می‌کنیم تا پیرو ضرورت‌ها دنبال راهکار‌ها باشیم و با جدیت و انگیزه بیشتر حرکت کنیم.

وی افزود: مهم است درباره وحدت حوزه و دانشگاه به تاریخ اسلام و تاریخ تمدن برگردیم ومی‌بینیم اصلا کانون علم از دل بخش ایمانی بیرون آمد یعنی همیشه دانش از مراکز دینی بود؛ اما در یک سیری وقتی انقلابی که در دنیا به‌وجود آمده انقلاب علمی است آنها به سراغ عقل ابزاری و زندگی دنیا رفتند و تا حدودی سامان دادند مانند تکنولوژی و به اصطلاح صنعت و فناوری که به سمت آن رفتند و مقداری جذبه‌ها ایجاد و بر این اساس دانش را مادی محور کردند یعنی در مقابل دانش باید پول بگیریم و قیمت مادی را دانش گذاشتند.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: به طور طبیعی انحصار طلبی برای نگهداری دانش شکل گرفت برخلاف آنچه که اسلام می‌فرماید که زکات علم را نشر آن می‌داند یعنی علم را در اختیار دیگران قرار دهیم. آنها وقتی دیدند با رشد دانش بشر پیشرفت می‌کند آرام آرام روی حکومت‌ها سوار شدند و حکومت‌های کم فهم، درک و تحلیل به وجود آوردند و این حکومت‌ها دانشمندان را از نقش آفرینی به حاشیه بردند.

لونی عنوان کرد: در طول تاریخ حتی اگر حکومت در دست غیر اهلش بود؛ اما دانشمندان به عنوان عقل منفصل حکومت‌ها را هدایت می‌کردند یعنی حاکمان و جامعه را در مسیر رشد قرار می‌دادند وقتی اینطور شد آنها دانش را پولی کردند و بر دانش سوار شدند مانند کتاب قانون ابوعلی سینا به این شکل دانش را برای سلطه رانی بر بشر انحصار کرده و بعد با ایجاد نظام‌های دموکراسی برای بشر مکانیزم و راهکار تعریف کردند. دانش بر اساس مکتب فکری آنها شکل گرفت با اینکه دانش تجربی است؛ اما این‌گونه نیست که هر دانش تجربی خدشه ناپذیر باشد.

وی بیان کرد: دانش را بر اساس مکتب فکری و اعتقادی خود درست کردند؛بنابراین علوم را بر پایه دانش تجربی به عنوان یک دانش مسلم، آزمودنی و خدشه ناپذیر به ما دادند که محصول عقل ابزاری بوده؛ اما عقل شهودی و عقل کلی فهم که مافوق ابزار می‌فهمد عقلی‌ است که جهان را درک می‌کند و هستی را می‌فهمد دایره علت‌ها و معلول‌ها، مبدا، هستی خدای و مخلوقات را می‌فهمد.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه غرب و استکبار با علوم انسانی دنیا و بشر را استعمار و استثمار کرد نه با تکنولوژی و فناوری گفت: تکنولوژی و فناوری به فرمان علوم انسانیست یعنی علوم انسانی می‌گوید که تکنولوژی به چه درد می‌خورد، چگونه ساخته و به کار گرفته شود و هدف بهره گیری آن چگونه است پس رهبر تکنولوژی، فناوری، دانش پزشکی و ... علوم انسانیست و

لونی اضافه کرد: غرب برعکس آنچه که در جامعه خودمان علوم انسانی را علم حاشیه‌ای می‌بینیم، علوم انسانی را برای رهبری کردن مهم می‌داند؛ بنابراین هوشمندانه کار می‌کنند تا بتوانند کسانی که در عرصه‌های دیگر علمی و ساحت‌های علمی وارد می‌شوند ذهن آنها را در مسیر اهداف مبانی و اصول خودشان هدایت کند.

وی اظهار کرد: تاریخ را می‌خوانیم تا در گذشته نمانیم سرگرمی نیست تا به حس کنجکاوی و پرسشگری نسبت به گذشته پاسخ بدهیم تاریخ تجربه است یعنی وقتی که تجربه می‌بینیم مسیر طی شده را به اصطلاح نظاره می‌کنیم و می‌بینیم کجا اشتباه و کجا درست رفته‌ایم اشتباهات را وارونه و درست‌ها را تقویت میکنیم.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد: تاریخ یعنی درس و عبرت؛ درس از خوبی‌ها، عبرت درس بدی‌ها یعنی بدی‌ها را وارونه کنیم؛ تاریخ آینه ایست برای آینده، تاریخ چراغی است که از گذشته می‌گیریم تا راه آینده را روشن، کوتاه، میانبر و صاف طی کنیم؛ بنابراین می‌بینید غربی‌ها روی تاریخ هم سوار شدند برای اینکه قله نشین باشند و حرف اول و آخر بزن را از خودشان با باور‌های تعیین کنند. 

لونی عنوان کرد: دو اتفاق افتاد یک دانش را بردند و حاکمانی بر ما سوار کردند که اجازه ندهند همان دانش را داشته باشیم و رشد دهیم ؛ بنابراین باید امیرکبیر به قتل برسد ملاصدرای شیرازی فیلسوف برجسته که شاگرد شیخ بهاییست باید آنجا حکم اعدامش صادر شود. علم را انحصار کردند و ضعیف نگه داشتند در نتیجه فاصله طبقات علمی در دنیا و به دنبالش فاصله‌های طبقاتی دیگر شکل گرفت؛ بنابراین حاکم، محکوم،  قدرتمند و غیر قدرتمند درست کردند، این نظامی است که از دل این علم بیرون آمد. 

وی با اشاره به نقش روحانیت در دانشگاه عنوان کرد: ارتباطاتی که نهاد مقام معظم رهبری با دانشجویان دارد و هم استقبالی که دانشگاه از روحانیت دارد ارتباط ارزشمندیست.ادب عالمانه‌ای که روحانیت در دانشگاه که از خودشان نشان می‌دهند و دلسوزی عالمانه که می‌کنند برای استاد، دانشجو مانند برادر و خواهر در یک خانه‌ای بودهکه به نام خانه علم در کنار هم جمع هستند.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در بخش علمی که بحث‌های علمی بوده برای اندیشمندان و هر کس که صاحب نظر مقالات است در جای خود رفتار‌های انسانی باید محور باشد و نگاه توحیدی کارکرد. بزرگترین وحدت ادب است ببینید رهبر انقلاب چگونه می‌شیند و حرف‌های دانشجویان و دانش آموزان را گوش کرده و تمجید می‌کند. 

لونی ادامه داد: باید ارتباطات را تقویت کنیم در مقالات علمی از شعر‌های مذهبی استادان دانشگاه و از روحانیت آگاه بهره بگیریم دانشجویان و استادان  مقالات مشترک را رونق دهند. یک روحانی و استاد فارغ التحصیل دانشگاه با هم مقاله مشترک بنویسند آرام آرام دیدگاه‌ها به‌هم نزدیک کرده و آن زوائد علم را پالایش کند. دیدگاه‌های سیاسی مهمند؛ اما فهم سیاسی غیر از جریان سیاسی، بلوغ و بصیرت به همراه دارد که بدانیم در کجای دنیا هستیم و علم را کجا می‌خواهیم مصرف کنیم.

 وحدت حوزه و دانشگاه با شعار ایجاد نمی‌شود

امام جمعه شهرستان لاهیجان نیز گفت: وحدت حوزه و دانشگاه با شعار و فرمان ایجاد نمی‌شود باید گفتمان سازی شود در گام اول انقلاب قدم‌های خوبی برداشته شد بعد از شهادت شهید مفتح امام افق خوبی را برای این وحدت گشود رهبر انقلاب هم در این سال‌های متمادی خیلی تأکید کرده و راه را باز کردند؛ اما مهم این است که در گام دوم انقلاب چه اتفاقی قرار است انجام شود. حقیقتاً دشمن از فاصله بین حوزوی‌ها و دانشگاهی‌ها استفاده می‌کند. تعبیر رهبر انقلاب این است هر چقدر فاصله آنها بیشتر باشد دشمن ما باهوش‌تر است.

حجت الاسلام سیدجواد سلیمانی افزود: گام دوم انقلاب کرسی‌های آزاد اندیشی دبیرخانه‌های مختلف کار‌های خوبی صورت می‌گیرد تبادل اطلاعات پژوهش‌ها و مسائلی که از دانشگاه گرفتیم مسائل کوچکی هم دانشگاه از ما گرفته؛ اما با آن وحدتی که می‌شود نیروی انسانی انقلابی تربیت کرد فاصله داریم. دانشگاه لاهیجان حقیقتا یک دانشگاه فعال و در حل مسئله بسیار استاد است؛ مسائلی در شهر داریم که با استادان این دانشگاه بیان می‌کنیم مقالات پژوهشی بزرگ که در کالج‌های علمی و معتبر دنیاست و مقام‌های خوبی به‌دست آوردند.

وی ادامه داد: استادان این دانشگاه از دانشگاه‌های مدرن دنیا دعوت شدند؛ اما عهد کردند که همین جا خدمت کنند. دانشگا‌هی با ظرفیت بالا، مدیران و استادان انقلابی و همه آنها تشنه گفتمانند. 

امام جمعه شهرستان لاهیجان بیان کرد: چگونه این فاصله وحدت حوزه و دانشگاه را کم کنیم، رهبر انقلاب ۲۸ مرداد نهضت مشروطه را مثال زد فرمود اختلافات بین روحانیون شاخص و روشنفکر‌ها بود با ادبیات رهبری و تلاشی که امروز جبهه انقلاب انجام می‌دهد با مبانی که از مصباح یزدی‌ها از آیت‌الله یزدی‌های بزرگ از مشکینی‌های بزرگ داریم اجازه ندادیم این فاصله‌ها زیادتر شود و به مبانی انقلاب ضربه وارد شود؛ اما مشتاقیم و تشنه هستیم که این فاصله‌ها را کم کنیم و به هدف برسیم. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب