پژوهش کاربردی نیاز جامعه و راهبرد دانشگاه کنشگر است
به گزارش گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی باصولی در آیین نکوداشت هفته پژوهش و فناوری که در دانشگاه علموفرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: یکی از کارکردهای دانشگاه پژوهش است و باید بررسی شود هدف از پژوهش در دانشگاه چیست.
وی افزود: در اسناد مختلفی که به منظور برنامه توسعه دانشگاهها در این حوزه تعریف شده است، وقتی اهداف را بررسی میکنیم به این مهم میرسیم که در اکثر دانشگاهها هدفگذاری پژوهشی، افزایش سرانه مقاله، یا کتب منتشر شده، تعدد رویدادها و یا میزان درآمد پژوهشی است؛ این درحالی است که باید توجه شود این مفاهیم در واقع راهبردهایی هستند که دانشگاه در جهت رسیدن به هدف آنها را انتخاب میکند. یعنی باید فکر کنیم تحقق این اعداد و اهداف، در راستای چه هدف متعالی هست. آنجاست که متوجه میشویم باید در راهبردهایمان بازنگری کنیم.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه تاکید کرد: امسال در چارت پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ تغییراتی ایجاد شد این تغییر چارت ماموریتهای حوزه پژوهش را تغییر داد.
وی افزود زمانی که از دانشگاه کنشگر یا نسل چهارم صحبت میکنیم، باید پژوهشها کاربردی و مسئولانه باشد و مبتنی بر نیاز جامعه شکل بگیرد؛ و بتواند گرهی از مشکلات جامعه باز کند. نگاه سیستمی، نظریهپردازی و پژوهشهای کاربردی محورهای اصلی پژوهش در این دانشگاه محسوب میشوند.
وی تاکید کرد: در بررسی اهداف و راهبردهای حوزه پژوهش، حلقههای مفقودهای وجود دارد که میتوان به رتبهبندی دانشگاه، توانمندسازی اعضا، مدیریت زیرساختها، فعالیت در راستای ترویج مطالعه و افزایش آگاهی، نظریه پردازی، اشاره کرد. همچنین کاربست دانش، توسعه کارآفرینی و ارتباط با محیط نیز از دیگر مواردی است که در این حلقه دیده نشده است.
باصولی خاطرنشان کرد: باتوجه به این نکات میتوان از مواردی مانند نیاز محوری، ارتقا اعضا، اتصال به آموزش، توانمندسازی اعضای هیات علمی، استادان، مدرسین و دانشجویان، فایدهگرایی، ترویج مطالعه و پژوهش کاربردی به عنوان راهبردهای پژوهشی دانشگاههای کنشگر نام برد و با این نگاه اهداف پژوهش را ارتقا رتبه دانشگاه، رفع نیازهای محیطی و جامعه، افزایش آگاهی، تربیت دانش آموخته ارزشآفرین، توسعه کارآفرینی و ارتقا بهرهوری دانست.
انتهای پیام/