دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1402 - 15:01
رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد؛

موفقیت ایران در بارگذاری چشمه پرتودهی سامانه تهران

موفقیت ایران در بارگذاری چشمه پرتودهی سامانه تهران
محمد اسلامی گفت: سامانه پرتودهی تهران آمادگی دارد با بهره‌وری بالاتر و کاهش مدت زمان مورد نیاز برای ارائه محصولات مطابق برنامه پرتودهی شرکت‌ها و مؤسسات اقدام کند.
کد خبر : 885841

به گزارش گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی اظهار کرد: بارگذاری و شارژ مجدد گامایس تهران ابتدا این تأثیر را دارد که بازه زمانی برای پرتودهی اقلام را کاهش و راندمان را افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه ایام اخیربارگزاری و شارژ مجدد گامیس تهران  به ۹.۵ دقیقه برای هر مرحله رسیده بود، گفت: اکنون این اقدام، زمان را به ۲.۵ دقیقه کاهش پیدا کرده و تقریباً راندمان را نزدیک به ۴ برابر افزایش داده است.

وی با تأکید بر اینکه ذر اقلام مصرفی پزشکی یکی از الزامات استاندارد و امنیت در حوزه سلامت است ، افزود: برای تامین این مهم، نیاز به پرتودهی وجود دارد که سامانه تهران بالاترین نقش و سهم را در این موضوع دارد و  به صورت ۲۴ ساعته این خدمت را ارائه می‌دهد. 

اسلامی ادامه داد: با افزایش راندمان، سامانه تهران حجم بیشتری را از اقلام مصرفی پزشکی را می‌تواند تحت پوشش قرار دهد به ویژه اقلامی که قبلاً برای استرلیزه کردن از روش‌های دیگری استفاده می‌شد و  پرتودهی می تواند جایگزین  آن شود.

وی گفت: این اقلام هم برای استرلیزه شدن به این فرایند اضافه شده که یک گام بزرگ امنیت بخش از لحاظ ایمنی و سلامت برای جامعه قلمداد می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: با توجه به توسعه پرتودهی که در سطح کشور داریم برای تأمین منابع چشمه گاما سامانه‌های مولد پرتو را در یک شبکه دانش‌بنیانی ساخته شده و منابع آن هم در این مرحله تأمین شده است.

وی اظهار کرد: به یاری خداوند از این تاریخ به بعد با این موفقیتی که همکاران ما داشتند و توانستند این بارگزاری‌ها را انجام دهند و برای دستگاه‌های ساخته شده جدید در چند استان دیگر که مناطق هدف است نیز از این فناوری  را مستقر می‌کنیم.

اسلامی تأکید کرد: تا پایان دولت سیزدهم حداقل سه منطقه نیز به این دو منطقه که از پرتودهی گاما استفاده می‌کند، اضافه می‌شود.   

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته